ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه اتفاقی برای سامسونگ افتاده است؟

سال 2014 در خاطره ی سامسونگ به عنوان یک سال بد شناخته خواهد شد و حتی شاید یکی از بدترین سال های فعالیت این شرکت بزرگ. درآمد این شرکت هزار پا در این سال رو ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

سال 2014 در خاطره ی سامسونگ به عنوان یک سال بد شناخته خواهد شد و حتی شاید یکی از بدترین سال های فعالیت این شرکت بزرگ. درآمد این شرکت هزار پا در این سال رو به کاهش گذاشته است و در سه ماهه ی سوم هم سود خیره کننده ای را در زمینه ی IT و تکنولوژی های همراه به دست نیاورده است. به راستی چه اتفاقی برای سامسونگ افتاده است؟

خب بهتر است اول از همه به نکات مهم تر بپردازیم و در قدم اول ببینیم سامسونگ در سالی که گذشت چه کرده است و چه بخش هایی از این شرکت بیشترین مشکلات مالی را به وجود آورده اند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد سامسونگ و مشکلات پیش روی آن صحبت کنیم.

در شروع اگر نگاهی به فروش چند سال اخیر سامسونگ بیاندازیم، نمودار بخودی خود نشان دهنده ی مشکلات خواهد بود. در حالی که بخش های مختلف سامسونگ تقریبا فروش ثابت و خطی را در 3 سال اخیر تجربه کرده اند، اما بخش ابزار های همراه سامسونگ یا بهتر بگوییم موبایل ها و تبلت ها از میانه ی سال 2013 با نزول در فروش مواجه بوده است. وحشتناک تر این که شیب نزولی بسیار سریع تر از شیب صعودی این بخش است.

Samsung-Q3-2014-Revenue

مشکلات سامسونگ در زمینه ی فروش این نیست که محصولات بدی تولید می کند یا این که در عرصه ی رقابت از بقیه عقب افتاده است. سامسونگ حتی یکی از بهترین برند های عرصه ی ابزار های همراه است. مصرف کنندگان بیشتری در سراسر جهان از محصولات سامسونگ استفاده می کنند و این شرکت کماکان بزرگترین فروشنده ی موبایل های هوشمند در بیشتر بازار های دنیاست. مشکل اصلی در این است که بازاری که سامسونگ بر آن سلطه گر بود، به شدت اشباع شده است و به سمت کاهش فروش پیش می رود.

آمارها نشان می دهند که مهم ترین خریداران سامسونگ، یعنی آمریکا، اروپای غربی، ژاپن و زادگاه سامسونگ یعنی کره، در حال حاضر کندترین سرعت رشد بازار را دارند. شکوفایی سامسونگ در زمینه ی اسمارت فون ها دقیقا با شکوفایی این ابزارها در کشور های پیشرفته در سال 2010 همراه بود. اما مثل این که بازار در این زمینه در حال نزدیک شدن به بلوغ کامل است.

یکی از مهم ترین دلایل اشباع بازار، تکنولوژی است. اسمارت فون های سال 2013 و یا حتی 2012 هنوز هم رقیب های قدری برای پرچم داران امسال محسوب می شوند. به واقع دارندگان گلکسی S4 دلیل چندان قانع کننده ای برای ارتقاء به گلکسی S5 یا Note 4 و Alpha ندارند. مخصوصا وقتی چشمشان به قیمت بالای این محصولات می افتد.

Global-Smartphone-Data

در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید که در بیشتر مناطق جهان، از سال 2012 میزان فروش اسمارت فون ها ثابت بوده است، اما در آسیا و مناطق مرکزی قاره آمریکا رشد به شکل محسوسی ادامه دارد. این دو بازار در واقع نقاط کور سامسونگ در زمینه ی فروش محسوب می شوند. در آسیا اخیرا تولید کنندگان زیادی پا به عرصه ی فروش گذاشته اند و رقابتی داغ در جریان افتاده است.

رقابت بسیار شدید در این بازار ها و عدم پیشرفت محسوس تکنولوژی باعث شده تا قیمت به شکل قابل توجهی کاهش یابد. با کمی دقت متوجه می شوید که در سال گذشته شرکت هایی همچون ال جی، موتورولا و شیائومی با قیمت های پایین و تکنولوژی های به روزشان توانسته اند موفقیت هایی را کسب کنند. در همین زمان شرکت های دیگر همانند HTC، سامسونگ و سونی که در رده ی بالاتری از قیمت قرار می گیرند مشکلاتی در زمینه ی فروش داشته اند.

smatphone average selling price

سامسونگ قطعا در سال 2013 از پتانسیل بازار های در حال توسعه مطلع بوده است، اما با این حال ترجیح داده است تا کماکان سرمایه گذاری اصلی خود را بر روی بازارهای توسعه یافته ادامه دهد. اما به نظر می رسد که این سیاست بیشتر از این نمی تواند سامسونگ را در مسیرش کمک کند.

Samsung-Q3-2014-Profit

سود حاصل از فروش سامسونگ در بخش ابزارهای همراه در حال حاضر بسیار کمتر از سود این شرکت در سال 2012 است. شیب نمودار هم اصلا وضعیت خوبی را نشان نمی دهد. با احتساب این که در سه ماه ی پیش رو وضع بسیار وخیم تر خواهد شد، پس باید دلایل دیگری هم در این کاهش سود تاثیر گذار باشند.

یکی از دلایل این امر تنوع بسیار زیاد در عرضه ی محصول است. تنها کافی است نگاهی به گلکسی S5 و مشتقات آن، note 4 و note edge و سری جدید گلکسی A بیاندازید تا متوجه شوید سامسونگ چه قدر تنوع طلب است. همه ی این ها باعث افزایش هزینه ی تولید و در نتیجه کاهش حاشیه سود خواهد بود. مجذوب کردن مشتریان با ویژگی های جدید، مواد و تکنولوژی های نو واقعاً کار هزینه بری است. اما سامسونگ ترسی برای هزینه کردن در این زمینه ندارد.

در مقابل سامسونگ، اپل چنین مشکلاتی ندارد. با وجود این که رقیب آمریکایی در رنج قیمتی بالاتری به سر می برد، اما مشکلات مالی کره ای ها را ندارد. دلیل این امر در این نکته نهفته است که اپل بخش قابل توجهی از سود خود را مدیون محصولات جانبی و سرویس هایی است که ارائه می دهد. به طور مثال آیتونز که یک منبع درآمد بسیار با ارزش است، معادل کره ای ندارد. به علاوه سامسونگ در رقابت شدیدی با دیگر تولید کنندگان ابزارهای اندرویدی است، در حالی که اگر کسی به اکوسیستم iOS علاقه داشته باشد، تنها باید به یک شرکت مراجعه کند. همه ی این ها باعث شده تا امنیت بازار اپل بیشتر از سامسونگ باشد.

در آن سوی قضیه نکاتی مثبتی هم وجود دارد. نمایشگر های سامسونگ و همچنین بخش چیپست ها و نیمه رسانا ها در چند سال گذشته شاهد رشد خوبی در فروش و بازار بوده اند و بیشتر این فروش هم به لطف رقبای سامسونگ است. فروش بیشتر و رشد بازار آسیا در این بخش ها، باعث شده تا سامسونگ بتواند از درآمد مناسبی در صفحات نمایش و پردازنده ها برخوردار باشد. حتی در خواست برای چیپست های 20 نانومتری این شرکت در آینده باز هم رو به افزایش خواهد بود.

samsung-galaxy-note-edge-
اگرچه سامسونگ سخت تلاش کرده تا محصولاتش با نوآوری همراه باشند. اما محصولاتی همانند Galaxy edge در بهترین حالت تنها بخش کمی از بازار را صاحب خواهند شد.

مشکلات سامسونگ به خاص در بخش اسمارت فون ها گریبان این شرکت بزرگ را گرفته است. بقیه ی بخش های کمپانی در چند سال گذشته تقریبا در ثبات به سر می برده اند. به نظر می رسد در طی 18 ماه گذشته با وجود تغییر جهت بازار اسمارت فون ها، سامسونگ سیاست خود را تغییر نداده است. کاهش رشد بازار در غرب، کاهش قیمت و افزایش رقابت به شدت برای سامسونگ گران تمام شده است. در حال حاضر سامسونگ کماکان سیاست خود را بر قیمت بالا استوار کرده است.

با تمام این حرفا بخش های مختلف سامسونگ هنوز هم سود آور هستند و واحد اسمارت فون ها هنوز از درآمد زایی بالایی برخوردار است. سامسونگ را نمی توان با نوکیا و یا بلک بری مقایسه کرد. سامسونگ هنوز هم بزرگ ترین تولید کننده ی اسمارت فون است. همچنین مشکلات این شرکت در زمینه ی فروش اسمارت فون گریبان گیر دیگر شرکت ها نیز شده است.

به نظر می رسد سال های خوبی که سامسونگ همیشه منتظرش بود، گذشته اند. این شرکت کره ای با تمام توان خود در حال تحقیق و توسعه ی تکنولوژی ها، سرویس ها و خدمات جدید است تا بتواند سال های طلایی ش را تکرار کند. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

شما چه فکر می کنید؟ آیا سلطه ی سامسونگ به سر آمده است؟ چه شرکت هایی در آینده ی اسمارت فون ها خواهند درخشید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • علیرضاعباسی
    علیرضاعباسی | ۳ اسفند ۱۳۹۳

    دلیل افت فروش موبایل های سامسونگ این چیز هایی نیست که
    شما میگید.
    دلیلش،ماندگاری زیاد گوشی های سامسونگ هستش.

  • Hossein.Hg
    Hossein.Hg | ۹ دی ۱۳۹۳

    واقعا نوت 4 عالیه و از همه دل می بره,امیدوارم قیمتش بیادپایین به زودی!
    کسی میدونه که قیمت گوشی ها در چه موقع از سال کم میشه!؟نوت 4 چه موقع قیمتش میاد پایین!؟

  • محمد
    محمد | ۱۳ آبان ۱۳۹۳

    دوستان عزیز بیخودی شلوغش نکنید سونی هزار تا استراتژی مثل جدا شدن از اریکسون و ضد آب کردن محصولاتش و ... زد که بتونه بیشتر توی بازار بمونه اما هر سال داره ضرر میده اچ تی سی هم با کمپانی بیتس و دوربین های سه لایه مسخره اش دقیقا مثل سونی اونم هرسال بدتر و بدتر میشه. ضرر جزئی از بازاره و اینو تنها یک تاجر میتونه درک کنه. سال 2009 بود توی سایت نارنجی این حرفو زدم الان هم دوباره تکرار میکنم" آینده از آن سامسونگ است."

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی