ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Football Manager 2018؛ مصائب آقای خاص

بسیاری از افرادی مانند من و شما که به ورزش فوتبال علاقه داریم، یکی از دلایل اصلی علاقه مان به عناوینی مانند سری بازی های فیفا و PES در آروزی تبدیل شدنمان به یک بازیکن ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

بسیاری از افرادی مانند من و شما که به ورزش فوتبال علاقه داریم، یکی از دلایل اصلی علاقه مان به عناوینی مانند سری بازی های فیفا و PES در آروزی تبدیل شدنمان به یک بازیکن حرفه ای فوتبال خلاصه می شود.

حال تکلیف فردی که علاقه به مربیگری در این ورزش داشته و زندگی مدرن امروزی به هر دلیلی مانع از رسیدن او به آرزوی دیرینه اش شده، چیست؟ نمی توان به راحتی از بخش مربیگری حاضر در سری فیفا و یا حتی مسترلیگ سری PES گذشت اما باید به این نکته اعتراف کرد که هیچ کدام از بخش های ذکر شده، شباهتی به آن چیزی که یک مربی در طول مدیریت یک تیم با آن ها روبرو می شود، ندارد.

سری فوتبال منیجر که اولین شماره آن به بیش از ده سال پیش بازمی گردد، با هدف قراردادن شبیه سازی مربیگری یک تیم و مدیریت آن، چندسالی است که هواداران زیادی از رشته ورزشی فوتبال را به خود علاقه مند کرده است.

  • سازنده: Sports Interactive
  • ناشر: Sega
  • پلتفرم ها: پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

فوتبال دوستان دو آتشه ای که کمی این ورزش را به صورت جدی تر و فنی تری دنبال می کنند و از قضا حوصله کافی نیز دارند، همگی نسخه های مختلف سری فوتبال منیجر را محلی برای به واقعیت تبدیل کردن یکی از مهم ترین آرزوهای خود دانسته اند.

حال که مدت زمانی از عرضه نسخه 2018 این سری گذشته، وقت آن است که بررسی این موضوع بپردازیم که Football Manger 2018 تا چه حدی دست شما را برای پیاده سازی تئوری های خود در زمین مسابقه و بیرون از آن، باز می گذارد؟

در صدر

قطعاً فردی که علاقه ای به تجربه عنوانی با محوریت مربگیری فوتبال دارد، از حوصله، صبر و تحمل بالایی برخوردار بوده و قطعاً در بازی فوتبال منیجر 2018 نیز به دنبال جزییات خیره کننده ای که در این ورزش وجود دارد، خواهد بود.

از همین ابتدا بگویم که اگر به دنبال ریزترین جزییات دنیای مربیگری فوتبال در این بازی هستید، به هیچ عنوان از آن ناامید نخواهید شد. کوچک ترین دستورهای تاکتیک و المان های مربیگری و مدیریتی در بازی به صورت فوق العاده ای شبیه سازی شده اند. بسیاری از این جزییات تا ده ها ساعت تجربه این عنوان آشکار نخواهند شد و همین موضوع به ارزش بازی خواهد افزود.

اگر با سری فوتبال منیجر آشنا باشید، حتماً می دانید که این تیم با شیب کمی نسبت به نسخه قبلی خود تغییر می کند و شماره جدید این سری نیز از این وضعیت معاف نیست.  با این وجود، فوتبال منیجر 2018 چندین تغییر اساسی و موثر را به خود دیده که در بهتر کردن تجربه شما از بازی، موفق عمل می کنند.

یکی از این تغییرات مهم به ایجاد هوش مصنوعی تعاملی در بازیکنان و سایر افرادی که به هنگام مدیریت تیم با آن ها در ارتباط هستید بر می گردد، بازیکنان حال در این شماره از هوش اجتماعی طبیعی و قوی تری بهره برده و باید تا جدا از مدیریت فنی تیم خود، به چنین مسائل حاشیه ای نیز توجه کافی داشته باشید.

برای مثال، تعین مناسب و هدفمند کاپیتان و رهبر تیم شما کمک زیادی به مسلط شدن شما در قامت یک مربی به جو تیم خواهد کرد. باید بتوانید تا جای ممکن بازیکنان خود را از نظر روانی آماده بازی کنید و این مهم با برگزاری مراسمی مانند صبحانه، سبک و سنگین کردن تمرینات، بازی دادن کافی به همه بازیکنان و انتخاب کاپیتان درست و اضافه کردن بازیکنان مناسب به تیم، اتفاق خواهد افتاد.

بازیکنان شما به دنبال این موضوع که تا چه حد مدیریتی روانی خوبی روی آن ها و سایر افراد تیمتان انجام داده اید، عملکرد متفاوتی را از خود در زمین مسابقه ارائه خواهند داد.

سعی شده تا هر بازیکنی که با آن سر و کله می زنید، خلق و خوی مخصوص به خودش را داشته باشد و این موضوع با دقت نسبتاً قابل قبولی در بازی پیاده سازی شده است. شاید در نگاه اول، بعضی از واکنش هایی که بازیکنان شما نسبت به مسائل مختلف از خود بروز می دهند، به اندازه کافی متنوع نباشد اما در مجموع می توان با توجه به این که قابلیت تغییرات این اخلاقیات در بازی حضور داشته و کار لذت بخشی هم هست، از آن به راحتی عبور کرد.

پیاده کردن مهارت کافی در مدیریت جو تیمی که در آن قرار دارید، زمان بر بوده و نیاز به تمرین حالت های گوناگونی دارد. همچنین این میزان سختی با توجه به تیمی که مدیریت آن ر ا بر عهده گرفته اید متفاوت بوده و قطعاً نامی بودن بازیکنان تیم تان تاثیر زیادی روی حواشی ایجاد شده پیرامون باشگاه ورزشی شما خواهد داشت.

در هر صورت‌ مدیری که مهارت زیادی در آماده سازی تیم خود داشته، با سهولت بیشتری می تواند تا تئوری های فنی خود را روی آن ها پیاده کند. این تعامل به خوبی در جدیدترین قسمت فوتبال منیجر رعایت شده و از نکات مثبت بازی است.

برای مثال ممکن است تا در طول فصل، یکی از بازیکنان برای گله کردن از شما برای تعویض شدن به هنگام مسابقه یا بازی نکردن به اندازه کافی، به انتقاد کردن از شما بپردازد. شما از این قابلیت برخوردار خواهید بود تا در مقابل خواسته او کوتاه آمده و در بازی های بعدی به او بیشتر بازی بدهید، می توانید برای کارتان دلایل منطقی بیاورید یا حتی با عصبانیت او را به خارج از دفتر خود هدایت کنید.

هر کدام از این تصمیماتی که شما در طول مربیگری تیم خود می گیرید، تاثیرات مختلف و قابل توجه ای را روی جو باشگاه شما خواهد گذاشت. اگر بازیکنی که شما با آن برخورد مناسبی انجام نداده اید، یکی از افراد کلیدی باشگاه و شخصی محبوب نزد هواداران تیم باشید، ممکن است تا فضای رختکن شما دچار آشوب شود.

همچنین اگر به راحتی در مقابل فردی که به اندازه کافی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی صلاحیت نداشته، کوتاه بیاید، ممکن است تا بازیکنان نسبت به توانایی های مدیریتی و فنی شما دچار تردید شوند.

چنین تعاملاتی با تشابه نسبتاً قابل قبولی نسبت به آن چیزی که واقعا در دنیای فوتبال رخ می دهد، در بازی شبیه سازی شده اند. البته ممکن است که کمی از این واکنش ها، آن طور که باید و شاید با عقل جور در نیامده باشد اما در مجموع با مقایسه به هوش رفتاری بازیکنان در قسمت های پیش این مجموعه می توان متوجه این نکته شد که این بخش پیشرفت زیادی در فوتبال منیجر 2018 داشته است.

لذت آنالیز

همانطور که پیش این نیز به آن اشاره کردیم، فوتبال منیجر پر از جزییات مختلف بوده و فوتبال منیجر 2018 نیز بهترین نمونه در مقایسه با سایر قسمت های این مجموعه محسوب می شود.

یکی دیگر از بخش های پرجزییات این بازی به تیم پزشکی آن باز می گردد. این بخش حال با جزییات و دقت بیشتری نسبت به این نسخه در بازی حضور داشته و مدت زمان زیادی از مدیریت تیم شما به کلنجار رفتن با آن خواهد گذشت.

در بخش پزشکی شما جدا از نمایش بازیکنان مصدوم و توصیه بهترین زمان برای باز گرداندن آن ها به زمین مسابقه، اطلاعات و جزییات جالبی نیز در اختیار شما قرار دارد که در ادامه با آن ها خواهیم پرداخت.

در یکی از قسمت های این بخش، بازیکنانی که در آستانه مصدومیت قرار دارند به شما معرفی خواهند شد تا در مورد آن ها تصمیم گیری کنید. به جز آن، نوع مصدومیت ها، از پاره کردن رباط صلیبی، مصدومیت مچ پا گرفته تا کشیدن شدن کشاله ران که همگی از آسیب های معمول این ورزش هستند،  به جزییات بالایی برای شما به نمایش در آمده و تحلیل خواهند شد.

این بخش، شرایطی را برای شما فراهم می کند که بر اساس آن، قابلیت مدیریت روند بهبود بازیکنانتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از برگزاری جلسات تمرین شخصی و سبک گرفته تا برگرداندن روحیه به فرد مصدوم، همه و همه مواردی هستند که شما باید به عنوان «رئیس» یک باشگاه در پیاده سازی آن ها دقت کافی را به خرج دهید.

این بخش نیز از سختی قابل قبولی بهره برده و به جرات می توان گفت که انجام دادن و به جلو هدایت کردن پروسه آن از بخش های هیجان انگیز و خوب فوتبال منیجر 2018 به شمار می رود.

شما مواردی دیگری را نیز برای مدیریت در این بازی در اختیار خود خواهید داشت. برای مدیریت تیم، همواره بودجه ای از ابتدای کار در اختیار شما قرار گرفت و شما می توانید تا برنامه های بلند و کوتاه مدتی را با متوجه به بودجه خود پیش ببرید.

به دلیل آن که سری فوتبال منیجر همیشه یک تجربه طولانی و مستمر محسوب می شده، بازی خود به خود شما را به سمت پیش بردن اهداف بلند مدت، هدایت می کند.

امکانات مختلفی نظیر جذب هواداران، ساخت یک آکادمی مجهز و سایر موارد جانبی که به آن دسترسی خواهید داشت، همگی به خوبی و با نظم خاصی در بازی گنجانده شده اند.

همچنین برنامه های کوتاه مدتی مانند خرید بازیکنان بزرگ برای موفقیت های فوری نیز جزو استراتژی های محسوب می شوند که در صورت عدم استفاده درست از آن ها، شما را دچار مشکل خواهند کرد.

یکی از نکات جالب و برگ های برنده این نسخه نسبت به قسمت های قبلی این مجموع به اصلاح سیستم هوش مصنوعی بازی نسبت به سال فوتبالی که از آن عبور کردیم باز می گردد.

بر همین اساس، تیم ها مانند سالی که گذشت، در خرید بازیکنان بیشتر از قبل هزینه کرده و رقم های بزرگ تری را در فصل نقل و انتقالا مشاهده خواهید کرد. تیم های صرفاً خریدار در دنیای واقعی، در این بازی هم اهمیت خاصی به آکادمی نخواهند داد و  عنصر سوپرایز و پیشرفت ناگهانی تیم های کوچک مانند قهرمانی لستر سیتی در لیگ برتر انگستان، به خوبی در بازی شبیه سازی شده است.

اما یکی از نکات منفی اصلی بازی زمانی آشکار خواهند شد که برای پیاده سازی تاکتیک های خود درون زمین، برنامه ریزی می کنید. همانطور که تا به حال توضیح داده ایم، این بازی در شبیه سازی مدیریت فضای یک باشگاه حرفه ای فوق العاده عمل می کند اما ضعف های اصلی آن درون زمین آشکار خواهند شد.

تغییرات فنی شما در طول مسابقه عملاً بی تاثیر بوده و روی روند بازی اثر زیادی نخواهد گذاشت. همچنین هوش مصنوعی فوتبال منیجر 2018 هنوز و مانند نسخه های قبلی این مجموعه، در این قسمت لنگ زده و در بسیاری از موارد، بازیکنان مطابق دستوارت تاکتیکی شما در زمین مسابقه عمل نخواهند کرد.

چهره خسته مربی

همانطور که می دانید، شما می توانید تا در فوتبال منیجر، نحوه پیاده سازی دستورات تاکتیکی شما توسط بازیکنانتان را در طول یک مسابقه مشاهده کنید. انیمیشن هایی که بازیکنان شما و حریف در طول روند یک مسابقه فوتبال از خود نشان می دهند، با دقت بسیار پایین و به صورت نچندان دلچسبی در بازی تعبیه شده اند.

بسیاری از مواقع و جدا از ضعف هوش مصنوعی بازی در تشخیص حرکات بازیکنان، انیمیشن های بازی به بدترین شکل ممکن در بازی مشاهده می شوند. کیفیت فنی زمین مسابقه در مقایسه با بازی هایی مانند فیفا 18 و PES 2018 هیچ حرفی برای گفتن نداشته و هنگام تجربه فوتبال منیجر 2018، حسی مانند تجربه یک بازی در اوایل نسل گذشته را خواهید داشت.

عنصر نور تقریباً در بازی وجود نداشته و شما شاهد سپری شدن شب و یا روز در بازی نخواهید بود. چهره استادیوم ها و حس و حالی که از تماشاگرها به شما منتقل می شود هم شما را راضی نخواهد کرد.

موضوعات فنی و گرافیکی وقتی به ضعف مهمی در این بازی تبدیل می شوند که از «شبیه ساز» بودن سبک این بازی با خبر می شویم. عنوانی که تا این اندازه در شبیه سازی جزییات مختلف ورزش فوتبال قدرتمند عمل کرده، نباید در چنین بخش هایی هم این چنین نمایش ناامید کننده ای از خود به جای بگذارد.

فوتبال منیجر 2018، با حفظ همان فرمول قدیمی همیشگی که ساعت ها هواداران همیشگی این سری را پشت سیستم های خود نگه داشته بود، باز هم موفق و قدرتمند عمل می کند.

بخش هایی که به بازی اضافه شده اند، همگی خوب از آب درآمده و بر لذت بخش بودن تجربه شما از این عنوان، اثر مثبتی خواهند گذاشت. مشکلات این بازی زمانی خود را نشان می دهد که متوجه می شوید که سازندگان آن حوصله و دقت کافی را در برطرف کردن مشکلات همیشگی این سری به خرج نداده اند.

  • شبیه سازی فوق العاده تمام جزییات مرتبط با مدیریت یک تیم فوتبال
  • بخش پزشکی
  • سیستم هوش مصنوعی جذاب و کارآمد
  • ارزش تکرار بالای بازی
  • گرافیک فنی ضعیف
  • هوش مصنوعی ناامید کننده بازیکنان در زمین مسابقه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه سه عدد نوت 8 شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

  • Vahid
    Vahid | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    من سری 2012 رو بازی کردم واقعا عالی بود مخصوصا منچستر یونایتد اون موقع ...

مطالب پیشنهادی