ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از رؤیت حفره ای روی سطح خورشید خبر داد

یکی از فضاپیماهای ناسا به تازگی حفره عظیمی را رصد کرده که در حال حرکت بر روی سطح خورشید است. به نظر می رسد خوراک فیلم های آخر الزمانی با این مضمون فراهم شده باشد: ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

یکی از فضاپیماهای ناسا به تازگی حفره عظیمی را رصد کرده که در حال حرکت بر روی سطح خورشید است. به نظر می رسد خوراک فیلم های آخر الزمانی با این مضمون فراهم شده باشد: "خورشید به آرامی در ظلمت فرو می رود و کره خاکی به سرزمینی سرد و یخ زده بدل می گردد".

اما نیازی نیست نگران این حفره باشید. این پدیده در واقع حفره تاجی (Coronal Hole) نام دارد که هر از چند گاهی بر روی تاج خورشید یا به نوعی اتمسفر آن پدیدار می شود.

طبق گزارش سازمان فضایی آمریکا، این حفره ها به منزله نقاطی با چگالی کم هستند که میدان مغناطیسی خورشید از طریق آنها به فضای بین سیاره ای وارد می شود و در نتیجه مواد داغ تاج خورشید به سمت بیرون شتاب می گیرند.

به همین خاطر، این قسمت ها معمولاً پلاسمای داغ کمتری نسبت به بخش های اطراف خود دارند. بدین ترتیب ناحیه اطراف آنها داغ تر و روشن تر به نظر رسیده و منطقه فوق نیز تیره تر و شبیه به یک حفره دیده می شود.

در همین راستا «تام یولسمن» از بلاگ ImaGeo مجله دیسکاور با استفاده از چندین تصویر منتشر شده توسط ناسا، ویدئویی را تولید کرده که ساختار این حفره عظیم را نشان می دهد:

ناسا می گوید:

حفره های تاجی منبع جریان سریعی از ذرات خورشیدی هستند که با سرعتی سه برابر بیشتر از دیگر جریان ها از سطح خورشید متصاعد می گردند.

فاصله زمانی مشاهده این حفره ها می تواند چند هفته یا چند ماه باشد، ضمن اینکه می توانند تا یک چهارم سطح خورشید را در بر بگیرند. اگرچه تشکیل حفره تاجی خورشید به معنای پایان کار زمین نیست، اما باعث بروز مشکلات خفیفی در سیاره ما خواهد شد.

هافینگتون پست در گزارشی در این رابطه نوشته است:

بادهای خورشیدی که از تاج خورشید آغاز شوند، توفان های خورشیدی عظیمی را تولید می کنند که اختلالاتی را در سیستم های مخابرات رادیویی و ماهواره ای زمین ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    فکر میکنم تیترتون با متن نمیخوره ، اگه این یک اتفاق معموله تینر نوشته این نباید باشه

مطالب پیشنهادی