ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: HTC U11

اچ تی سی همانطور که وعده داده بود بالاخره سال گذشته موفق شد یک پرچمدار قابل قبول به بازار عرضه کند، محصولی با طراحی غیر تکراری، دوربین و باتری مناسب و کیفیت ساخت و قدرت ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اچ تی سی همانطور که وعده داده بود بالاخره سال گذشته موفق شد یک پرچمدار قابل قبول به بازار عرضه کند، محصولی با طراحی غیر تکراری، دوربین و باتری مناسب و کیفیت ساخت و قدرت پردازش بالا.

اما باز هم این آن تلفن هوشمندی نشد که سهم از دست رفته ی شرکت تایوانی را از بازار پس گیرد، چرا که در دنیای امروز تلفن های هوشمند محصول شما هر چقدر هم خوب باشد، باز هم لابلای چندین موبایل متنوع و چشمگیر قرار می گیرد و تا ویژگی کاملاً متمایزی نداشته باشد به سختی می تواند توجه کاربران را به سوی خود جلب کند.

حالا با گذشت یکسال، شاهد رونمایی از پرچمدار جدید اچ تی سی به نام HTC U11 هستیم که این بار ویژگی های منحصر به فردی دارد. بخش هایی از بدنه ی این تلفن هوشمند به فشار حساس است و مثل دکمه ی هوشمند عمل می کند و دستگاه برای نخستین بار همزمان به دو دستیار دیجیتالی قدرتمند گوگل و آمازون مجهز شده است.

اچ تی سی آنچه پیش از این خوب انجام می داد را هم در محصول تازه به سطحی تازه رسانده است. HTC U11 حالا از نظر پخش موسیقی بدون تردید یکی از بهترین های بازار است و دوربین دستگاه که در پرچمدار پیشین نمرات مناسبی کسب کرده بود، در U11 به بالاترین امتیاز بین تلفن های هوشمند از لابراتوار معتبر DxOMark دست یافته است.

به نظر می رسد که اچ تی سی دوباره مسیر ساخت موبایل های جذاب را پیدا کرده و پس از تولید یک پرچمدار قابل قبول حالا محصولی عرضه کرده که قابلیت هایش توجه کاربران را به سوی خود جلب می کند.

اما آیا این قابلیت ها برای گرفتن سهم از بازار رقابت سهمگین امروز کفایت مکی کند؟ در ادامه با بررسی HTC U11 همراه باشید.

بروزرسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

طراحی

اولین چیزی که هنگام مواجه شدن با طراحی U11 توجه را به خود جلب می کند رنگ بدنه ی دستگاه است که سازنده آن را Liquid Glass Surface نامیده است. رنگ بدنه در این محصول به روش Optical Spectrum Hybrid Deposition یا رسوب ترکیبی طیف نوری ایجاد شده است، در نتیجه پشت بدنه همانطور که از نامش هم بر می آید حالتی مثل آب دارد و با شکست بازتاب نور، هربار جلوه ی جدیدی به خود می گیرد.

شرکت تایوانی می گوید برای رسیدن به این هدف مواد معدنی گران قیمت فوق انکساری را در لایه ی شیشه ای پشت بدنه جای داده است. این روش باعث می شود بدنه ی دستگاه متمایز به نظر برسد و به دلیل تغییر رنگ دائمی در طولانی مدت به چشم کاربر خسته کننده نباشد، اما در عین حال بدنه آنقدر مثل آینه ساخته شده که تقریباً هیچ مقاومتی در برابر جذب اثر انگشت از خود نشان نمی دهد.

اما اگر دردسر تمیز کردن بدنه را به جان بخرید، سطح روان و صیقلی پشت U11 به خوبی درون دست قرار می گیرد و لمس خمیدگی های پشت بدنه حس مطلوبی دارد، چرا که اچ تی سی در همکاری با شرکت Corning با استفاده از روشی دشوار، محل تلاقی شیشه با آلومینیوم را به روان ترین شکل ممکن ایجاد کرده است.

شرکت تایوانی می گوید برای این کار شیشه را داغ کرده و سپس تحت فشار شدید قرار داده است. حالا هر دو طرف پشت و جلوی بدنه به شیشه ی موسوم به سه بعدی مجهز شده و خمیدگی های آن در هر دو سوی پشت و جلو کاملاً متقارن و چشم نواز است.

پرچمدار جدید ضمناً مثل برادر بزرگتر خود، HTC U Ultra (بررسی دیجیاتو) جک ۳.۵ میلی متری هدفون ندارد و هدفون دستگاه از طریق درگاه USB-C به بدنه متصل می شود.

البته شرکت سازنده یک تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی متری داخل جعبه قرار داده است اما باز هم امکان شارژ همزمان با اتصال هدفون به دستگاه وجود ندارد و لازم است برای این منظور تبدیل دیگری که سازنده به فروش می رساند را یافته و خریداری کنید.

نمای روبروی دستگاه با موبایل های اخیر این شرکت تفاوت چندانی ندارد. دکمه ی هوم لمسی بیضی شکل زیر نمایشگر قرار گرفته و دو طرف آن دکمه های لمسی ناوبری اندروید وجود دارند که فقط هنگام استفاده چراغ آنها روشن و نمایان می شوند.

با وجود عرض زیادی که حاشیه های فیزیکی نمایشگر ایجاد کرده اند و اندازه ی نه چندان کوچک 5.5 اینچی، ارگونومی پرچمدار جدید قابل قبول است. خصوصاً که شرکت سازنده موفق شده ضخامت دستگاه را نیز از 9 میلی متر در نسل قبل، به 7.9 در محصول جدید کاهش دهد و حالا U11 از این نظر در بازه ای قابل قبول قرار می گیرد.

این موضوع اما در وزن دستگاه جبران می شود، چرا که وزن پرچمدار جدید از 152 به 169 گرم رسیده است، هرچند باز هم این رقم از یک رقیب 5.5 اینچی مثل آیفون 7 پلاس (بررسی دیجیاتو) مناسب تر به نظر می رسد و ابعاد پرچمدار جدید اچ تی سی هم از رقیب 5.5 اینچی آمریکایی در مجموع کوچک تر است.

U11 اما ضمناً مثل آیفون ها گواهی IP67 را دریافت کرده است، قابلیتی که چندان هم بین موبایل های شرکت تایوانی مرسوم نبوده است. اما حالا می توانید پرچمدار تازه را تا نیم ساعت در عمق حداکثر 1 متر غوطه ور کنید.

البته قابلیت دیگری که مقاومت در برابر آب را تکمیل می کند قابلیت تشخیص فشار در کناره های بدنه است، قابلیتی که به لطف آن می توانید U11 را به بالای صخره ای با خود همراه کنید، از آنجا به داخل آب شیرجه بزنید و در حال سقوط با فشار دادن بدنه از خود سلفی هایی ثبت کنید که برای موبایل های دیگر چندان ساده نیست.

پیش از پرداختن به این قابلیت لازم است اشاره کنیم که پرچمدار جدید اچ تی سی در 5 رنگ قرمز، مشکی، سفید، آبی و نقره ای قابل خرید خواهد بود، هرچند امکان دارد همه ی رنگها در همه ی کشورها موجود نباشند.

بدنه ی حساس به فشار

اچ تی سی اعتقاد دارد اینکه دست شما همیشه بدنه ی دستگاه را در بر گرفته است بهانه ی خوبی به حساب می آید تا همانطور که موبایل را در دست دارید، با یک فشار عملکردهایی که از پیش تعیین کرده اید را به انجام برسانید.

در حقیقت سازنده حسگرهای تشخیص فشار را درون فریم آلومینیومی در دو طرف بدنه تعبیه کرده و به کمک آنها می تواند وارد آمدن فشار را متوجه شود. شرکت سازنده این ویژگی را Edge Sense نامیده و به شما امکان می دهد آن را به عنوان دکمه ای هوشمند استفاده کنید.

بدنه ی دستگاه مثل دکمه ی هوشمند عمل می کند

مثلا با یک فشار کوچک اپلیکیشن دوربین یا هر نرم افزار دیگری که بخواهید اجرا می شود، دستیار دیجیتالی فعال می شود، می توانید از تصویر اسکرین شات بگیرید یا وای-فای و چراغ قوه را فعال و غیر فعال کنید یا ضبط صدا را آغاز نمایید. البته فشار وارده می تواند کوتاه یا طولانی تر باشد و هر یک از این دو عملکردی متفاوت را به انجام برسانند.

در حقیقت می توان این گونه در نظر گرفت که پرچمدار جدید دو دکمه ی هوشمند با عملکرد قابل تنظیم دارد، بدون اینکه دکمه ی سخت افزاری روی لبه ی بدنه مشاهده کنیم.

حتماً وجود چنین قابلیتی انجام برخی عملکردهای دم دستی را سریع و ساده می کند و نیازی به لمس نمایشگر برای انجام آنها نخواهد بود، اما مطمئن باشید پس از مدتی استفاده از U11 مچ دست شما قوی تر از قبل خواهد شد!

برای درک بهتر عملکرد این بخش توصیه می کنیم بررسی ویدیویی HTC U11 را نیز اینجا مشاهده فرمایید.

صفحه نمایش

امسال صفحه نمایش ها بیشتر از هر زمان دیگری خبرساز شدند. ال جی جی 6 (بررسی دیجیاتو) و گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) هر دو با کم کردن حاشیه های فیزیکی و تغییر نسبت تصویر نمایشگر، رویه جدیدی را در پی گرفتند که البته جرقه ی آن را سال گذشته شیائومی می میکس زده بود.

اچ تی سی اما ایجاد تحول در بدنه ی پرچمدار جدید را به پشت دستگاه محدود کرده و در نمای روبرو شاهد نمایشگری با حاشیه های معمول پیشین هستیم.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که بیش از 84 درصد نمای روبروی گلکسی اس 8 به صفحه نمایش اختصاص دارد، اما این رقم در U11 حدود 71 درصد است و از این نظر با نسل قبل تفاوتی ندارد.

نمایشگر U11 هم مثل فبلت U Ultra (بررسی دیجیاتو) از نوع LCD5 با رزولوشن QHD در نظر گرفته شده است، اما به دلیل اندازه ی کوچکتر پرچمدار جدید تراکم پیکسل ها نسبت به 513 در فبلت پیشین افزایش یافته و به 534 در هر اینچ رسیده است.

کیفیت صفحه نمایش عالی است اما حاشیه فیزیکی به دوران گذشته تعلق دارد

در هر حال به لطف رزولوشن بالا میزان جزئیات تصویر کاملاً مناسب است و رنگها و کنتراست نمایشگر هم عالی به نظر می رسد. زاویه دید در سطح قابل قبولی به نظر می رسد و روشنایی صفحه نمایش برای استفاده در محیط های پر نور کفایت می کند. تنها نکته اینجاست که به دلیل بازتاب زیاد از سطح صفحه نمایش، زیر تابش نور مستقیم میزان خوانایی نمایشگر تحت تاثیر قرار می گیرد.

این صفحه نمایش ضمناً با نسل پنجم گوریلا گلس محافظت می شود و به نظر نمی رسد به این راحتی ها قابل خدشه باشد. در مجموع می توان گفت صفحه نمایش U11 از نظر کیفیت تصویر کاملاً از شایستگی عنوان پرچمدار بهره می برد، اما در سال 2017 و با وجود رقبایی با صفحه نمایش های کم حاشیه، وجود این میزان حاشیه فیزیکی در اطراف نمایشگر بر خلاف پشت بدنه که آینده نگرانه طراحی شده است، ذهن کاربر را به سوی گذشته هدایت می کند.

نرم افزار

شرکت تایوانی در HTC 10 رویه نرم افزاری خود را نیز تغییر داده و نسخه ی متفاوتی از رابط کاربری Sense را به نمایش گذاشت. در این نسخه برخی اپلیکیشن های اختصاصی سازنده با نرم افزارهای مشابه گوگل که عملکرد بهتری داشتند جایگزین شده بود و شاهد اضافه شدن امکانات شخصی سازی متنوعی نیز بودیم که آزادی عمل زیادی در اختیار کاربر می گذاشت. حالا در محصول جدید که با اندروید نوقا عرضه می شود هم شاهد ادامه ی همین رویه ی بهینه سازی و ساده تر کردن رابط کاربری هستیم.

در این نسخه شاهد بازگشت بخش BlinkFeed هستیم که با اسکرول کردن به سمت چپ در صفحه ی خانگی ظاهر می شود و اخبار و مقالات خبرگزاری های اینترنتی و شبکه های اجتماعی کاربر را نمایش می دهد. اما مهم ترین ویژگی جدیدی که در این نسخه به چشم می خورد HTC Sense Companion نام دارد و دستیار هوشمند شرکت سازنده به حساب می آید، یا آن طور که سازنده می گوید یک همدم دیجیتالی برای شما.

این دستیار یا همدم قرار است آنقدر هوشمند و به فکر باشد که حضورش واقعا زندگی در زندگی شما تاثیر مثبت داشته باشد. مثلاً روزی که چند قرار ملاقات در تقویم ثبت کردید اگر با شارژ اندک باتری بخواهید از منزل خارج شوید، دستگاه به شما یادآوری می کند که شارژر یا پاور بانک همراه داشته باشید.

همدم اچ تی سی ضمناً می تواند مثل هر دستیار دیجیتالی دیگری وضعیت آب و هوا را به شما گوشزد کند، میزان فعالیت و سلامت فیزیکی شما را ثبت و پیگیری کند و نقاط دیدنی و رستوران های اطراف را به شما پیشنهاد نماید.

Sense Companion همچنین هر چند وقت یکبار پیشنهاد می کند اپلیکیشن هایی که کمتر استفاده می کنید را پاک کنید و تلاش می کند دستگاه همیشه تازه نفس و سریع باقی بماند.

البته طبیعی است که برای رسیدن به این نقطه باید مدتی را با دستگاه کار کنید تا هدم تایوانی به عادات و سلایق شما آشنا گردد. برای اجرای دستورات صوتی هم می توانید دستیار دیجیتالی جدید گوگل را مورد استفاده قرار دهید که پس از پیکسل های گوگل (بررسی دیجیاتو) و ال جی جی ۶ (بررسی دیجیاتو)، حالا به HTC U11 آمده است.

اما نکته ی جالب تر اینکه برای اولین بار انتخاب دستیار دیجیتالی بر عهده ی شما قرار دارد و در صورت تمایل می توانید به جای Google Assistant دستیار دیجیتالی آمازون به نام Alexa را مورد استفاده قرار دهید.

البته شرکت سازنده می گوید این قابلیت را در تمام بازارها عرضه نمی کند و دستگاهی که دفتر اچ تی سی در تایوان در اختیار دیجیاتو گذاشت هم به دستیار آمازون مجهز نبود، اما در صورت وجود امکان انتخاب، این ویژگی متمایز ترین قابلیت رابط کاربری اچ تی سی به حساب می آید.

در هر حال نباید فراموش کنیم که رابط کاربری اچ تی سی با وجود عملکرد روان، امکانات متنوع و قابلیت های منحصر به فرد، از نظر طراحی کمی کهنه و خاک گرفته به نظر می رسد، خصوصاً که طراحی رابط کاربری شرکت تایوانی برای اندروید در زمان اوج خود یکی از بهترین ها بود، اما حالا از این نظر با رقبایی مثل سامسونگ فاصله دارد.

رابط کاربری موبایل جدید این شرکت در مجموع همان چیزی است که پیشتر روی HTC U Ultra مشاهده کرده بودیم، با این تفاوت که حالا به اندروید 7.1.1 بروزرسانی شده و انتظار می رود از نظر عمر باتری عملکرد مناسب تری داشته باشد.

دوربین

لابراتور معتبر DxOMark دوربین U11 را بررسی کرده و بالاترین امتیاز را بین تلفن های هوشمند برایش در نظر گرفته است، موضوعی که نشان می دهد شرکت تایوانی این بار با دست پر به میدان رقابت آمده و حرف های زیادی برای رقبای غول آسای خود دارد.

اچ تی سی البته سال گذشته هم با HTC 10 امتیاز مناسبی را در این وبسایت کسب کرده بود و حالا، عملکرد خود را در این زمینه باز هم بهتر کرده تا سابقه ی پیاپی دوربین های نه چندان دوست داشتنی موبایل های قبلی را از ذهن ها پاک کند.

سنسور ۱۲ مگاپیکسلی پرچمدار جدید اچ تی سی به دست سونی ساخته شده و سیستم فوکوس خودکار بسیار سریعی موسوم به UltraSpeed دارد که مبتنی بر تشخیص فاز و پیکسل های دوگانه عمل می کند تا از نظر سرعت عملکرد با دوربین های DSLR برابری کند.

بر خلاف روش مرسوم، که در آن تنها بخشی از پیکسل های مرکزی سنسور برای فوکوس خودکار عمل می کنند، در محصول جدید تفاوتی نمی کند که سوژه کجای قاب قرار گرفته و تمام پیکسل ها به قابلیت فوکوس سریع روی سوژه مجهز هستند، حتی اگر محیط کم نور و سوژه متحرک باشد.

لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال U11 نیز ویژگی دیگری است که به ثبت بسیار سریع و دقیق عکس ها منجر می شود و میزان وضوح و کیفیت تصویر را افزایش می دهد. پیکسل های این سنسور جدید که نسل سوم از سری UltraPixel به حساب می آید نیز ۱.۴ میکرون در نظر گرفته شده که رقم کاملاً مناسبی محسوب می شود.

در موبایل جدید ضمناً گشادگی دریچه ی دیافراگم به ضریب اف ۱.۷ بهبود یافته که بهترین در دنیای موبایل است و با گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) برابری می کند، تا دستگاه قادر باشد بیشترین نور ممکن را در کمترین زمان جذب کرده و در شرایط کم نور تصاویری واضح و روشن ثبت کند.

ویژگی دیگری که در کیفیت عکس های U11 نقش دارد قابلیت Auto HDR Boost محسوب می شود. قابلیت HDR در حقیقت با ثبت چند عکس و ترکیب آنها، بهترین نتیجه ی ممکن را خلق می کند، اما ثبت چند عکس به زمان بیشتری نیاز دارد و سرعت عکاسی را کاهش می دهد.

U11 اما می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن فریم های مورد نیاز را ثبت کند و در هر شرایطی بهتر تصویر ممکن را از ترکیب آنها ایجاد نماید، بدون اینکه افزایش زمان عکاسی برای کاربر محسوس باشد.

پیش از پرداختن به کیفیت عکس ها، لازم است اشاره کنیم که رابط کاربری دوربین U11 با محصولات اخیر یکسان است. با یک اسکرول از کنار صفحه (در حالت افقی) می توانید حالت های عکاسی، تنظیمات دستی، پانوراما، هایپرلپس، صفحه آهسته و موارد دیگر را انتخاب کنید.

در گوشه ی تصویر هم دکمه ای وجود دارد که با استفاده از آن می توانید حالت HDR را به شکل دستی غیر فعال کنید. وجود این دکمه در موبایل هایی که سرعت دوربین آنها بالا نیست قابل قبول به نظر می رسد، اما در U11 با توجه به سرعت بسیار بالای دستگاه در ثبت عکس های HDR می توانید به کلی وجود چنین امکانی را فراموش کنید.

و اما در مورد کیفیت تصویر. عکس های U11 واقعاً در دنیای موبایل عالی هستند. رنگهای چشم نواز و کاملاً نزدیک به واقعیت، کنتراست مناسب که عمق رنگ مشکی و کیفیت سایه روشن ها را افزایش داده است و میزان جزئیات عالی که هرچقدر روی تصویر زوم می کنید، کم نمی شود.

دامنه پویایی عکسهای U11 بسیار مناسب است، اما گاهی اگر نقاط بسیار تاریک و بسیار روشن به شکل همزمان در تصویر وجود داشته باشند، امکان دارد نقاط روشن اندکی نورانی تر از موبایل های دیگر ثبت شود. میزان جزئیات هم طبعاً در بخش های تاریک تصویر کمتر هستند، اما در مقایسه با موبایل های دیگر کاملاً قابل قبول به حساب می آید.

سرعت عملکرد دستگاه برای فوکوس کردن عالی است و سوژه ها همواره واضح و به درستی ثبت می شوند. به لطف ضریب اف ۱.۷ زمینه ی سوژه مثل دوربین های حرفه ای محو ثبت می شود. البته گاهی اوقات اگر روی تصویر زوم کنید، امکان دارد اندکی سایه مثل شبح سوژه را احاطه کرده باشد، اما این موضوع صرفاً در برش ۱۰۰ درصدی تصویر نمایان می شود.

از همه مهم تر اینکه دستگاه به لطف گشادگی دریچه دیافراگم مناسب لنز، پیکسل های ۱.۴ میکرونی و کیفیت سنسور خود می تواند در شب عکسهایی با کمترین میزان نویز و بیشترین روشنایی ثبت کند.

اگر نور محیط بیش از اندازه کم بود هم جای نگرانی وجود ندارد. فلش قدرتمند این تلفن هوشمند به خوبی فضا را نوردهی می کند و تغییری هم در طبیعی بودن رنگ ها ایجاد نخواهد کرد.

دوربین ۱۶ مگاپیکسلی جلوی بدنه را هم از یاد نبریم. سال گذشته HTC 10 اولین تلفن هوشمند جهان بود که در دوربین جلو هم لرزشگیر اپتیکال داشت. حالا چنین قابلیتی در پرچمدار جدید به چشم نمی خورد، اما باز هم رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی چیزی نیست که در دوربین سلفی موبایل ها چندان فراگیر باشد.

دوربین جلو ضمناً مثل دوربین اصلی قادر است با ثبت چند عکس و ترکیب آنها، بهترین نتیجه ی ممکن را تولید کند، موضوعی که در کنار جزئیات زیاد سنسور ۱۶ مگاپیسکلی به خلق سلفی های کاملاً راضی کننده منجر شده است.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت نمونه عکس های ثبت شده با دوربین HTC U11 را در گالری زیر مشاهده کنید. ضمناً اینجا می توانید کیفیت دوربین دستگاه را با آیفون ۷ پلاس مقایسه نمایید.

سخت افزار

بیشتر پرچمداران امسال به چیپست پرچمدار کوالکام مجهز هستند و U11 هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود؛ اسنپدراگون 835 که نخستین چیپست ساخته شده به روش 10 نانومتری به حساب می آید.

فناوری 10 نانومتری قدرت دستگاه را ضمن کاهش مصرف انرژی افزایش می دهد، در نتیجه U11 از نظر گرافیکی 25 درصد از HTC 10 قوی تر است، 3 ساعت بیشتر می تواند به پخش ممتد ویدیو ادامه دهد، 8 ساعت بیشتر موسیقی پخش کند و 3.5 ساعت بیشتر به وبگردی پردازد.

U11 به لطف اسنپدراگون ۸۳۵ یکی از قوی ترین های بازار است

4 گیگابایت حافظه ی رم هم و 64 گیگابایت حافظه ی داخلی پر سرعت UFS 2.1 هم چیپست جدید را همراهی می کنند. در برخی از بازارها هم دستگاه با 6 گیگابایت حافظه ی رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی قابل خرید خواهد بود، اما باید بدانید در طول مدت بررسی هیچ تاخیر یا کندی قابل توجهی مشاهده نکردیم و عملکرد دستگاه با 4 گیگابایت حافظه ی رم کاملاً روان است.

نتیجه ی بنچمارک های انجام گرفته هم چیزی غیر از این را نشان نمی دهند. پرچمدار جدید اچ تی سی به لطف استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ به راحتی ۱۷۵ هزار را کسب کرد که آن را کنار آیفون ۷ پلاس و گلکسی اس ۸ پلاس قرار می دهد.

پرچمداران دیگری که در ماه های گذشته عرضه شده اند عموماً به چیپست های قدیمی تری مجهز هستند و طبعاً از نظر توان پردازش در رده های بعدی قرار می گیرند، از جمله ال جی جی ۶ (بررسی دیجیاتو) با امتیاز ۱۵۴ هزار، پیکسل گوگل (بررسی دیجیاتو) با امتیاز ۱۴۱ هزار و برادر بزرگتر U11 به نام HTC U Ultra (بررسی دیجیاتو) با امتیاز ۱۴۵ هزار.

U11 از معدود موبایل های پشتیبانی کننده از حافظه ادغام پذیر اندروید است

U11 ضمناً از کارت حافظه (که جزئیات آن در سایت سازنده اعلام نشده اما احتمالاً تا ۲ ترابایت) پشتیبانی می کند و جایگاه کارت حافظه هم با سیم کارت دوم یکی است، در نتیجه باید برای استفاده بین آنها انتخاب کنید، بر خلاف محصولات معدودی مثل موبایل های سونی که اجازه ی استفاده ی همزمان از کارت حافظه و دو سیم کارت را می دهند.

اما پرچمدار اچ تی سی هم در عوض یکی از معدود موبایل های بازار به حساب می آید که از قابلیت حافظه ادغام پذیر یا Adoptive Storage پشتیبانی می کند، در نتیجه می توانید آن را با حافظه داخلی یکپارچه کرده و به عنوان یک حافظه واحد مورد استفاده قرار دهید.

البته باید توجه داشته باشید که در این صورت استفاده از آن کارت حافظه برای دستگاه های دیگر غیر ممکن می شود و در آغاز استفاده هم باید کارت حافظه را فرمت کنید، دو دلیلی که باعث شده بسیاری از تولید کنندگان از جمله سامسونگ و ال جی برای استفاده از این ویژگی در اندرویدهای اخیر تمایلی نداشته باشند.

U11 بر خلاف گلکسی اس ۸ بلوتوث نسخه ۵ ندارد

U11 در مجموع از نظر سخت افزاری پرچمداری شایسته به حساب می آید، تنها موضوع اینکه شرکت سازنده به جای بلوتوث 5 که آخرین نسل به حساب می آید، نسخه قبلی یعنی 4.2 را مورد استفاده داده است. بلوتوث 5 نه تنها 2 برابر پهنای باند و 4 برابر بُرد بیشتری دارد، بلکه می تواند به شکل همزمان صدا را به دو ابزار مختلف انتقال دهد.

برای آشنایی بیشتر با این فناوری از شما دعوت می کنیم بررسی گلکسی اس 8 را به عنوان اولین تلفن هوشمند مجهز به این نسخه مطالعه فرمایید.

پخش صدا

تا مدتی پیش موبایل های اچ تی سی به داشتن دو اسپیکر بزرگ استریوی BoomSound معروف بودند، اما شرکت تایوانی این ویژگی را در طراحی جدید HTC 10 (بررسی دیجیاتو) حذف کرد و نام فناوری جدید پخش صدای خود را BoomSound Hi-Fi Edition گذاشت.

اچ تی سی می گوید در این روش مثل سیستم های صوتی رده بالای Hi-Fi ساب ووفر از توییتر جداست تا صدا جلوه ای شفاف و فراگیر تر داشته باشد.

حالا در U11 هم مثل نسل قبل اسپیکر مکالمه ی بالای نمایشگر به عنوان توییتر برای پخش صداهای زیر عمل می کند و اسپیکر اصلی، زیر بدنه کنار درگاه USB-C قرار گرفته است.

البته شرکت سازنده بهبودهایی نسبت به نسل قبل ایجاد کرده است. اچ تی سی با ایجاد تغییر در طراحی اسپیکرها بلندی صدا را ۱۰۰ درصد و دامنه پویایی آن را ۱۵۰ درصد افزایش داده است.

در محصول جدید حالا توییتر بالای نمایشگر به یک اتاقک آکوستیک مجهز شده که عمق بیشتری در بخش صداهای زیر و میانه ایجاد می کند. طراحی اسپیکر اصلی و مدار مغناطیسی آن هم تغییر کرده تا صدا بلند و شفاف تر باشد و عمق صداهای بیس بیشتر شود.

اگر به پخش صدا اهمیت می دهید U11 برای شما ساخته شده است

به لطف همه ی این تغییرات حالا HTC U11 از نظر پخش صدا یکی از بهترین هاست، صدای نسبتاً بلندی دارد و شفافیت و فراگیری صدا از یک تلفن هوشمند فراتر است، هرچند این موضوع قدرت و عمق بیس را شامل نمی شود و نباید توقع داشته باشید موبایل شما به اندازه ی یک اسپیکر بلوتوث بیس تولید کند.

اما مزیت های پرچمدار اچ تی سی در پخش صدا به اسپیکر محدود نیست و هدفونی که همراه دستگاه عرضه می شود هم قابلیت های جذابی دارد.

اچ تی سی می گوید تنها نیمی از کیفیت صدای هدفون به سخت افزار مورد استفاده بستگی دارد و نیمه ی دیگر به محل و نوع پستی و بلندی های داخل کانال گوش شما مربوط می شود.

حذف نویز هدفون U11 تنها با همین تلفن هوشمند کار می کند

هدفون جدید هم بر همین اساس مثل U Ultra (بررسی دیجیاتو) بر اساس فناوری USonic شرکت سازنده عمل می کند، در نتیجه می تواند داخل گوش کاربر را اسکن و نحوه ی پخش صدا را بر اساس آن بهینه سازی نماید.

در تایید اعتقاد سازنده باید بدانید تاثیر این قابلیت کاملاً محسوس است و اگر داخل گوش را با هدفون اسکن کنید، واقعاً کیفیت پخش صدای هدفون بر اساس آن بهتر می شود، خصوصاً قدرت بیس.

هدفون U11 ضمناً به سیستم حذف نویز فعال مجهز است و می تواند سر و صدای محیط را هنگام گوش کردن به موسیقی خنثی کند. البته باید توجه داشته باشید که یک هدفون داخل گوشی در هر حال نمی تواند به اندازه ی هدفون های روی گوش مسیر ورود صدای محیط به داخل گوش شما را مسدود کند، اما تاثیر این قابلیت در نوع خود محسوس است.

عملکرد عالی U11 به ضبط صدا محدود نیست و پخش آن را هم شامل می شود

اما عملکرد عالی U11 به پخش صدا محدود نیست و ضبط آن را هم شامل می شود. سازنده برای این منظور ۴ میکروفون در پشت، جلو، پایین و بالای بدنه پرچمدار جدید تعبیه کرده که با استفاده از آنها می توانید صدا را به شکل ۳۶۰ درجه ضبط کنید.

علاوه بر این هنگام ضبط ویدیو می توانید روی سوژه ی مورد نظر خود زوم کنید تا صدای آن سوژه با وضوح بیشتری نسبت به دیگران ثبت شود. برای درک بهتر این قابلیت ویدیوی کوتاهی که سازنده تدارک دیده را اینجا مشاهده فرمایید.

در پایان گفتنی است که پرچمدار جدید اچ تی سی به خوبی از فایل های موسیقی ۲۴ بیتی رزولوشن بالا پشتیبانی می کند.

باتری

پرچمدار جدید اچ تی سی هم مثل HTC 10 (بررسی دیجیاتو) و فبلت جدید این شرکت یعنی HTC U Ultra (بررسی دیجیاتو) به یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است.

روی کاغذ این میزان برای یک تلفن هوشمند ۵.۵ اینچی در سال ۲۰۱۷ با رزولوشن نمایشگر QHD چندان کافی به نظر نمی رسد، اما باید توجه داشته باشیم که U Ultra قادر بود با همین باتری حدود ۷ ساعت، تقریباً برابر با پرچمداران نسل قبل سامسونگ (بررسی دیجیاتو) به فعالیت خود ادامه دهد و حداقل یک روز با کاربر همراهی کند.

حالا پرچمدار جدید نه تنها کوچکتر از فبلت قبلی است، بلکه به چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز شده و انرژی باتری دستگاه را بهینه تر مصرف می کند.

به لطف این تغییرات U11 قادر است با هر شارژ حدود ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه به فعالیت ادامه دهد، رقمی که این تلفن هوشمند را جایی در سطح پیکسل گوگل (بررسی دیجیاتو)، آیفون ۷ (برربسی دیجیاتو) و البته پایین تر از گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) قرار می دهد.

با این حساب اطمینان وجود دارد که پرچمدار جدید اچ تی سی قادر است یک روز کامل را با شما همراهی کند و این زمان بسته به نحوه ی استفاده ی شما قابل افزایش است.

جمع بندی

اچ تی سی می گوید حرف U در نام محصولات جدیدش به این معناست که موبایل های این شرکت با تمرکز بر خواسته های شما ساخته شده اند. بخش نرم افزاری موضوع به همدم دیجیتالی جدید این شرکت باز می گردد که قادر است عملکرد دستگاه را بر اساس عادات و نیازهای شما بهینه کند.

مثلاً اگر روزی که چند قرار ملاقات در پیش دارید، اگر بخواهید با شارژ باتری اندک از منزل خارج شوید دستگاه کمی پیش از ساعتی که معمولاً به محل کار می روید یاد آوری می کند که شارژر یا پاور بانک همراه داشته باشید.

در بخش سخت افزاری هم دو خواسته ی مهم کاربران در پرچمدار جدید تامین شده است، کیفیت پخش بسیار مناسب صدا چه در هدفون و اسپیکرهای بدنه و قابلیت دوم هم دوربینی که بالاترین امتیاز را تاکنون از لابراتوار معتبر DxOMark دریافت کرده است.

این تلفن هوشمند ضمناً به جدیدترین چیپست پرچمدار کوالکام مجهز شده تا جای نگرانی در مورد توان پردازش وجود نداشته باشد و به لطف عملکرد بهینه ی چیپست، عمر باتری دستگاه درخور یک پرچمدار سال ۲۰۱۷ باشد.

حالا بالاخره شرکت تایوانی محصولی عرضه کرده که می توانیم توصیه کنیم اگر بهترین دوربین موبایل، بهترین پخش صدا یا قوی ترین چیپست بازار را می خواهید آن را تهیه کنید.

اما اگر محصولی متمایز و متفاوت با دیگران بخواهید چطور؟ نقطه ی تمایز U11 نسبت به موبایل های دیگر بدنه ی آینه شکل و حساس در مقابل فشار به حساب می آید.

نکته ی منفی بدنه این است که به سرعت زیبایی آن با اثر انگشت پوشیده می شود و نکته ی مثبت هم اینکه فشار دادن بدنه مثل دکمه ای هوشمند عمل می کند و با استفاده از آن می توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را اجرا کنید، وای-فای و چراغ قوه را خاموش و روشن کنید، از صفحه اسکرین شات بگیرید، ضبط صدا را آغاز کنید یا دستیار دیجیتالی را فعال نمایید.

حالا شما هستید که باید انتخاب کنید یک موبایل ۶۵۰ دلاری با این ویژگی ها می خواهید، یا حاضر هستید در ازای پرداخت رقمی بالاتر و اندکی کاهش کیفیت دوربین و پخش موسیقی، محصولی مجهز به صفحه نمایش بدون حاشیه، یا لنز دوم برای ثبت پرتره در اختیار داشته باشید.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای درک بهتر عملکرد دستگاه نسخه ویدیویی بررسی HTC U11 را نیز اینجا مشاهده فرمایید.

مزایا
  • کیفیت و عملکرد دوربین
  • کیفیت و عملکرد اسپیکر، هدفون و میکروفون ها
  • قدرت سخت افزاری و اجرای روان رابط کاربری
  • مجهز به دستیار گوگل و آمازون (برخی بازارها) در کنار Sense Companion
  • مقاومت در برابر آب
  • عمر باتری مناسب
معایب
  • جذب بیش از حد اثر انگشت
  • طراحی نمای روبرو تازگی ندارد
  • طراحی رابط کاربری کهنه به نظر می رسد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (80 مورد)
  • Miladbombi
    Miladbombi | ۱۴ آبان ۱۳۹۶

    سلام این رنگی که توی عکسا هست چه رنگیه؟

  • Mahdi Moosavi
    Mahdi Moosavi | ۱ مرداد ۱۳۹۶

    عالیه.دارم پول جمع میکنم بخرمش در ضمن دوستان لطفا بدون آگاهی حرف نزنین من یه دونه HTC دیزایر دارم که هنوز مثل روز اولش کار میکنه.به نظر من SAMSUNG و APPLE در مقابل htc باید لنگ بندازن.به نظر من htc بهترینه
    هر کی موافقه htc بهترینه لایک کنه تا روی این سامسونگیا و اپلیا کم بشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی