ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

پر رنگ ترین عنصری که به شرکت ها ارزش می بخشد، سرمایه انسانی است

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کدام عنصر شرکت شما بیشترین ارزش را برای آن به ارمغان می آورد؟ پاسخ این سؤال می تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد؛ از ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کدام عنصر شرکت شما بیشترین ارزش را برای آن به ارمغان می آورد؟ پاسخ این سؤال می تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد؛ از فرهنگی که در مجموعه ی خود دارید گرفته تا یک فناوری انحصاری به خصوص یا مشتریان وفادار. اما کارکنان شرکت شما تا چه حد در خلق این ارزش سهم دارند؟

شرکت Talent Growth Advisor یا به اختصار TGA که در زمینه ی مشاوره ی مدیریتی مشغول فعالیت است در هفته ی جاری اولین شاخص سرمایه ی معنوی خود را منتشر کرد. سند یاد شده تحلیلی است که به بررسی اثر پایگاه استعداد های شرکت بر ارزش بازار آن می پردازد.

بر اساس بیانیه ی این شرکت، پژوهش یاد شده با استفاده از الگوریتم مخصوصی که برای اندازه گیری ارزش شرکت ها بر اساس دارایی هایی «فرا تر از دارایی های مادی و ملموس» در نظر گرفته شده، و مقایسه ی نتیجه با میانگین صنعتی داو جونز، شرکت ها را رتبه بندی می کند. بوئینگ، Pfizer، اپل، United Technologies، و Unitedhealth، به ترتیب پنج شرکت برتر این فهرست را تشکیل داده اند.

لازم به ذکر است که میانگین صنعتی داو جونز، یک شاخص اقتصادی بازار آزاد متشکل از ۳۰ سهام برتر بازار بورس نیویورک است که توسط وال استریت ژورنال تهیه و منتشر می شود.

اندرو لوبو، قائم مقام TGA در این باره می گوید: «بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزش شرکت شما به سرمایه های معنوی تان مربوط می شود. این یعنی باید بسیار بیشتر از قبل به نیاز های نیروی انسانی خود فکر، و آن ها را مدیریت و برطرف کنید. اولین قدم در این جهت آن است که نقش های حیاتی شرکت خود که در عمل سرمایه ی معنوی بسیار بزرگی برای آن پدید می آورند را شناسایی کنید».

تام مکگوایر، مدیر شرکت و یکی از مؤسسان آن نیز با لوبو هم نظر است و خاطرنشان می کند که تدوین استراتژی مشخصی برای استخدام و توسعه، با در نظر داشتن این معیار، به طور یقین به ثبات شرکت شما کمک خواهد کرد.

او در این باره می گوید: «هر شرکتی در جهان، فارغ از اینکه چه شرکتی باشد، با مشکل کمبود منابع مواجه می شود. این یعنی اغلب شرکت ها روی این سنگ محک متمرکز نیستند. مثلاً در شرکتی مثل اپل، تمایل بر این است که همه چیز در سطح کل شرکت توزیع شود. به این ترتیب وقتی پای تعدیل نیرو به میان می آید، طرحی که برای این کار پیشنهاد می شود تعدیل ۱۰ درصدی نیرو در سرتاسر سازمان خواهد بود. این کار قانون بازی را بر هم می زند و توجهی به این موضوع ندارد که برخی استعداد ها ممکن است ارزش متفاوتی برای شرکت داشته باشند».

لوبو نیز می گوید وقتی پای توسعه ی سرمایه ی معنوی به امور روزمره ی شرکت باز شود، حتی کارآفرینانی که کسب و کار کوچک دارند نیز می توانند نسبت به شرکت های بزرگ مزیت پیدا کنند.

او می افزاید: «استارتاپ ها در واقع تمام این چیز هایی که در موردشان صحبت می کنیم را به صورت خودکار انجام می دهند. مثلاً از نقطه نظر استخدام، هیچ استارتاپی برای جذب نیرو به سراغ استخدام یک دپارتمان نیروی انسانی نمی رود، بلکه خود شما به عنوان مؤسس آن هستید که می گردید و نیرو های مورد نیاز خود را پیدا می کنید. این، فرهنگی در استارتاپ شما به وجود می آورد که به جذب و نگهداشت نیرو ها کمک می کند. جامعه ی کارآفرینان، این قبیل مسائل را به صورت طبیعی درک می کنند. در واقع کارآفرینان از همان ابتدا روی نقش های حیاتی شرکت خود تمرکز دارند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی