ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری کرملین روی توییتر و فیسبوک از طریق یکی از وابستگان داماد ترامپ

اخیرا اسنادی منتشر شده که نشان می دهند کرملین صدها میلیون دلار را از طریق یکی از شرکت های متعلق به جرد کوشنر (داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا) در فیسبوک و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

اخیرا اسنادی منتشر شده که نشان می دهند کرملین صدها میلیون دلار را از طریق یکی از شرکت های متعلق به جرد کوشنر (داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا) در فیسبوک و توییتر سرمایه گذاری کرده است.

براساس این اسناد که بخشی از ۱۳ میلیون سند داخلی منتشر شده در روز یکشنبه به شمار می روند و به سوء استفاده سرمایه گذاران از بهشت های مالیاتی اشاره دارند، دو موجودیت روسی که روابط نزدیکی هم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دارند، سرمایه گذاری های گسترده ای را از طریق یوری میلر سرمایه گذار روسی-آمریکایی حوزه تکنولوژی روی دو وبسایت فیسبوک و توییتر انجام داده اند.

جالب اینکه هم اکنون میلر سهامدار یک پروژه ملکی است که در اصل توسط جرد کوشنر تاسیس شده. از سویی وقتی داماد ترامپ برای نخستین بار به دولت او ملحق شد تقریبا همه از پروژه ها و کسب و کارهایش باخبر بودند.

براساس اعلام کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران پرسشگر که به اسناد منتشر شده دست پیدا کرده، بانک دولتی VTB روسیه مبلغ ۱۹۱ میلیون دلار را برای سرمایه گذاری روی توییتر به میلر پرداخت کرده است و طبق اعلام نشریه نیویورک تایمز نیز این بانک عموما در زمینه اعطای تسهیلات به پروژه های استراتژیک سیاسی فعالیت دارد.

این اسناد همچنین نشان می دهند شرکت روسی Gazprom که در زمینه انرژی سرمایه گذاری می کند حامی مالی یکی از کمپانی های وابسته به میلر بوده که تقریبا ۱ میلیارد دلار از سهام فیسبوک را پیش از عرضه عمومی آن به بازار بورس آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی خریداری کرده است.

Gazprom یکی از بزرگ ترین شرکت های روسی فعال در صنعت انرژی است که طبق برخی گفته ها و شنیده ها ولادیمیر پوتین نیز اثرگذاری زیادی روی آن دارد.

طبق اعلام نشریه تایمز، میلر در نهایت حدودا ۸ درصد از فیسبوک و ۵ درصد از سهام توییتر را از آن خود نمود. البته او سهامش در هر دوی این شبکه های اجتماعی را سال ها قبل به فروش رسانده و هم اکنون هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد این شخص با کمپین پروپاگاندای روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی در ارتباط بوده است. جالب اینکه میلیر در مصاحبه با کنسرسیوم خبرنگاران پرسشگر مدعی شده که از نقش شرکت Gazprom در این سرمایه گذاری ها بی خبر بوده است و هیچکدام از قراردادهایی که به امضا رسانده به سیاست مربوط نمی شدند.

منافع سیاسی و تجاری روسیه دست در دست یکدیگر

علیرغم این مساله اما، افشای اطلاعات در خصوص سرمایه گذاری دو نهاد دولتی روسیه روی فیسبوک و توییتر از جهاتی دارای اهمیت است.

مایکل کارپنتر  مدیر شورای امنیت ملی روسیه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در همین رابطه به نشریه تایمز گفته است:

موسسات مرتبط با کرملین معمولا با در نظر داشتن منافع استراتژیک خود اقدام به سرمایه گذاری روی شرکت های مختلف می کنند، یعنی نتنها منافع تجاری بلکه منافع دولتی کشور در آن خریدها مدنظر گرفته می شود و این دو دست در دست یکدیگر قرار دارند.

کارپنتر در ادامه گفته است:

آن دسته از تاجران روسی که از بانک های دولتی پشتیبانی مالی دریافت می کنند باید بالاتر از «یک آستانه سیاسی مشخص» باشند؛ بدان معنا که این نوع حمایت مستلزم موافقت علنی یا ضمنی سردمداران نظام سرمایه داری روسیه است.

در هفته های اخیر فیسبوک و توییتر در کانون توجه سیاستمداران روسیه و آمریکا قرار گرفته اند و خصوصا انتشار اطلاعات در مورد کاربرد این دو پلتفرم از سوی ترول های روسی برای نشر اکاذیب و تفرقه افکنی در فضای انتخاباتی آمریکا نیز بر اهمیت این پلتفرم افزود.

به همین خاطر هفته گذشته نمایندگانی از این دو شرکت و البته گوگل به کمیته اطلاعات سنای آمریکا فراخوانده شدند تا به ارائه توضیحات در این رابطه بپردازند و همزمان کمیته های اطلاعاتی کنگره و پلیس فدرال نیز بررسی هایی را به منظور کشف هرگونه ارتباط میان روسیه و اعضای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات این کشور در سال ۲۰۱۶ آغاز کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی