ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درمان دیابت نوع ۱ ساده تر خواهد شد

تیمی از پژوهشگران شیوه ای انقلابی برای درمان دیابت نوع ۱ یافته اند که از تار عنکبوت الهام گرفته است. دانشمندان رشته های قابل ایمپلنت نانویی ساخته اند که قادر است صدها هزار سلول تولیدکننده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ دی ۱۳۹۶ | ۰۹:۰۱

تیمی از پژوهشگران شیوه ای انقلابی برای درمان دیابت نوع ۱ یافته اند که از تار عنکبوت الهام گرفته است. دانشمندان رشته های قابل ایمپلنت نانویی ساخته اند که قادر است صدها هزار سلول تولیدکننده انسولین را روی خود جای دهد و در موقع لزوم نیز از بدن خارج شود.

دیابت نوع ۱ حالتی است که سیستم ایمنی بدن انسان به پانکراس حمله کرده و سلول هایی که وظیفه تولید انسولین دارند (جزایر لانگرهانس) را از بین می برند. پژوهشگران سال ها تلاش کردند تا به نحوی این سلول ها را دوباره به بدن بازگردانند اما سیستم ایمنی بدن آن ها را باز پس می زند و برای آنکه عملکردی داشته باشند شخص نیازمند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است.

یکی از راه های مقابله با این مشکل، پوشاندن جزایر لانگرهانس جدیدی است که وارد بدن می شود. اما وقتی این سلول ها تک تک پوشش داشته باشند قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را هم از دست می دهند.

بنابراین پژوهشگران رشته های تو خالی نانویی ساخته اند که سلول های تولیدکننده انسولین در داخل آن ها قرار می گیرد و ضمن محافظت شدن در برابر سرکوب سیستم ایمنی، می تواند به فعالیت خود در حالتی طبیعی تر ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی