ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقیب ویکی‌پدیا محتوای خود را به بلاکچین منتقل می کند

«اِوریپدیا» بزرگترین دایرة المعارف انگلیسی جهان است و حالا مسئولان این سایت قصد دارند محتوای آن را به فناوری بلاکچین (Blockchain) منتقل کنند و بدین منظور یکی از بنیانگذاران ویکی پدیا به نام دکتر «لری ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

«اِوریپدیا» بزرگترین دایره المعارف انگلیسی جهان است و حالا مسئولان این سایت قصد دارند محتوای آن را به فناوری بلاکچین (Blockchain) منتقل کنند و بدین منظور یکی از بنیانگذاران ویکی پدیا به نام دکتر «لری سنگر» به سازمان ملحق خواهد شد.

کاربردهای بلاکچین که امروزه به عنوان فناوری به کار رفته در بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای رمز پایه شناخته می شود، به ثروتمند کردن دوقلوها محدود نمی شود.

این فناوری را می توان به یک پایگاه داده توزیع یافته تشبیه کرد که کاربران می توانند گزارشات مختلفی را به آن وارد کرده یا موارد قبلی را به روزرسانی کنند. در حال حاضر دایره المعارف های متمرکز از قبیل ویکی پدیا در کشورهایی از قبیل روسیه، چین و ترکیه در معرض فیلترینگ و سانسور قرار دارند، اما با  پیاده سازی این سایت ها روی بلاکچین های غیرمتمرکز می توان امکان دسترسی آزادانه به اطلاعات را فراهم کرد.

مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران اوریپدیا به نام «تئودور فورسلیوس» می گوید:

هدف ما از راه اندازی اوریپدیا پایه ریزی دایره المعارفی بهتر و بزرگتر از ویکی پدیا بود، حال با غیرمتمرکز سازی و استفاده از توکن می توانیم دانش را بیشتر به اشتراک بگذاریم.

با توجه به گسترش موسسات عرضه اولیه ارز مجازی مثل بیت کوین و افزایش غیرقابل تصور ارزش آنها ممکن است تصور کنید که اوریپدیا به دنبال جمع آوری ثروت است اما در این پروژه خبری از پولدار شدن نیست.

یکی دیگر از اهداف اوریپدیا از بکارگیری بلاک چین حذف هزینه های مربوط به هاست است که نیاز این سازمان به تبلیغات و کمک های داوطلبانه را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی