ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بزرگترین موتور سوخت جامد آژانس فضایی اروپا
علمی

نخستین تست موتور سوخت جامد غول پیکر اروپایی به زودی انجام می شود

تا چند روز آینده آژانس فضایی اروپا برای نخستین بار تست اشتعال بزرگترین موتور راکت یکپارچه دنیا با سوخت جامد را به انجام خواهد رساند. موتور مذکور با کد P120C اصلی تری عضو از پیشرانه ای ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

تا چند روز آینده آژانس فضایی اروپا برای نخستین بار تست اشتعال بزرگترین موتور راکت یکپارچه دنیا با سوخت جامد را به انجام خواهد رساند.

موتور مذکور با کد P120C اصلی تری عضو از پیشرانه ای خواهد بود که قرار است تا دو نسل آینده راکت های سازمان ESA شامل Vega-C و Ariane 6 را به مدار زمین و فراتر از آن برساند. تست روزهای آینده بسیار سرنوشت ساز خواهد بود، چرا که مشخص می کند این موتور سوخت جامد برای قرار گرفتن در دل راکت های اروپایی آمادگی و شایستگی لازم را خواهد داشت یا نه. فرایندی که دست کم دو سال زمان خواهد برد.

در تست مورد بحث قرار است P120C به یک پلتفرم مستحکم متصل شده و به مدت دو دقیقه نفس آتشین خود را به مدت دو دقیقه آزاد سازد. لازم به ذکر است که برای این موتور بزرگترین سکوی تست تا به امروز طراحی و ساخته شده است. بد نیست بدانید که بزرگترین موتور سوخت جامد یکپارچه دنیا به اندازه یک ساختمان چهار طبقه ارتفاع و حدود ۳.۵ متر عرض دارد.

بزرگترین موتور سوخت جامد آژانس فضایی اروپا

موتورهای سوخت جامد این روزها چندان محبوب نیستند و اکثر موشک های فضایی امروزی از سوخت های پیشران از نوع مایع سرد همچون اکسیژن و هیدروژن فوق سرد استفاده می کنند. در موتورهای سوخت مایع، در هنگام احتراق دو مایع مختلف (سوخت و اکسید کننده) در محفظه ای با هم ترکیب شده و مشتعل می شوند.

استفاده از چنین موتورهایی به دلیل بهره مندی از تمام توان گرمایی سوخت و همچنین امکان کنترل شدت جریان و در نتیجه قدرت موتور این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با این حال مضراتی نیز برای استفاده از سوخت جامد برشمرده شده است. از جمله نیاز به تجهیزات بسیار بیشتر و پیچیده تر جهت تنظیم جریان سوخت و ترکیب دو جزء آنها با یکدیگر.

بنابراین در حالت تئوری موتورهای سوخت مایع گران تر از نوع سوخت جامد هستند و ابعاد بزرگتری نیز نسبت به نمونه دیگر دارند. به این هزینه ها و دشواری ها، نگه داشتن سوخت در دمای فوق سرد تا پیش از ترکیب و اشتعال را نیز اضافه کنید. همین مشکلات بود که سبب شد یکی از موشک های فالکون 9 اسپیس اکس در سال ۲۰۱۶ روی سکو منفجر شود.

موشک Ariane 6 بهره مند از موتور سوخت جامد

همین مسائل سبب شده تا کمپانی ها و آژانس های فضایی در کنار توسعه موتورهای سوخت مایع، نیم نگاهی نیز به مزیت های پیشرانه های سوخت جامد داشته باشند. هر چه باشد راکت های سوخت جامد ارزان ترین و امن ترین نوع راکت ها هستند و قدرت پیشران بیشتری نسبت به نمونه های بهره مند از مایعات دارند.

اگر همه تست های پیش رو با موفقیت به سرانجام برسند، آژانس فضایی اروپا امیدوار است تا بتواند نخستین پرتاب آزمایشی موشک Vega-C با پیشرانه جدید را در اواخر سال ۲۰۱۹ انجام دهد. نخستین پرتاب آزمایشی Ariane 6 نیز یک سال پس از آن انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی