ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میکروب ها می توانند در شرایط محیطی سخت سیاره مریخ زنده بمانند

محققان دانشگاه آرکانزاس موفق شدند اثبات کنند که میکروب ها قادر هستند در شرایط محیطی بسیار سخت مریخ زنده بمانند. نتایج این تحقیق می تواند احتمال وجود حیات در سطح این سیاره را تقویت کند. مطالعه ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

محققان دانشگاه آرکانزاس موفق شدند اثبات کنند که میکروب ها قادر هستند در شرایط محیطی بسیار سخت مریخ زنده بمانند. نتایج این تحقیق می تواند احتمال وجود حیات در سطح این سیاره را تقویت کند.

مطالعه دانشمندان از آنجا شروع شد که کاوشگر «کیوریاسیتی» موفق به تشخیص حضور گاز متان در سطح مریخ شد. در سیاره زمین قسمت اعظم گاز متان تولید شده توسط میکروارگانیسم های زنده تولید می شوند که به گفته «ربکا میکول»، سرپرست تیم تحقیقاتی، ممکن است در مریخ نیز شرایط مشابهی وجود داشته باشد.

گروهی از میکروارگانیسم ها به نام متانوژن وجود دارند که در مرداب ها حضور داشته و گاز طبیعی تولید می کنند. میکروب های مورد اشاره برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و یا فوتوسنتز نداشته، بنابراین احتمالاً می توانند در لایه زیرین سطح مریخ و به دور از تشعشات ماوراء بنفش زندگی کنند.

گفتنی است محققان برای بررسی احتمال حضور میکروارگانیسم ها در سیاره مریخ، میکروب ها را در لوله های آزمایش حاوی محلول هایی پرورش دادند که ممکن است در لایه زیرین سطح سیاره مذکور در جریان باشند. همچنین آنها میکروب ها را در تماس با فشار اتمسفر و دمای بسیار پایین قرار دادند تا بتوانند شرایطی نزدیک به محیط سیاره را شبیه سازی کنند.

دانشمندان پس از یک سال انجام آزمایش روی 4 گونه متفاوت میکروارگانیسم دریافتند که همه آنها می توانند از 3 تا 21 روز در این شرایط محیطی سخت دوام بیاورند. «میکول» در سخنان خود اشاره کرده که ممکن است متان موجود در سطح مریخ توسط فعالیت های آتشفشانی و یا عوامل دیگر تولید شده باشد اما مطالعه آنها امکان زنده ماندن باکتری ها در سیاره های جهان هستی را ثابت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی