ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

معرفی Archinaut، کارخانه ای در فضا [تماشا کنید]

کمپانی Made In Space که به واسطه تولید پرینترهای سه بعدی برای ایستگاه فضایی بین المللی شناخته می شود، اخیراً پروژه ی بلندپروازانه ای را آغاز کرده که به انسان اجازه می دهد در فضای بی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۵

کمپانی Made In Space که به واسطه تولید پرینترهای سه بعدی برای ایستگاه فضایی بین المللی شناخته می شود، اخیراً پروژه ی بلندپروازانه ای را آغاز کرده که به انسان اجازه می دهد در فضای بی کران بیرون از جو زمین، به تولید سازه هایی در ابعاد و شکل های دلخواه بپردازد. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی، از پرینترهای این استارتاپ برای تولید ابزار، مجسمه و حتی قطعات پرینتر استفاده می کنند.

حالا شرکت مذکور بوسیله ی یک ویدئوی کوتاه، از آخرین محصول خود یعنی «Archinaut» رونمایی کرده است. این کارخانه ی کوچک که توسط سه بازوی رباتیک خودکار کار می کند، توانایی تولید و سر هم کردن تجهیزات عظیمی مانند ماهواره ها یا حتی یک فضاپیمای کامل را در مدار دارد.

به گفته ی «اندرو راش»، مدیر عامل و سخنگوی Made In Space:«توسعه ی فناوری های تولید، که در عصر واقعی کاربری تجاری فضا جلودار و راهنمای صنعت باشند، مهمترین هدف ماست.» او احتمالاً امیدوار است بتواند راه را برای زندگی بشر در سایر سیارات فراهم کرده و شاهد زندگی زیبای میلیون ها انسان در فضا باشد.

هنگام برخواستن فضاپیما از زمین، فشار بسیار زیادی به محموله و سرنشینان وارد می شود

به گفته راش، کمپانی معتقد است:«تولید تجهیزات در فضا امکانات جدیدی را فراهم می کند که وقتی قرار است همین تجهیزات را برای مقابله با فشار پرتاب به فضا مقاوم کنید، وجود ندارند. هرگاه بتوانید بهینه تر از فضا استفاده کنید و جرم کمتری حمل نمایید، ماموریت های تازه و حتی ماموریت های در جریان را به صرفه تر انجام خواهید داد.»

برخی از بزرگترین چالش ها در مسیر طراحی آرکینات، انتخاب مواد و سخت افزارها بودند. شرکت باید مشخص می کرد که از چه متریالی برای تولید قطعات سیستم استفاده شود و چه موادی برای استفاده و مونتاژ در فضا به کار گرفته شوند. اندرو راش می گوید:« باید بفهمید چه ماده ای می تواند مقاومت و دوام مناسب را وقتی در مقابل تغییرات دمایی شدید، تشعشعات و اکسیژن اتمی خورنده قرار می گیرد، فراهم کند.»

در زمینه ی سخت افزار هم مسلماً کمپانی نمی توانست با تقلید از طراحی پرینترهای سه بعدی معمول که روی زمین کار می کنند به نتیجه برسد، چرا که دستگاه های مذکور معمولاً به شکل مکعب هایی که اجسام کوچکتر از خود را تولید می کنند، ساخته می شوند. مدیر عامل شرکت می گوید:«منطقی نیست مکعبی در ابعاد 50 متر را برای تولید جسمی در ابعاد 20 متر به فضا بفرستیم.»

در عوض Made In Space سیستمی به نام «ESAMM» طراحی کرده که اندرو راش از آن به عنوان پرینتری که محدودیتی در فضای ساخت ندارد یاد می کند. دستگاهی که در ویدئو مشاهده می کنید به اندازه یک کوله پشتی مدرسه است که می تواند سازه هایی به طول چندین متر و حتی بیشتر، در صورت تامین مواد اولیه، تولید کند. کمپانی در قبال چگونگی تامین مواد اولیه حرفی نزده اما احتمالاً این سیستم می تواند از مواد موجود در سیارک ها یا زباله های فضایی نیز استفاده کند.

پروژه آرکینات که توسط ناسا تامین مالی می شود، کمپانی هایی نظیر «نورث روپ گرومن» و «Oceaneering Space Systems» را نیز به عنوان پیمانکار در کنار خود دارد. در حال حاضر یک دستگاه Archinaut برای یک مشتری تجاری، که شرکت اجازه ندارد نامش را فاش کند، تولید شده است.

Made In Space با 40 کارمند تمام وقت در مرکز تحقیقاتی Ames ناسا در کالیفرنیا، هیچگاه سرمایه گذاری مشترک را نپذیرفته است. البته شرکت از ابتدای تاسیس در 2010، هر ساله سوددهی داشته که دستاورد بزرگی برای یک استارتاپ محسوب می شود. مدیر عامل کمپانی در این باره می گوید:«معتقدیم کاری که می کنیم اهداف بلند مدتی را دنبال می کند، و با توجه به وسعت و پیچیدگی این عرصه، نمی توانیم بازگشت سرمایه در چارچوب زمانی معمول را برای سرمایه گذاران تضمین کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی