ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی بازار شاسی بلند های 100 الی 130 میلیونی غیر چینی؛ مقایسه قیمت و مشخصات رنو کپچر و نیسان جوک با سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008

کلاس کراس اوورهای کامپکت تا حدود یک دهه پیش حتی وجود خارجی نداشت، اما از آن زمان تا به حال شاهد افزایش چشمگیر تنوع و محبوبیت این کلاس در بازار خودرو بوده ایم؛ به شکلی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

کلاس کراس اوورهای کامپکت تا حدود یک دهه پیش حتی وجود خارجی نداشت، اما از آن زمان تا به حال شاهد افزایش چشمگیر تنوع و محبوبیت این کلاس در بازار خودرو بوده ایم؛ به شکلی که خودروسازان مطرح حداقل یک مدل از این کلاس در بین محصولات خود دارند.

در ایران نیز سلیقه خریداران طی این سال ها دگرگون شده و تمایل به خرید کراس اوورهای کامپکت بیش از گذشنه افزایش یافته است. پس از آغاز فروش نیسان جوک و با ورود پژو 2008، این بخش از بازار داغ تر از قبل خواهد شد. در این نوشتار معایب و مزایای چهار خودروی نیسان جوک، سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو 2008 مورد بررسی قرار می گیرد.

رنو کپچر:

کپچر را می توان نسخه بلندتر کلیو دانست. این خودروی جذاب به واسطه اتحاد رنو-نیسان نقاط اشتراک بسیاری در بخش های فنی و رفاهی با نیسان جوک دارد.

در طراحی کپچر از خطوط نرم و برجسته استفاده شده که باعث می شوند جمع و جور ترین خودروی این مقایسه، عضلانی تر و بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برسد؛ در کنار این المان ها موردی که ظاهر کپچر را بسیار متمایز می کند رنگ بندی متفاوت سقف آن است.

طراحی فضای داخلی هوشمندانه بوده ولی نمی توان آن را جذاب نامید، همچنین کیفیت متریال و مواد به کار رفته تعریف چندانی ندارد و در سطح پایین تری نسبت به 2008 و تیوولی قرار می گیرد؛ در واقع کیفیت فضای داخلی کپچر یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن است.

کپچر فضای بار مطلوبی به حجم 377 لیتر ارائه می دهد، در صورت برداشته شدن تاقچه صندوق عقب فضایی معادل با 455 لیتر برای مصرف کننده فراهم می سازد، و در حالتی که صندلی ها خوابانده شده باشند این مقدار به 1235 لیتر افزایش پیدا می کند.

موتور 1.2 لیتری توربوی کپچر با توان 120 اسب بخار در کنار دنده شش سرعته دوال کلاچش مصرف سوخت ترکیبی معادل با 5.9 لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را برایش به ارمغان می آورند. کپچر برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 10.9 ثانیه زمان نیاز دارد که این مسئله در چنین خودرویی نقطه ضعف محسوب نمی شود.

رانندگی با کپچر فاقد هیجان بوده اما نسبتا راحت است و این خودرو تقریبا خوب از پس خیابان های پر دست انداز ایران بر می آید. با توجه به ابعاد مناسب، مصرف سوخت کم و کیفیت رانندگی مطلوب کاملاً قابل لمس است که کپچر خودرویی شهری است.

در واقع با وجود جذابیت های ظاهری کپچر، باید گفت که این خودرو عملا کاربردی بیشتر از یک هاچ بک معمولی (نظیر پژو 206) را به شما ارائه نمی دهد و از همین رو خرید رنو کپچر با قیمت هنگفت فعلی (بیش از 115 میلیون تومان) توجیه منطقی چندانی ندارد.

نیسان جوک:

در سال 2010 نیسان با معرفی و تولید جوک کلاس کراس اوورهای کوچک را خلق کرد و حیاتی دوباره به بازاری که به واسطه هاچ بک های شهری اشباع شده بود بخشید.

اما امروزه رقیبانش خودرو هایی را عرضه کرده اند که کاربردی تر از جوک بوده و در عین حال استهلاک کمتری دارند. طراحی خودرو به دلیل بهره گیری از المان های گرد و خطوط و نرم و شکسته دارای تضاد جالبیست؛ گرچه این تضاد برای هر کسی جذاب نیست و عادت کردن به آن زمان می برد، اما طراحی کلی جوک خاص و بسیار متفاوت از سایر خودروهای موجود در خیابان است و بسیاری خاص بودن را دوست دارند.

فیس لیفتی که جوک در سال 2014 تجربه کرد جدا از این که در ظاهر خودرو حالتی تهاجمی تر ایجاد کرده تغییرات بسیار وسیع تری در بخش امکانات و ایمنی به همراه داشت به طوری که در مدل های بالاتر از دوربین 360 درجه نیز بهره می برد.

در داخل نیز همان المان های گرد و دایره شکل بدنه مشاهده می شوند و شکل کلی کابین ساده است؛ اگرچه به گفته طراحان نیسان بخش پایینی کنسول میانی با الهام از باک بنزین موتورسیکلت های مسابقه ای طراحی شده است که در نوع خود جذاب و بسیار جوان پسند و اسپرتی به نظر می رسد.. کابین از ارگونومی مناسبی بهره می برد ولی کم کم دارد باطن قدیمی جوک را نشان می دهد، کیفیت مواد به کار رفته نیز معمولی است. فضای صندلی پا سرنشینان عقب از خودرویی مثل کپچر کم تر است. فضای بار جوک 354 لیتر است و در صورت تا شدن صندلی ها تا 1189 لیتر افزایش پیدا می کند.

جوک در ایران در سه مدل اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت عرضه می شود، دو مدل اول از موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی برخوردارند در حالی که مدل اسپرت موتور 1.6 لیتری توربو داراست که شتاب 9 ثانیه ای برای جوک به ارمغان می آورد. گیربکس CVT نیسان که با نام X-Tronic شناخته می شود ترکیب شده اند و مصرف سوخت ترکیبی برابر با 6 تا 6.5 لیتر دارند.

مزیت دیگر جوک 4x4 بودن آن است که کمی به جنبه های کاربردی آن می افزاید. در پایان جوک را در مدل های بدون توربو را می توان گزینه بسیار خوبی برای تردد در شهر دانست چرا که کیفیت پایین بنزین ایران قطعاً می تواند برای گونه توربو دردسر ساز شود.

در نهایت باید گفت که خرید نیسان جوک می تواند برای افرادی با سلیقه خاص و متمایل به تیپ های جوان پسند و اسپرت بسیار لذت بخش باشد و همانطور که از میزان فروش این خودرو نیز پیداست، چنین افرادی نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان از جوک استقبال قابل توجهی کرده اند و می توان گفت که ریسک نیسان در مورد طراحی ظاهری بسیار متفاوت این محصول کاملا موفقیت آمیز بوده است.

پژو 2008:

2008 ظاهری اسپرت و جذاب دارد. طراحی قوسی خطوط بدنه و عضلانی بودن بدنه آن را مانند کراس اوور های 4x4 جلوه می دهد. بسیاری از جزئیات طراحی این خودرو در تشابه با مدل 208 است، مدلی که 2008 بر اساس آن (بر روی یک پلت فرم) شکل گرفته است و جزئیاتی مثل طرح داخلی چراغ عقب که برگرفته از پنجه شیر است، در هر دو این محصولات دیده می شود.

در داخل کابین زیبایی داشبورد بسیار جلب توجه می کند، شکل فرمان و صفحه سرعت سنج اسپرت و هیجان انگیز بوده و در کنار این موارد نورپردازی آبی سرعت سنج در شب حس بسیار خوبی منتقل می کند.

فرم i-Cockpit کابین خودروهای پژو در 2008 نیز به چشم می خورد. براساس توصیف نشریات تخصصی خارجی، نحوه قرارگیری در پشت فرمان این خودرو در دفعات اول کمی آزار دهنده خواهد بود چرا که نحوه جایگیری راننده در این خودرو کمی غیر معمول جلوه می کند اما احتمالاً پس از مدتی عادت خواهید کرد.

در کل کیفیت کابین بسیار خوب است، پلاستیک نرم در ساخت قسمت هایی از داشبورد به کار رفته و بخش هایی از داشبورد دارای طرح فیبر کربن هستند؛ این موارد به اضافه سقف پانورامیک کابین 2008 را دل نشین و گران قیمت جلوه می دهند.

حجم محفظه بار پژو 2008، 360 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلی ها این مقدار تا 1172 لیتر افزایش پیدا می کند که تقریباً با جوک برابری می کند.

گفته شده این خودرو با موتور 1.6 لیتری THP، که مشابه نمونه به کار رفته در مدل 508 است، عرضه خواهد شد که موتور توانمند و خوبی به نظر می رسد.

این پیشرانه با توان تولید 165 اسب بخار در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر و صفر تا صد 9 ثانیه را برای این خودرو رقم می زند.

با این حال کمی بعید است که ایران خودرو بتواند نسخه توربو و 165 اسبی پژو 2008 را با قیمت اعلام شده (کمتر از 100 میلیون تومان) راهی بازار کند و از این رو احتمال دارد که مدل پایه 2008 با موتور 120 اسب بخاری فاقد توربو عرضه شود که البته حتی در این صورت نیز پژو 2008 نسبت به رنو کپچر برتری خواهد داشت.

در واقع وجود نام ایران خودرو و شکل گرفتن حتمی بازار سیاه برای پژو 2008 می تواند به افزایش قیمت نهایی این محصول به بیش از 120 میلیون تومان منجر شود و همین امر نیز به استقبال شبه مشتریان (دلالان گرامی) و داغ شدن بازار فروش 2008 منجر خواهد شد.

اما مدل توربو و 165 اسب بخاری پژو 2008 که احتمالا با قیمتی بیش از 130 میلیون تومان راهی بازار شود، قطعا می تواند به عنوان یکی از جذاب ترین انتخاب های این سگمنت قیمتی مطرح شود و از این رو موفقیت هر دو مدل پژو 2008 در بازار فروش کاملا محتمل و منطقی به نظر می رسد.

سانگ یانگ تیوولی:

شاید تیوولی را بتوان زیباترین خودروی تولیدی سانگ یانگ دانست؛ تیوولی طراحی خارجی هماهنگی دارد و در حالی که بهترین در این مقایسه نیست اما چهره ای قابل قبول، عامه پسند و در عین حال متفاوت و تاثیر گذار دارد.

طراحی داخلی خودرو بسیار بهتر از طراحی بیرونی جلوه می کند، در این بخش تیوولی به راحتی می تواند در کنار بهترین ها بایستد و سربلند ظاهر شود. روی داشبورد و قسمت های دیگر کابین پلاستیک خشک به کار رفته که کیفیت به ظاهر مناسبی دارد، اما کیفیت ادوات و دکمه های کنسول میانی چندان رضایت بخش نیست.

صندلی ها دارای پوشش چرم هستند که در سه رنگ قرمز، کرم و مشکی قابل سفارش هستند. مورد بسیاری جالبی که در داخل به چشم می خورد امکان تفییر رنگ صفحه سرعت سنج خودرو به هفت رنگ دیگر است، ویژگی ساده و جالبی که در اکثر خودروهای لوکس و گران قیمت نیز به چشم می خورد. در عقب صندوق باری به حجم 423 لیتر فراهم شده که در مقایسه با جوک و تیولی بسیار بیشتر ولی از فضای 455 لیتری کپچر کمتر است. قلب تپنده این خودرو پیشرانه چهار سیلندر به حجم 1.6 لیتر است که قدرت 128 اسب بخار را برای تیوولی به ار مغان می آورد.

مصرف سوخت ترکیبی تیوولی معادل 5.7 لیتر در صد کیلومتر است که بخشی از آن را مدیون جعبه دنده شش سرعته ساخت AISIN ژاپن است. شتاب 0-100 این خودرو چیزی در حدود 9 ثانیه عنوان شده است.

قیمت کراس اوور های 100 الی 130 میلیونی و احتمال تغییرات بازار

در بحث قیمت طبق وعده های مسئولین ایران خودرو در اواخر سال های گذشته، گفته شده که پژو 2008 قیمتی در بازه 75 تا 95 میلیون تومان خواهد داشت، در صورتی که به این گفته ها عمل شود، پژو 2008 می تواند حداقل برای یکی دوسال به تک ستاره این بخش از بازار مبدل شود و در تیراژ تولید و فروش تمامی رقبای خود را شکست دهد.

نیسان جوک در مدل اسکای پک برچسب قیمتی 127 میلیون تومان را به خود می بیند، اما در مدل اسپرت این رقم تا حدود 172 میلیون تومان نیز افزایش پیدا می کند.

درر مقابل رنو کپچر که تا کنون در بازار ایران چندان خوش اقبال نبوده و با قیمتی برابر 109 تا 117 میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش می رسد، ممکن است در آینده نزدیک به سرنوشت نسل قبلی کولئوس دچار شود و به محصول زیر مجموعه شاخه وارد کننده رنو (نگین خودرو) مبدل شود.

تیوولی کره ای، اکنون قیمتی بین 105 تا 115 میلیون تومان دارد و طی دو سال گذشته آنچنان فروشی را در بازار خودرو ایران تجربه کرده است که شرکت رامک خودرو عملا تیوولی را با لیست انتظار 6 ماهه به خریداران تحویل می دهد، با این حال کمی بعید است که با توجه به عرضه قریب الوقوع پژو 2008 به بازار این روند ادامه یابد.

در عین حال باید گفت که به لطف چینی ها در آینده نزدیک، علاوه بر نسل فعلی چری تیگو 5 که در حدود 100 میلون تومان قیمت دارد، چری تیگو 7 توربو 157 اسبی با قیمتی در حدود 130 میلیون تومان و بی وای دی سانگ با قدرت موتور 203 اسب بخار به این سگمنت اضافه خواهند شد و در صورت علاقه به خودروهای دست دوم می توانید نمونه های کم کارکرد و در حد نو رنو داستر دو دیفرانسیل و سوزوکی ویتارا را نیز در بازه قیمت 100 الی 130 میلیون تومان خریداری کنید که بی شک منطقی ترین خودروهای قابل خرید در این بازه قیمتی محسوب می شود.

کدام را انتخاب می کنید؟

اگر خودرویی با ظاهر خاص و اسپرت می خواهید و تک دیفرانسیل نبودن برایتان مهم است جوک گزینه مناسب و بدون دردسری خواهد بود. اگر فضای بزرگ و آپشن های فراوان مد نظرتان است کپچر و تیوولی بهترین گزینه اند ولی کپچر در بخش کیفیت سواری بهتر عمل می کند؛ از طرف دیگر کپچر از گیربکس دو کلاچه بهره می برد که بسیار وسوسه انگیز جلوه می کند.

2008 نیز به شرط ایرانیزه نشدن مناسب افرادیست که به کیفیت اهمیت می دهند. کیفیت سواری آن در همانند کپچر همان طور که از اکثر خودروهای فرانسوی انتظار می رود نرم و راحت است.هر چهار خودرو دارای شرایط ایمنی مناسب و مصرف سوخت بسیار مطلوب هستند.

بنابراین می توان گفت که انتخاب هیچ کدام از این چهار خودرو اشتباه طلقی نمی شود چرا که هر کدام نقاط مثبت و منفی خود را دارا هستند، اما اگر به دنبال گرفتن بیشترین کالا در مقابل کمترین قیمت هستید، پیشنهاد می کنیم که نیم نگاهی به رنو داستر دو دیفرانسیل داشته باشید که کیفیت سواری خوب، قابلیت های پیمایش خارج از جاده ای قابل توجه، ابعاد مناسب و دوام بالا را در عوض تحمل طراحی نه چندان زیباییش، به صورت همزمان ارائه می دهد.

راهنمای خرید کراس اوور های 75 الی 100 میلیونی را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Sobhan Mardi.
    Sobhan Mardi. | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خدایی نمی دونم چرا از قیمت جهانی گرون تر میندازن به ملت همیشه در صحنه ما. متاسفم واقعا برای این رویکرد ایران خودرو

  • Mahdi Haghighy
    Mahdi Haghighy | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خیلی عالی وحرفه ای تحلیل کردید.ممنون

  • behf
    behf | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تییوولی از نظر قیافه بهترین نیست تو این مقایسه؟؟! لابد ویتارا یا جوک قیافه ی بهتری دارن؟!
    طراحیه تییوولی نه تنها تو این مقایسه بلکه بین بسیاری از کراس اوورهای دنیا بهترینه. این یه واقعیته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی