ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یکی از ماه های زحل، بیشتر از زمین نفت و گاز دارد

اگر تاکنون تصور می کردید که فقط زمین مملو از نفت و گاز و دیگر اشکال هیدروکربن مایع است، سخت در اشتباه هستید. نه تنها زمین در این مورد انحصاری در اختیار ندارد بلکه حتی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۶

اگر تاکنون تصور می کردید که فقط زمین مملو از نفت و گاز و دیگر اشکال هیدروکربن مایع است، سخت در اشتباه هستید. نه تنها زمین در این مورد انحصاری در اختیار ندارد بلکه حتی بزرگترین منبع نفت و گاز هم نیست. گویا بزرگترین ماه زحل، صدها برابر بیشتر از زمین چنین منابعی را در خود جای داده است.

زحل ۶۲ ماه دارد و تایتان که بزرگترین آن ها به حساب می آید دارای یک ویژگی خاص است: هیدروکربن ها مثل باران از آسمانش می بارند و به شکل دریاچه های عظیم منابع نفتی یا تپه های بزرگ را ایجاد می کنند. این اطلاعات از سال ها پیش در اختیار بشر قرار داشت اما حالا با داده های حاصل از فضاپیمای کاسینی، ناسا با قطعیت آن را تایید می کند.

در حالی که عمده سطح زمین توسط آب پوشانده شده، بیشتر سطح تایتان را دریاچه ها و دریاهایی پوشانده که در آن ها متان و اتان مایع در جریان است و تپه های آن نه از شن، بلکه از تولین (ترکیباتی کربنی حاصل از CO2، متان، اتان و... که توسط اشعه فرابنفش خورشید یا دیگر اشعه های کیهانی پدید می آیند) ساخته شده.

این مواد به صورت طبیعی روی زمین شکل نمی گیرند اما آن ها ترکیباتی غنی از کربن هستند و به گفتی پژوهشگران ممکن است که تولین در شکل گیری حیات روی زمین نقش داشته باشد.

کاسینی فقط موفق شده تا ۲۰ درصد از سطح تایتان را نقشه برداری کند و در این ناحیه کوچک چند صد دریا و دریاچه را ببیند که فقط موجودی چند تای آن ها با موجودی کل نفت و گاز زمین برابری می کند.

روی سیاره آبی ما به طور کل ۱۳۰ میلیارد تن منابع نفت و گاز وجود دارد که برای تامین گرمایش، سرمایش و همچنین روشنایی ۳۰۰ سال ایالات متحده آمریکا کافی است. اما این رقم حتی به آنچه که در تایتان وجود دارد نزدیک هم نیست.

به هر صورت باید دید که آیا بشر به سراغ تایتان می رود تا از منابع موجود روی آن بهره مند شود یا اینکه دلیلی برای چنین ماموریت پر هزینه و پر ریسکی پیدا نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه سه عدد نوت 8 شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی