ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک پدیده ناشناس در قمر زحل رویت شد

تصاویری که توسط سفینه فضایی «کاسینی(Cassini)» ناسا در تیرماه سال گذشته ثبت شده اند، از یافتن خصوصیت عجیبی در قمر زحل به نام تایتان خبر می دهند. این اکتشاف مربوط به دریای هیدروکربی بزرگی در سطح این ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۳ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

تصاویری که توسط سفینه فضایی «کاسینی(Cassini)» ناسا در تیرماه سال گذشته ثبت شده اند، از یافتن خصوصیت عجیبی در قمر زحل به نام تایتان خبر می دهند. این اکتشاف مربوط به دریای هیدروکربی بزرگی در سطح این قمر است. فضانوردان شاهد ماجرا، ایده های مختلفی برای آن پیشنهاد نموده اند و آن را به پدیده هایی همچون امواج سطحی، جامدات شناور، حباب های بالارونده و ... مرتبط دانسته اند. البته این ها همگی حدس و گمان هستند.

استیفن وال از آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا، اخیراً طی مصاحبه ای گفت: «علم عاشق ماجراجویی است و طی این پدیده اسرار آمیز، ما شاهد تغییراتی نمونه ای از تغییرات در حال وقوع بر تایتان خواهیم بود.» وی در ادامه اظهار داشت: «ما امیدواریم که بتوانیم تغییرات را به طور کامل مشاهده کنیم و درباره رخدادهایی که در آن دریای ناشناخته روی می دهد اطلاعاتی به دست آوریم.»

pia18430_modest

این خصوصیت تازه کشف شده، مساحتی حدود 160 کیلومتر مربع را اشغال کرده و حداقل 2 بار در سال 2013 و یک بار در شهریور امسال رویت شده است. مشاهدات قبلی، هیچ کدام به اندازه این یکی نتایج واضحی درباره پدیده رخ داده در دریای Ligeia Mare که یکی از بزرگترین دریاهای تایتان است، نداده بودند.

سه تصویر بالا که از رادار فضاپیمای کاسینی به دست آمده اند، شمایل و تکامل این پدیده را نشان می دهند. رخداد مذکور با رنگ روشن نسبت به دریای Ligeia Mare که به رنگ تیره در پس زمینه قرار دارد، نمایش داده شده است. بیشتر ناحیه سفید ناحیه ای از زمین را نشان می دهد که بالا یا پایین سطح دریا قرار دارد و احتمال می رود که بیشتر ترکیب آن از متان یا اتان ساخته شده باشد.

1024px-titan_globe

این پدیده اولین بار در تیرماه سال گذشته مشاهده شد. سپس ناپدید گشت و طی چند ماه بعد حتی با رادارهای دقیق کاسینی و تصاویر گرفته شده توسط آن در گستره مادون قرمز قابل رویت نبود. تا این که ماه پیش دوباره نمایان شد. در حالی که هم تغییر شکل داده بود و هم مساحتش از 75 کیلومتر مربع حدوداً دو برابر شده بود.

محققان حدس می زنند که تغییر شکل این پدیده می تواند با تغییر فصل ها در تایتان مرتبط باشد. علاوه بر این آن ها اطمینان دارند که این خصوصیت کشف شده، واقعی است و حاصل دست بشر، عوامل خارجی، اشتباه اطلاعاتی یا حتی تبخیر شدن دریای مذکور نیست. پیگیری و مشاهده چنین تغییراتی از مأموریت های اصلی کاسینی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    خیلی هم عالی......ممنون واسه اهمیت دادن به این موضوعات!

    :d

  • TROOL
    TROOL | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • FARAZ
    FARAZ | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    matlab jalebi bod

    • mehdi_ostad
      mehdi_ostad | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

      تا خوندم منفی رو دارم
      براچی فینگیلیش مینویسی؟
      فکر کردی ما نمیتونیم
      البته ببخشید اگه منظورم بد بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی