ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ازون
علمی

لایه ازون در بخش های وسیعی از کره زمین در حال نازک شدن است

در ماه های گذشته انتشار خبرهایی از بهبودی حفره لایه ازون بر فراز قطب جنوب، بسیاری را نسبت به بهبود کامل آن امیدوار ساخته بود، حالا اما مشخص شده که قطر این لایه در نواحی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

در ماه های گذشته انتشار خبرهایی از بهبودی حفره لایه ازون بر فراز قطب جنوب، بسیاری را نسبت به بهبود کامل آن امیدوار ساخته بود، حالا اما مشخص شده که قطر این لایه در نواحی دیگر کره زمین نازک شده است.

ازون در بخش استراتوسفور جو شکل گرفته و مانع ورود مقادیر عظیمی از اشعه UV خورشید به زمین می شود که برای DNA انسان ها و حیوانات مضر است.

یکی از دلایل تخریب ازون مواد شیمیایی کلروفلوئوروکربن بوده است. در دهه 80 میلادی 197 کشور در مونترال کانادا پروتکلی را برای حفاظت از این لایه امضا کرده و به واسطه آن متعهد شدند انتشار مواد شیمیایی مخرب این لایه را کاهش دهند.

در ماه های گذشته دانشمندان پی بردند که به دنبال افزایش دمای زمین، گرمایی که در بالای بخش کم فشار قطب جنوب جریان می یابد، از شکل گیری بسیاری از  ابرهای استراتوسفر مخرب ازون جلوگیری کرده و به همین خاطر پروسه بهبود این لایه سرعت یافته است.

ازون

حالا اما در تحقیقی بین المللی که در ژورنال علمی ACP منتشر شده، محققان تاکید کرده اند که ازون به دلایل نامعلوم در لایه های پایینی استراتوسفر در حال ناپدید شدن است.

لایه ای که تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته از عرض جغرافیایی 60 درجه شمالی در کانادا و روسیه عبور کرده و تا عرض جغرافیایی 60 درجه جنوبی در مرز قطب جنوب، گسترده شده است.

این محققان برای ایجاد مدل دقیقی از تغییرات ازون، اطلاعات به دست آمده از 11 مجموعه داده مختلف در 30 سال گذشته را تجزیه و تحلیل کرده اند. William Ball که رهبری این پروژه را بر عهده داشته می گوید:

افراد و سازمان های بسیاری در جمع آوری داده ها نقش داشته اند. این مطالعه نمونه ای از تلاش بین المللی برای نظارت بر لایه ازون و تعیین تغییرات آن است.

او نتایج این تحقیق را شگفت آور می داند چرا که مدل های پیشرفته فعلی از گردش اتمسفر، این اثرات را پیش بینی نکرده اند. وی تغییرات اقلیمی و مواد شیمیایی که به عنوان حلال یا پاک کننده رنگ و روغن به کار می روند را از دلایل احتمالی کاهش قطر لایه ازون می داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    من میدونم ما میمیریم

    • mohammad
      mohammad | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

      ?

مطالب پیشنهادی