ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راکت «الکترون» استارتاپ نیوزیلندی Rocket Lab با موفقیت به فضا پرتاب شد

چند روز قبل به اطلاعتان رساندیم راکت منحصر به فرد «الکترون» (Electron) استارتاپ نیوزیلندی «Rocket Lab» آماده پرتاب است. الکترون دیروز عصر با موفقیت از سکوی پرتاب اختصاصی این کمپانی واقع در شبه جزیره «ماهیا» (Mahia) ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

چند روز قبل به اطلاعتان رساندیم راکت منحصر به فرد «الکترون» (Electron) استارتاپ نیوزیلندی «Rocket Lab» آماده پرتاب است. الکترون دیروز عصر با موفقیت از سکوی پرتاب اختصاصی این کمپانی واقع در شبه جزیره «ماهیا» (Mahia) در نیوزیلند به پرواز درآمد و توانست طی مدت سه دقیقه به مرز رسمی فضا یعنی «خط کارمن» در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح زمین برسد.

راکت الکترون به مرز فضا در ارتفاع 100 کیلومتری رسید، اما نتوانست به سرعت مداری برسد و در اقیانوس آرام سقوط کرد

البته این پرواز آزمایشی را می توان موفقیتی پنجاه درصدی برای این استارتاپ در نظر گرفت، چون «الکترون» نتوانست به «سرعت مداری» دست یابد و نهایتاً در اقیانوس آرام سقوط کرد. الکترون نخستین راکت مداریست که از سکوی پرتاب خصوصی در جهان به پرواز درآمده. این راکت قصد دارد ماهواره هایی با وزن کمتر از 150 کیلوگرم را با هزینه ای در حدود 4.9 میلیون دلار به مدار خورشید آهنگ زمین ارسال نماید. آنها می گویند توانایی اجرای 50 پرتاب در سال را دارند، در حالی که آمریکا به طور میانگین 22 پرتاب در سال انجام می دهد و میانگین بین المللی این رقم نیز 82 پرتاب است.

همان طور که می دانید اکثر کمپانی های فضایی همچون تسلا به دنبال استفاده مجدد از راکت ها و بوسترها هستند تا هزینه پرتاب را کاهش دهند، اما «Rocket Lab» راه دیگری را در پیش گرفته و از ترکیبات کامپوزیت و فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات راکت، به خصوص موتور «Rutherford» استفاده می کند. آنها همچنین برای تغذیه پیشرانه های راکت از موتورهای الکتریکی بهره می گیرند.

الکترون در سال جاری سه پرواز آزمایشی دیگر را پیش رو دارد

هنوز مشخص نیست چرا پرتاب دیروز به طور کامل موفقیت آمیز نبود، اما «Rocket Lab» می گوید مهندسین آنها در لس آنجلس، اوکلند و نیوزیلند در حال بررسی بیش از 25 هزار کانال داده جمع آوری شده هستند تا علت بروز مشکل را بفهمند. راکت «الکترون» در سال جاری سه پرواز آزمایشی دیگر را نیز تجربه خواهد کرد.

«پیتر بک» مدیرعامل و مؤسس این شرکت می گوید:

روز فوق العاده ای بود و من به تیم با استعدادم افتخار می کنم. ما یکی از معدود شرکت هایی هستیم که توانستیم یک راکت را از پایه بسازیم، آن هم در زمانی کمتر از 4 سال. برای رسیدن به این نقطه شبانه روزی تلاش کردیم و همه چیز را خودمان ساختیم.

او در مورد پرتاب دیروز افزود:

پرواز عالی بود. سوخت مرحله اول، جداسازی چند مرحله ای، احتراق مرحله دوم، همه چیز به خوبی انجام شد. اگرچه به مدار نرسیدیم و دلیل این موضوع را بررسی می کنیم، اما دستیابی به مرز فضا در نخستین پرتاب بسیار ارزشمند بوده و می تواند روند تجاری سازی برنامه هایمان را سرعت بخشد.

کمپانی «Rocket Lab» اعلام کرده همین حالا هم مشتریان بالقوه ای را در صف انتظار دارد که در بین آنها نام های بزرگی همچون ناسا، اسپایر، پلنت، مون اکسپرس و اسپیس فلایت به چشم می خورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ خرداد ۱۳۹۶

    نیوزلندیه. چرا پرچم امریکا روشه؟

مطالب پیشنهادی