ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جایزه 2 میلیون دلاری موزیلا برای تمرکز زدایی از اینترنت

موزیلا و بنیاد ملی علوم آمریکا به دنبال ایجاد نسخه تازه ای از اینترنت هستند که هم رایگان باشد و هم اینکه دسترسی به آن برای همگان فراهم. اما دستیابی به این هدف آنچنان برای این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

موزیلا و بنیاد ملی علوم آمریکا به دنبال ایجاد نسخه تازه ای از اینترنت هستند که هم رایگان باشد و هم اینکه دسترسی به آن برای همگان فراهم.

اما دستیابی به این هدف آنچنان برای این شرکت ها مهم است که اعلام کرده اند حاضرند 2 میلیون دلار بابت آن پول پرداخت نمایند.

روز چهارشنبه هفته گذشته، موزیلا و بنیاد علوم آمریکا طی بیانیه ای اعلام کردند «از ایده های بزرگی که موجب تمرکز زدایی وب می شوند» در چهارچوب چالش تازه ای تحت عنوان نوآوری های وایرلس برای یک جامعه متصل به شبکه» استقبال می کنند.

این مجموعه چالشی سرفصل های مختلفی نظیر فراهم نمودن دسترسی جوامع دور افتاده به اینترنت را شامل می شود که البته پیشنهادات جالبی هم در این باره ارائه شده؛ مثلا استفاده از کوله پشتی حاوی کامپیوتر و یک روتر وای فای درون آن.

همانطور که تایید می کنید، اینترنت در زمان تولد، به شکل امروزی اش متمرکز نبود و البته هنوز هم خانواده ای از شبکه ها را شامل می شود که ترافیک در بسیاری از مسیرهای آن پراکنده شده است.

برای نمونه محتوای ویدیویی که در منزل خود تماشا می کنید به بسته های کوچک تری تقسیم می شود که در نهایت، سمت شما (به عنوان کاربر) از نو به یکدیگر ملحق می شوند تا تجربه ای روان را در حین تماشای محتوا در اختیارتان قرار دهند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که اینترنت تنها در برخی نواحی دنیا به این شیوه در دسترس است و دیگر آنکه ترافیک سنگین دیتا از جانب چند شرکت معدود در اختیار کاربران قرار داده می شود و یک اتفاق کوچک می تواند جمعیت عظیمی از افراد متصل به شبکه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در آمریکا حدود 34 میلیون نفر از مردم به اینترنت دسترسی ندارند

در ایالات متحده آمریکا که خود را از پیشروان تکنولوژی دنیا می داند، در حدود 34 میلیون نفر از مردم به اینترنت دسترسی ندارند که این رقم در مقایسه با جمعیت انبوه محرومان از اینترنت در اقصی نقاط دنیا رنگ می بازد.

در سرتاسر جهان، 4.4 میلیارد نفر از مردم به اینترنت دسترسی ندارند که این رقم بیش از نیمی از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

البته زیرساخت، اصلی ترین مانع بر سر راه دسترسی افراد است که خوشبختانه این موضوع منجر به کلید خوردن بسیاری پروژه های جاه طلبانه شده است.

گوگل و فیسبوک دو شرکت مطرح این عرصه هستند که به ترتیب با بالون های اینترنتی و همچنین پهپادهای وای فای خود قصد دارند این چالش را از میان بردارند.

حالا موزیلا نیز وارد این بازی شده و در نظر دارد دسترسی به اینترنت را برای شمار بیشتری از ساکنان کره زمین فراهم نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۴ تیر ۱۳۹۶

    چرا اینقد براشون مهمه؟!

  • محمد رضا گلزار
    محمد رضا گلزار | ۴ تیر ۱۳۹۶

    فیبر نوری مخابرات مشکل حل می کنه خخخخخخ

مطالب پیشنهادی