ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موجودات عجیب: کرم سه متری بستر اقیانوس که ماهی ها را می دزدد

در اقیانوس مناطق استوایی کرمی زندگی می کند که می تواند به بی رحمانه ترین شکل ممکن (البته در میان موجودات هم رده خود) طعمه هایش را شکار کند. این جانور که Eunice aphroditois یا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در اقیانوس مناطق استوایی کرمی زندگی می کند که می تواند به بی رحمانه ترین شکل ممکن (البته در میان موجودات هم رده خود) طعمه هایش را شکار کند.

این جانور که Eunice aphroditois یا کرم بابیت نام گرفته بدنی رنگین کمانی دارد و طعمه های خود را به وحشتناک ترین شیوه ممکن از پای در می آورد؛ کرم بابیت خود را در بستر دریا مدفون می کند و تنها چند سانتی متر از بدنش را (که می تواند حتی تا 3 متر هم رشد کند) خارج از آن نگه می دارد و به انتظار طعمه هایش می نشیند.

این جانور با استفاده از 5 شاخکی که در بدنش قرار دارد، طعمه های در حال عبور را احساس می کند و از طریق دهان ماهیچه ای خود آنها را در کسری از ثانیه به دندان می گیرد. سرعت عمل این کرم در این لحظه به قدری بالاست که می تواند یک ماهی را به دو نیم تقسیم کند اما اگر طعمه تحت هر شرایطی زنده بماند و از این لحظه جان سالم به در ببرد به کابوسی قدم خواهد گذاشت که هیچکس از آن خبر ندارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا درباره این جانور بیشتر بدانید.

اتفاقی که در مرحله بعدی رخ می دهد تا حدود زیادی ناشناخته است چراکه امکان مشاهده مستقیم کرم در این مرحله وجود ندارد.

لوئیس کاررا و سرجیو والجو دو بوم شناس موسسه El Colegio de la Frontera Sur در Campeche مکزیک هستند که در ایمیل مشترکی به سایت Wired اینگونه نوشتند: «تصورمان این است که در مرحله بعد، کرم نوعی ماده مخدر یا سمی (به قدری سمی که امکان خوردن آن وجود داشته باشد) را به طعمه خود تزریق می کند و سپس آن را از طریق دستگاه گوارش خود هضم می کند.

bobbithead (1)

Anja Schulze زیست شناس دریایی دانشگاه A&M تگزاس است که می گوید در مورد علت نام گذاری این موجود و حتی طبقه بندی آن هیچگونه اتفاق نظری میان دانشمندان وجود ندارد.

او در ادامه می گوید: «احتمالا گونه های مختلفی از این کرم وجود ندارد و در عوض با جنسیت های گوناگونی از آن روبرو هستیم.» وی توضیح می دهد که الگوهای رنگی مشاهده شده از کرم بابیت نیز متفاوت هستند، با این همه دانشمندان نمی دانند که هر الگو معرف کدام گونه است.

اما پیچیده ترین پروسه فرایند حفظ و نگهداری این جانور است. به گفته Schulze نمونه های جمع آوری شده از این کرم که در اختیار دانشمندان قرار گرفته اند در محلول فرمالین یا اتانول نگهداری می شوند که متاسفانه باز هم نمی تواند رنگ آمیزی زیبای بدن آنها را حفظ کند. نکته دیگر اینکه زیست شناسان دریایی به ندرت به این کرم در حیات وحش بر می خورند و همین مساله نیز مطالعه در مورد آنها را دشوارتر می کند.

اما هرچند وقت یک بار، یکی از این کرم ها در آکواریوم های خانگی پدیدار می شود. در واقع از زمانی که پای مرجان های مرده به آکواریوم ها باز شد، این کرم نیز گذرش به این زیستگاه های مصنوعی افتاد اما کرم بابیت برای مدت زیادی نمی تواند کوچک بماند و همانطور که در ابتدا گفته شده طول آن حتی به بیش از سه متر خواهد رسید و در نتیجه به زودی موقعیت آن در داخل آکواریوم مشخص می گردد.

bobbit1_lg

کرم های بابیت می توانند خود را در میان مرجان های مرده درون آکواریوم پنهان کرده و ماهی های درون آن را بدون آنکه مالک آکواریوم علت ناپدید شدنشان را متوجه شود، به کام مرگ بکشانند.

چندی پیش یک آکواریوم عمومی در انگلستان افتتاح شد که ماهی ها و حتی مرجان های درون آن به شکل مرموزی ناپدید می شدند. مقامات این نمایشگاه هر شب طعمه هایی را داخل آب قرار می دادند و منتظر شکارچی می ماندند اما عاقبت نتوانستند قاتل ماهی ها را پیدا کنند و تصمیم گرفتند که برگزاری نمایشگاه را لغو کنند. آنها بعدها دریافتند که یک کرم بابیت 120 سانتی متری مسئولیت ناپدید شدن ماهی های آکواریوم را بر عهده داشته و نام بری را بر آن گذاشتند.

چندی بعد مطلبی در مورد بری منتشر شد که نشان می داد موهای ریز روی بدن کرم بابیت می تواند اعضای بدن انسان را به صورت دائمی فلج کند هرچند که دو بوم شناس ذکر شده در ابتدای مطلب یعنی کاررا و والجو با این موضوع مخالفت کردند.

آنها مدعی اند که خانواده متفاوتی از کرم ها با نام کرم های آتشین دارای زائده هایی نیزه شکل یا همان مویژه هستند که نوعی سم را از خود ترشح می کنند و می توانند باعث ایجاد حساسیت های شدید پوستی در انسان شوند اما کرم های بابیت مویژه های زیادی ندارند و از همان تعداد اندک نیز برای مقاصد دفاعی استفاده نمی کنند و در عوض آنها را برای حرکت روی رسوبات و سطوح مختلف به کار می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • baraeen
    baraeen | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    واقعاً زیبا بود، ببین خدا چی آفریده!!!
    یه جایی می خوندم که تا به حال انسان موفق به شناسایی فقط 10 درصد از جانداران روی زمین شدند!!!

  • ♥♥♥--من گرافن را دوست دارم---♥♥♥
    ♥♥♥--من گرافن را دوست دارم---♥♥♥ | ۳۰ تیر ۱۳۹۴

    ولی از انصاف نباید گذشت مطلبش جالب بود. مرسی

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۳۰ تیر ۱۳۹۴

    لامصب ولی خوشگله هااااا چه رنگارنگههههه ∶D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی