ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Asus RECO Classic Dashcam؛ ناظر همیشه بیدار

حتما تا به حال پیش آمده در تصادفات رانندگی مقصر نباشید اما مدرکی برای اثبات بی گناهی خود نداشته باشید، این مشکل فراگیری است که به ابداع دوربین های کوچک قابل نصب در خودرو یا ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

حتما تا به حال پیش آمده در تصادفات رانندگی مقصر نباشید اما مدرکی برای اثبات بی گناهی خود نداشته باشید، این مشکل فراگیری است که به ابداع دوربین های کوچک قابل نصب در خودرو یا dashcam ها منجر شد.

«دش کم» ها در کشورهای مختلفی مثل روسیه به دلیل آمار بالای حوادث و فساد پلیس، آنقدر همه گیر هستند که به جزء ثابتی از خودروها تبدیل شده اند (ممکن است از خود پرسیده باشید چطور ویدیوهای برخورد ناگهانی شهاب سنگ با کشور روسیه در سال ۲۰۱۳ از چندین زاویه مختلف موجود است) و نقش پر رنگی در تشخیص نحوه وقوع حوادث و شناسایی مقصر را بر عهده گرفته اند.

با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری این دوربین ها هم روز به روز در حال ارزان تر شدن هستند (این تنها تلفن های هوشمند نیستند که چنین شرایطی دارند) و با افزایش امکانات و قابلیت های آنها افراد بیشتری به استفاده از دش کم ها تمایل پیدا می کنند.

متاسفانه آمار بسیار بالای تصادفات، جاده های نامناسب و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، ایران را هم به کشوری بدل کرده که استفاده از دش کم ها در آن توجیه بالایی دارد و این دوربین های کوچک می توانند بازگویی حقیقت را در حوادث بر عهده گرفته و امکان تشخیص علت دقیق تصادفات را فراهم کنند.

البته علت گسترش استفاده از این دوربین ها تنها بُعد نظارتی آنها نیست چرا که دش کم ها علاوه بر آن، به قابلیت های ایمنی مثل هشدار در صورت خروج از خطوط، کاهش فاصله با خودروی جلویی و تشخیص خودکار سرعت مجاز نیز مجهز هستند و در نتیجه می توانند در کاهش آمار حوادث تاثیر محسوسی داشته باشند.

اما متاسفانه در حال حاضر اکثر این دوربین ها ساخت شرکت های بی نام نشان هستند و Asus در کنار Garmin و Transcend از معدود شرکت های معتبر حوزه فناوری هستند که به این بازار ورود کرده و دش کم های آنها در بازار قابل خریداری هستند، با بررسی دیجیاتو از Asus RECO Classic همراه باشید تا ببینیم دستپخت غول تایوانی برای بازار دش کم ها چه طعمی دارد.

راه اندازی

asus car camera (9)

«RECO Classic» به یک نمایشگر ۲ اینچی و ۵ دکمه سخت افزاری مجهز است و برای نصب آن می توانید از پایه ساکشن دار یا پایه چسب دار ارائه شده همراه محصول استفاده کنید.

مزیت پایه چسب دار این است که با تکان های شدید هم از شیشه جدا نمی شود و برتری پایه ساکشن دار نیز قابلیت جدا شدن و تغییر محل آن در هر زمان است.

asus car camera (10)

دش کم ایسوس نیروی خود را از شارژر فندکی خودرو تامین می کند و سیم ارائه شده همراه آن ۴ متر طول دارد تا بتوانید به سادگی در هر نقطه از خودرو نصبش کنید، همچنین گیره های کوچکی نیز ارائه شده اند تا سیم برق را به شکل منظم به گوشه های پنجره متصل کنید.

باید توجه داشته باشید در صورتی که از درگاه شارژر فندکی برای موارد دیگری استفاده می کنید، لازم است برای اتصال بیش از یک دستگاه به شکل همزمان، تهیه آداپتور مورد نیاز برای این منظور را در نظر داشته باشید.

asus car camera (2)

پس از نصب پایه به شیشه و وصل کردن دوربین به آن لازم است کابل GPS دستگاه (که روی پایه تعبیه شده) را به درگاه مربوطه روی دوربین متصل نمایید و دش کم بعد از وصل کردن سیم برق و تنظیم زاویه فیلم برداری آماده کار خواهد بود.

البته دقت داشته باشید حافظه SD همراه دوربین ارائه نشده و باید جداگانه خریداری شود.

امکانات

asus car camera (1)

دش کم ها هم مثل هر گجت دیگری در حال هوشمند تر شدن هستند و روز به روز قابلیت های متنوع تری به آنها افزوده می شود که آنها را از شکل یک دوربین صرفاً ناظر خارج کرده و این ابزارها را به کمک راننده ای تبدیل می کند که ایمنی سرنشینان خودرو را افزایش خواهد داد.

یکی از امکانات RECO Classic که در افزایش ایمنی موثر است قابلیت تشخیص خطوط جاده است. این قابلیت در سرعت های بالاتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت فعال شده و با تحت نظر گرفتن خطوط سفید کف جاده، انحراف راننده از لاین را با بوق زدن و نمایش اخطار روی نمایشگر اطلاع می دهد.

Screen Shot 2015-08-30 at 4.58.07 PM

این دوربین همچنین در صورتی که فاصله با خودروهای جلویی در سرعت های بالاتر از ۶۰ کیلومتر به کمتر از ۵ تا ۷ متر برسد با بوق زدن و نمایش اخطار تصویری راننده را از این موضوع مطلع می کند.

Screen Shot 2015-08-30 at 4.58.43 PM

این دوربین صمنا به حسگر ضربه نیز مجهز است که صورت وارد آمدن ضربه ناگهانی، ضبط اضطراری تصویر را آغاز کند. برای این منظور یک دکمه سخت افزاری با علامت مثلث خطر نیز روی دستگاه تعبیه شده تا کاربر بتواند با فشار دادن آن فیلمبرداری را در مواقع اضطراری به شکل دستی شروع کند.

نکته مهم این قابلیت اما این است که تصاویر ضبط شده روی حالت در پوشه مجزایی از حافظه ضبط می شوند تا از چرخه ضبط فیلم جدا باشند و تصویر جدیدی بجای آنها ثبت نشود.

نمایشگر دش کم RECO Classic علاوه بر نمایش اخطار ها و فیلم های ضبط شده و در حال ضبط، برای تغییر تنظیمات دوربین نیز استفاده می شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

  • Resolution: برای انتخاب رزولوشن ضبط
  • Auto Record: برای فعال کردن حالت ضبط خودکار تا دوربین با روشن شدن خودرو تصویربرداری را آغاز کند
  • Voice Record: برای فعال یا غیر فعال کردن ضبط صدا
  • G-Sensor Sensivity: برای تعیین میزان حساسیت حسگر ضربه
  • LDWS: برای فعال کردن حالت تشخیص انحراف از خط
  • FCWS: برای فعال کردن حالت تشخیص کاهش فاصله طولی
  • GPS Status: برای نمایش مختصات جغرافیایی
  • Time/Date: برای تنظیم ساعت و تاریخ دستگاه (که در صورت خاموش ماندن دوربین بیش از ۷ تا ۱۰ روز لازم است این بخش را مجدداً تنظیم نمایید)
  • Date Stamp: برای ثبت تاریخ و ساعت روی تصاویر ضبط شده
  • Loop Playing: برای فعال کردن حالت ضبط ممتد روی تصاویر قدیمی در صورت پر شدن حافظه
  • Volume: برای تنظیم میزان بلندی صدای بوق دستگاه
  • Monitor Mode: با فعال کردن این قابلیت، در صورت ثابت ماندن تصویر بیش از ۶۰ ثانیه دوربین به حالت انتظار فرو رفته و با نرخ ۱ فریم در ثانیه به ضبط تصویر خواهد پرداخت و پس از آغاز حرکت ضبط با نرخ ۳۰ فریم از سر خواهد گرفته شد. اما دقت داشته باشید روی این حالت امکان ضبط اضطراری به شکل دستی (که پیشتر توضیح داده شد) وجود نخواهد داشت
  • Ultra Wide Angle Mode: برای فعال کردن حالت تصویربرداری عریض
  • EV: برای تنظیم دامنه دینامیکی تصویر
  • Language: برای انتخاب زبان دستگاه که البته فارسی جزو آن نیست
  • Format Notification: برای یادآوری جهت فرمت کردن حافظه دستگاه به کاربر در بازه های ۱۵، ۳۰ یا ۶۰ روزه
  • Format: برای فرمت کردن حافظه دستگاه
  • LCD Auto Off: برای انتخاب زمان خاموش شدن خودکار نمایشگر پس از ۳۰ ثانیه، ۳ دقیقه یا ۵ دقیقه
  • Frequency: برای انتخاب فرکانس پخش تصویر بین ۵۰ و ۶۰ هرتز
  • Default: برای بازیابی تنظیمات کارخانه
  • Firmware Version: برای نمایش نسخه نرم افزار دستگاه

دوربین RECO Classic ضمنا به درگاه Mini HDMI نیز برای نمایش خروجی تصویر روی دستگاه های دیگر برخوردار است.

سازنده همچنین همراه این دوربین یک نرم افزار مبتنی بر ویندوز به نام Asus Media Player نیز ارائه کرده که با استفاده از آن می توان مسیر طی شده را روی نقشه مشاهده کرد یا ویدیوهای ضبط شده را مستقیما روی یوتوب بارگذاری کرد.

Untitled

برای نصب این نرم افزار لازم است کارت حافظه دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و فایل MP_Installation.exe را نصب نمایید و پس از آن می توانید ویدیوهای ضبط شده با دستگاه را از طریق نرم افزار پخش کرده و جزئیات مربوط به آن را مشاهده کنید.

کیفیت

Screen Shot 2015-08-30 at 3.24.24 PM

دوربین ایسوس به پردازنده Ambarella، سنسور CMOS و لنز عریض ۱۴۰ درجه با گشودگی دیافراگم f/2.0 مجهز است و فیلم های MOV را با رزولوشن های ۱۰۸۰P و ۳۰ فریم در ثانیه یا ۷۲۰P با ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه ضبط می کند.

این دوربین از کارت حافظه کلاس ۱۰ با ظرفیت ۸ تا ۶۴ گیگابایت پشتیبانی می کند و دستگاه به شکل خودکار پس از رسیدن به انتهای فضای خالی، تصاویر تازه را روی موارد قدیمی ضبط می کند.

asus car camera (4)

RECO Classic در بیشترین حالت می تواند تا حداقل ۱۵۱۲ دقیقه فیلم با جدید را با رزولوشن ۷۲۰P و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه روی حافظه ۶۴ گیگابایتی جای دهد که این مقدار روی حافظه ۸ گیگابایتی به حداقل ۱۸۹ دقیقه می رسد.

همچنین در بالاترین کیفیت یعنی رزولوشن ۱۰۸۰P HDR و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه می توانید حداقل ۹۴ دقیقه فیلم را روی حافظه ۸ گیگابایتی یا تا حداقل ۷۵۲ دقیقه روی حافظه ۶۴ گیگابایتی ضبط کنید.

Screen Shot 2015-08-30 at 3.10.12 PM

رزولوشن مناسب از این جهت اهمیت دارد که پلاک خودروهای دیگر در فیلم های ثبت شده قابل خواندن باشند، موردی که به نظر می رسد رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم برای آن معقول باشد، اما اگر بیشتر در محیط های تاریک رفت و آمد دارید و نیازی هم به ضبط مسیر در بازه های طولانی ندارید می توانید با انتخاب حالت HDR حداکثر کیفیت ممکن را در اختیار داشته باشید.

این دوربین همچنین امکان ضبط صدا را نیز داراست اما لازم است بدانید این قابلیت تنها در حد رفع نیاز ارائه شده و کیفیت آن هرگز به اندازه دوربین تلفن هوشمند یا نمونه های بگیر-و-ببین نخواهد بود.

در ادامه می توانید نمونه تصاویر ضبط شده با دش کم Asus RECO Classic را مشاهده نمایید.

نکات مثبت

  • امکانات مناسب و راحتی استفاده
  • کیفیت تصویر مطلوب
  • ارائه هر دو نوع پایه ثابت و قابل جدا شدن

نکات منفی

  • عدم ارائه نسخه غیر ویندوزی از نرم افزار

 جمع بندی

asus car camera (11)

دش کم ها تا امروز تنها برای ثبت تصویر استفاده می شدند اما با اضافه شدن قابلیت های تازه این ابزارها بیش از پیش می توانند امنیت رانندگی را افزایش داده و در آرامش فکری کاربر موثر باشند.

دوربین Asus RECO Classic هم به قابلیت های مفید و لازم دش کم ها مثل حالت های مختلف ضبط تصویر و تشخیص حرکت مجهز است و استفاده از آن نیز آنقدر ساده هست که هر کاربری به راحتی از پس آن بر آید.

بر همین اساس به نظر می رسد پرداخت هزینه برای خرید چنین محصولی معقول باشد، سرمایه گذاری که حتی اگر یکبار هم به کار آید، میتوان گفت ارزشش را داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • بهرام فرهنگ دوست
    بهرام فرهنگ دوست | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

    لطفا برام سفرش بدین

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۸ دی ۱۳۹۴

    سلام
    ویدئو رو دیدم که مسیریاب سخنگو داشتید
    از چه مسیریابی استفاده میکنید
    چه مزایا و معایبی داره. آیا راضی هستید
    ممنون میشم اگه پاسخ بدبد

  • sina
    sina | ۱۸ آذر ۱۳۹۴

    از کجا باید خرید ؟

  • حامد
    حامد | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    همچین محصولی توسط ایسوس وجود نداره به نظرم اصلی نیست

  • omid99
    omid99 | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    تو سایت های ebay و amazon خبری از این محصول نیست . احتمالا محصولی است تقلبی که با مارک asus فروخته میشه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی