ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان ژنتیکی کوری مادر زاد آمریکا
علمی

برای نخستین بار درمان ژنتیکی نوعی از کوری مادرزادی در آمریکا قانونی شد

به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای نخستین بار روش درمان ژنتیکی نوع خاصی از بیماری کوری مادر زادی را مورد تایید قرار داده است. بدون شک این نقطه عطفی در زمینه توسعه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای نخستین بار روش درمان ژنتیکی نوع خاصی از بیماری کوری مادر زادی را مورد تایید قرار داده است. بدون شک این نقطه عطفی در زمینه توسعه روش های درمانی برای نقص های مادر زادی به شمار می رود.

این نخستین روش درمان ژنتیکی تایید شده به معنی واقعی کلمه آن است

روش درمانی مذکور که با نام تجاری «Luxturna» و توسط کمپانی «Spark Therapeutics» توسعه یافته می تواند نوع خاصی از کوری مادر زادی موسوم به «Leber» را درمان نماید. در این بیماری جهش ژنی موسوم به «RPE65» سبب می شود فرد به تدریج توانایی دیدن را در سال های اولیه زندگی از دست بدهد.

در روش درمانی مورد بحث دو مرحله عمل جراحی روی چشم فرد بیمار انجام می شود. در جریان هر کدام از این عمل ها نسخه اصلاح شده ژن مورد اشاره به درون سلول های زمینه ای چشم بیمار تزریق می شود. ژن RPE65 مسئول تولید آنزیمی است که به تشکیل صحیح سلول های زمینه ای کمک می کند. آنزیم مذکور در چشم مبتلایان به Leber تولید نمی شود.

اساس کار همه درمان های ژنتیکی جایگزینی بخش معیوب DNA بیماران با نسخه صحیح آن است، اما در متد Luxturna برای نخستین بار فقط ژن معیوب و نه بخشی از DNA ترمیم می شود. به عبارت دیگر، Luxturna اولین روش «درمان ژنتیکی» واقعی به حساب می آید و روش های پیشین را باید در اصل ژنوم درمانی نام نهاد.

بیماری کوری Leber یکی از انواع کوری مادر زادی است که به طور معمول در ۲ یا ۳ نوزاد تازه متولد شده از میان ۱۰۰ مورد مشاهده می شود.

هنوز به طور رسمی هزینه دقیق دریافت این روش درمانی مشخص نشده، اما نشریه وال استریت ژورنال معتقد است که احتمالاً یک دوره درمانی Luxturna حدود یک میلیون دلار خرج روی دست بیمار بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید
    سعید | ۳۰ آذر ۱۳۹۶

    عالی
    هزنه بالاست چون تازست به مرور ظرف ۵ سال قیمتش هم درست میشه

مطالب پیشنهادی