ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش وزارت ارتباطات از آخرین وضعیت بازار ICT کشور منتشر شد

وزارت ارتباطات امروز با انتشار گزارشی، آخرین وضعیت بازار ICT کشور را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، ایران در شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) که توسط اتحادیه جهانی مخابرات مورد ارزیابی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

وزارت ارتباطات امروز با انتشار گزارشی، آخرین وضعیت بازار ICT کشور را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، ایران در شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) که توسط اتحادیه جهانی مخابرات مورد ارزیابی قرار گرفته، تا پایان سال 95 رتبه شانزدهم منطقه و رتبه 89 جهان را در اختیار دارد.

طبق این گزارش، سرانه پهنای باند اینترنت در کشور به 15 کیلوبیت بر ثانیه رسیده و 45 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت باند پهن موبایل و ثابت قرار دارند.

وزارت ارتباطات، حجم بازار ICT کشور را در سال 1395 بالغ بر 360 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که فناوری ارتباطات (CT) به 72 درصد و فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوا (IT) به 19 درصد از این بازار دست یافته اند، در حالی که این دو بخش به ترتیب 71 و 25 درصد از ارزش افزوده را به وجود آورده اند.

دو بخش دیگر یعنی «محصولات الکترونیکی، نوری و کامپیوتری» و «انتشار نرم افزار» هم مجموعاً با در اختیار داشتن 9 درصد از بازار ICT کشور، 4 درصد ارزش افزوده را ایجاد کرده اند. طبق گزارش مورد بحث، حوزه IT با ارزش افزوده بالا می تواند محور اصلی توسعه این صنعت در کشور قرار بگیرد.

وزارت ارتباطات چهار عامل اصلی را به عنوان چالش های مهم در توسعه بخش ICT کشور معرفی کرده است:

  • عدم توسعه زیربخش فناوری اطلاعات، کاربردها و محتوای بومی، متناسب با توسعه زیربخش مخابرات
  • عدم توسعه متناسب لایه دسترسی در زیربخش مخابرات
  • ضعف مهارتی نیروی انسانی در توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات
  • پایین بودن سرعت و کیفیت خدمات پهن باند و بالا بودن قیمت آن با توجه به مدل توزیع

گفتنیست از نظر شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) که توسط سازمان ملل بررسی می شود، ایران در منطقه به رتبه چهاردهم و در جهان به رتبه 106 دست یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • SpiXy
    SpiXy | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    «منطقه» کلا چندتا کشور داره که ما شانزدهمیم توشون؟ در ضمن اینترنتی که ۵۰٪ (یا از اینور یا از اونور) فیلتره، اصلا اینترنت محسوب می‌شه ؟

مطالب پیشنهادی