ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا امسال سه نسخه جدید از آیفون معرفی می شود؟

در طول سه سال اخیر، هر شهریورماه اپل دو نسخه جدید از آیفون را معرفی کرده: مدل معمول ۴.۷ اینچی و یک نسخه «بسیار بزرگ» ۵.۵ اینچی با نمایشگر بهتر و البته دوربین باکیفیت تر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در طول سه سال اخیر، هر شهریورماه اپل دو نسخه جدید از آیفون را معرفی کرده: مدل معمول ۴.۷ اینچی و یک نسخه «بسیار بزرگ» ۵.۵ اینچی با نمایشگر بهتر و البته دوربین باکیفیت تر نسبت به نسخه استاندارد.

امسال اما چند ماهی است که شایعه شده آیفون جدید ممکن است با طراحی کاملا متفاوتی رونمایی شود. یکی از احتمالات این است که شرکت کالیفرنیایی نمایشگر ۵.۵ اینچی نسخه پلاس را درون بدنه مدل معمولی آن قرار دهد منتها با این تفاوت که حاشیه ها به حداقل میزان ممکن خواهند رسید و بدنه تا حد ممکن ساده و یکپارچه می شود.

طبق برخی شایعات آیفون جدید احتمالا به نمایشگر اولد مجهز است و ترکیبی از قابلیت ها در زمینه واقعیت افزوده و شارژ بیسیم برایش در نظر گرفته شده.

اما تنها دو مشکل در رابطه با نسه بعدی از موبایل اپل وجود دارد: اینکه ممکن است قیمت پایه آن از ۱۰۰۰ دلار شروع شود و دوم اینکه حتی با این برچسب قیمتی اپل شاید نتواند به تعداد کافی از این موبایل را تا پاییز امسال تولید نماید.

به همین خاطر تمامی شواهد و نشانه ها حکایت از آن دارند که امسال با سه آیفون جدید روبرو خواهیم بود: آیفون 8 متفاوت همراه با دو نسخه از خانواده اس به نام های 7 اس و 7 اس پلاس که از نظر ظاهر شباهت زیادی هم به نسخه های قبلی خود دارند.

این مساله که امسال با سه نسخه متفاوت از آیفون روبرو هستیم می تواند برنامه ریزی طرفداران این محصول برای به روز رسانی موبایل هایشان را تحت تاثیر قرار دهد به خصوص با در نظر داشتن این نکته که کاربران سال هاست برای اولین بازطراحی عمده و قابل توجه از این موبایل منتظرند.

آیا این مساله واقعا قرار است اتفاق بیافتد؟ اپل در پاسخ به این پرسش بیانیه ای صادر نکرده و اطلاعاتی هم که در این باره در دسترس هستند نامحدودند. در ادامه این مطلب به ذکر دلایلی می پردازیم که نشان می دهند چرا امسال با سه نسخه مختلف از آیفون روبرو خواهیم بود.

چه کسی این ایده عجیب را باور دارد؟

در مارس سال ۲۰۱۶ و پیش از آنکه اپل آیفون 7 را رونمایی کند، مینگ چی کو تحلیلگر شرکت KGI Securities (که خبرهای مربوط به اپل را با جدیت دنبال می کند و اطلاعات خوبی در رابطه با این شرکت دارد) گزارش داد که کمپانی مورد بحث در حال بررسی طرح تازه ای برای آیفون امسال است و قصد دارد این موبایل را به امکاناتی نظیر نمایشگر اولد ۵.۸ اینچی، شارژ بیسیم و پنل پشتی شیشه ای مجهز نماید.

کو در ادامه یک نکته دیگر را هم مطرح کرد که البته از نظر بسیاری خبرنگاران دور مانده: اگر اپل تعداد کافی نمایشگر اولد را از طرف تامین کنندگانش دریافت نکند ممکن است سه مدل مختلف از این موبایل را رونمایی کند که دو موردشان همان نسخه های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی با نمایشگر LCD هستند و تنها یکی از آنها به نمایشگر اولد مجهز خواهد بود.

در ماه های اخیر نیز کو مرتبا ایده معرفی سه نسخه مختلف از آیفون را مطرح کرد و در این بازه بسیاری با او هم نظر بودند. بخش نقد آسیایی Nikkei و مارک گرومن از نشریه بلومبرگ هر دو روی این مساله اتفاق نظر داشتند. اما خبرنگاران وال استریت ژورنال نظر دیگری داشتند تا اینکه ماه قبل نشریه چینی Economic Daily News مطلبی در خصوص تاخیر در عرضه آیفون اولد منتشر کرد و اینگونه شد که وال استریت ژورنال نیز با کو و دیگران هم عقیده شد.

در برهه ای، ده ها تحلیلگر اقتصادی قرار داشتند که به باورشان اپل برای ساخت موبایل جدید خود با مشکلاتی روبروست و احتمالا نمی تواند این موبایل را شهریورماه روانه بازار کند، بنابراین یا باید آن را با تاخیر در اختیار علاقمندانش قرار دهد یا اینکه تعداد محدودی از آن را تولید کند.

علیرغم این پیش بینی ها اما اپل اعلام کرد که درآمدهایش برای سه ماهه منتهی به شهریور (سپتامبر) احتمالا افزایشی قابل توجه را به نسبت به فصل قبل تجربه خواهد کرد که این مساله به نوعی موید آن بود که تا پایان شهریورماه چند نسخه جدید از آیفون وارد بازار خواهند شد.

حال این پرسش باقی می ماند که آیا هر سه نسخه جدید از آیفون همزمان وارد بازار می شوند؟ و اینکه نسخه اعلی این تلفن همراه دقیقا چقدر قیمت دارد؟ علت سوال دوم هم این است که بسیاری از تحلیلگران و البته ناظران شناخته شده بر فعالیت های اپل شامل جان گرومن بر این باورند که علاقمندان باید بیشتر از گذشته بابت این موبایل پول بپردازند.

چرا اپل نمی تواند تعداد کافی از آیفون های جدیدش را تولید کند؟

جواب یک کلمه چهار حرفی است: اولد.

اپل در واقع قصد دارد برای تنوع بخشیدن بر رنگ های تولیدی توسط نمایشگر آیفون، ایجاد مشکی عمیق تر و بالا بردن بهره وری باتری که البته تکنولوژی نمایشگر نیز با آن سازگاری داشته باشد، از نمایشگر اولد استفاده کند و این مساله تقریبا بر همگان روشن است.

سامسونگ ۹۸ درصد از بازار اولد موبایل در دنیا را تحت اختیار دارد

اما برخلاف اغلب قطعات مورد استفاده درون یک موبایل، پنل های اولد صرفا از طریق یک منبع قابل تامین هستند. مشکل کجاست: اینکه طبق اعلام دو شرکت فعال در زمینه تحلیل بازار به نام های IHS و UBI Research سامسونگ تقریبا ۹۸ درصد از بازار اولد موبایل را در اختیار خود دارد.

البته شرکت های دیگری نظیر ال جی هم پنل اولد تولید می کنند منتها هیچکدامشان ظرفیت ساخت میزان مورد نیاز اپل را ندارند. در واقع سامسونگ نوعی سلطه مجازی روی این نمایشگرها دارد و اگر اتفاقی برای تاسیسات آن بیافتد هیچ شرکت پشتیبانی برای بر عهده گرفتن تولیدات آن وجود ندارد.

در واقع اپل آنقدر بزرگ است که تامین کنندگان طرف قراردادش باید سالانه این توانایی را داشته باشند که صدها میلیون از هر قطعه آیفون را برایش تولید کنند و آنهایی که توانایی تولید این میزان را ندارند نمی توانند با آن وارد همکاری شوند.

پیشتر تصور می شد که اپل قصد تولید نمایشگرهای اولد با سنسور اثرانگشت داخلی (کار گذاشته شده درون نمایشگر) را دارد اما اطلاعاتی که به تازگی از کدها مربوط به هوم پاد لو رفته نشان می دهند که ظاهرا قرار است یک دوربین مادون قرمز تشخیص چهره نیز درست در بالای نمایشگرهای تولیدی توسط سامسونگ تعبیه گردد.

حال هم IHS و هم شرکت UBI Research باور دارند که تولید پنل های اولد سامسونگ برای اپل با تاخیر روبرو شده اما نه به این خاطر که کره ای ها کارخانه تولیدی یا نیروی کار لازم برای این منظور را ندارند بلکه به این خاطر که سفارشی سازی این نمایشگرها برای اپل ظاهرا پروسه ای پیچیده و البته زمان بر است.

گفتنی است سامسونگ تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

آیا قیمت آیفون بعدی واقعا ۱۰۰۰ دلار خواهد بود؟

این در واقع نظریه ای است که جان گروبر مطرح کرده و دلایلی هم که برای آن آورده کاملا منطقی هستند.

اگر اپل نتواند به میزان کافی آیفون اولد تولید نماید آنگاه راحت ترین راهکار پیش رو برای آن بالا بردن قیمت نسخه اولد خواهد بود. به این ترتیب عرضه و تقاضا رابطه ای متناسب با یکدیگر پیدا خواهند کرد.

در واقع زمانی که آیفون اولد گران تر از حد معمول عرضه شود، افراد کمتری توانایی خرید آن را خواهند داشت. به این ترتیب اپل هم می تواند همچنان میزان سود خود را بالا نگه دارد و حتی هزینه های مربوط به توسعه خود را نیز از محل فروش این آیفون ها تامین نماید.

گروبر معتقد است که با تولید سه نسخه مختلف از آیفون، مدل لوکس تر به شکل معناداری از پیشرفته ترین آیفون ۷ پلاس با قیمت ۹۶۹ دلار و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت گران تر تمام می شود. با این منطق آیفون ۸ احتمالا هزار دلار یا بیشتر قیمت خواهد داشت.

اما حتی اگر اپل برنامه ای برای عرضه سه نخسه مختلف از آیفون نداشت هم با استناد به آمار و ارقام وقت آن رسیده که این شرکت قیمت محصولات تولیدی اش را بالا ببرد.

Horace Dediu تحلیلگر شرکت Asymco در پست اخیر خود با آمار و ارقام نشان داده که اپل هر سه سال یکبار قیمت پیشرفته ترین نسخه از آیفون را بالا برده است و چنانچه این روند همچنان ادامه داشته باشد می توان انتظار داشت که امسال این موبایل با قیمت ۱۱۰۰ دلار به بازار عرضه شود.

البته تنها Dediu نیست که چنین نظری دارد، بلکه Simona Jankowski تحلیلگر Goldman Sachs نیز از جمله افرادی است که باور دارد این موبایل بسته به میزان حافظه داخلی اش بین هزار تا ۱۱۰۰ دلار قیمت دارد.

لازم به توضیح است که آیفون ۸ احتمالا تنها موبایل جدیدی نیست که با قیمتی بالا عرضه می شود. با توجه به شایعات اخیر انتظار می رود که رقیب اصلی این موبایل یعنی گلکسی نوت ۸ نیز در محدوده قیمتی ۹۰۰ دلاری باشد و تلفن هوشمند Red Hydrogen نیز با قیمت ۱۲۰۰ دلار به بازار عرضه شود. با در نظر داشتن همین مساله عرضه آیفون ۸ با قیمت پایه ۹۹۹ دلار چندان هم عجیب به نظر نخواهد آمد.

چه افرادی آیفون ۱۱۰۰ دلاری را خریداری خواهند کرد؟

شاید همان افرادی که با اشتیاق برای خرید آیفون اولیه در سال ۲۰۰۷ میلادی در صف های طولانی ایستادند و منتظر بودند که مبلغ نجومی ۵۹۹ دلار (در آن دوران) را بابت آن پرداخت نمایند در زمره خریداران آیفون 8 باشند. آنها باور داشتند که با خرید آیفون می توانند آینده را در دستان خود بگیرند و احتمالا آیفون اولد نیز شمه ای از نسخه های آتی این محصول را پیش رویشان قرار خواهد داد.

شاید این موبایل برای آن دسته از کاربرانی ساخته شده که با شوقی بیشتر از سایرین حاضرند بابت استفاده از تکنولوژی های جدید پول بدهند و راضی نمی شوند مانند خیلی های دیگر یکی از همان نسخه های معمول آیفون را در دست بگیرند. در اینجا باید اشاره کنیم آیپد، مک بوک و اپل واچ اپل همگی نسخه های اعلی دارند، چرا آیفون اینگونه نباشد؟

اما آنطور که جیسون اسنل نویسنده MacWorld گفته اپل با معرفی این نسخه متفاوت از آیفون ریسک بزرگی را به جان می خرد. اگر قرار باشد آیفون 8 امکانات و ظاهری کاملا متفاوت از آیفون 7 اس و نسخه پلاس آن داشته باشد چه کسی حاضر به خرید آن دو موبایل خواهد بود؟ آیا قیمت بالای نسخه پرچمدار موجب رنجش خاطر این گروه می شود؟

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره کردیم مقیاس تولید آیفون های اپل بسیار بالاست و روشن است که با به کارگیری پنل اولد شمار بیشتری از کاربران قادر به استفاده از این تکنولوژی خواهند بود.

از سویی با این اقدام، اپل موجب رشد صنعتی می شود که در حال حاضر تحت سلطه تنها دو کمپانی کره ای یعنی سامسونگ و الجی است. درهمین راستا کارشناسان UBI Research اعلام کرده اند اپل احتمالا سامسونگ را به عنوان اصلی ترین خریدار نمایشگرهای اولد پشت سر می گذارد و تا سال ۲۰۲۱ چینی ها هم بر رقبای کره ای خود به عنوان اصلی ترین تولیدکنندگان این نمایشگرها غلبه خواهند کرد. طبق شایعات حداکثر تا یکسال دیگر همه مدل های آیفون به نمایشگرهای اولد مجهز خواهند شد.

اما این اتفاق در زودترین حالت ممکن دست کم اواخر سال ۲۰۱۸ رخ می دهد. طبق برآوردهای صورت گرفته نسخه فعلی از آیفون SE همان ۴۰۰ دلار قیمت دارد و اپل احتمالا قیمت آیفون 7 و نسخه پلاس آن را به ترتیب به رقم های ۵۴۹ و ۶۴۹ دلار می رساند. اما سوال اینجاست که با از راه رسیدن آیفون های جدید کاربران چه واکنشی به قیمت هزار دلاری (و شاید بیشتر) آن نشان میدهند؟ آیا حاضر می شوند این مبلغ را پرداخت کنند و باز هم مثل گذشته در صف های طولانی انتظار بکشند؟ همه چیز به زمان بستگی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • haameed
    haameed | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    اما اگه اسم آیفون سوم هشت باشه که ترتیب شماره گذاری اپل بهم میریزه
    شاید اسم دیگه ای براش در نظر گرفته باشه??

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    به نظر من اگه در سه نسخه عرضه بشه،دو نسخه کم قیمت تر تقریبا شبیه آیفون های الان خواهند بود،این یعنی جذابیت خیلی کمتری خواهند داشت،پس کسی که بخواد آیفون نسل جدید بگیره یا هرجور شده پول نسخه گرون قیمتو جور میکنه،یا اگه نتونست پول بیشتر خرج کنه میره آیفون های نسل قبلو میگیره،این یعنی سود کمتر برای اپل،در کل به نظرم در سود پسرفت کنه،مگر اینکه نسخه گرون قیمت رو انقد گرون بده تا حبران بشه

    • Hamid Ahmadnia
      Hamid Ahmadnia | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

      ولی تحلیل گرا سود بیشتری رو برای اپل در نظر گرفتن، مطمئنا قابلیتهایی رو در نسخه های جدید قراذ میده که اکثریت به سمت خرید آیفون جدید متمایل میشن

مطالب پیشنهادی