ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی DeepMind می‌تواند ۵۰ بیماری چشمی را تشخیص دهد

به تازگی شرکت DeepMind موفق شده تکنولوژی هوش مصنوعی منحصر به فردی توسعه دهد که می‌تواند شبکه‌ی عصبی چشم را تحلیل کرده و بیماری‌های چشمی را تشخیص دهد. این شرکت که در واقع به شرکت مادر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به تازگی شرکت DeepMind موفق شده تکنولوژی هوش مصنوعی منحصر به فردی توسعه دهد که می‌تواند شبکه‌ی عصبی چشم را تحلیل کرده و بیماری‌های چشمی را تشخیص دهد.

DeepMind

این شرکت که در واقع به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت اختصاص دارد، با همکاری بیمارستان تخصصی چشم مورفیلدز تحقیقاتی انجام داده و نتایج اولیه‌ی آن را منتشر کرده است.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، الگوریتم توسعه یافته توسط این کمپانی می‌تواند اسکن‌های مقطع‌نگاری همدوسی چشمی یا OCT را مورد بررسی قرار داده و مانند یک پزشک متخصص، نشانه‌های بیماری را تشخیص دهد. این سیستم می تواند به کمک پزشکان آمده و در تشخیص صحیح راه درمان به آنها یاری رساند.

DeepMind

در حال حاضر تنها متخصصین زبده قادرند از محتوای اسکن‌های OCT، به وجود نشانه‌های بیماری‌های چشمی پی ببرند اما مشکل تعداد زیاد این اسکن‌هاست.

برای مثال روزانه لازم است بیش از ۱۰۰۰ اسکن در بیمارستان تخصصی چشم مورفیلدز بررسی می‌شود. استفاده از نیروی انسانی برای این مسئله موجب می‌شود که سرعت کار پایین آمده و وقفه‌ی زیادی میان تشخیص یا درمان ایجاد شود. برخی اوقات زیاد شدن این وقفه به کور شدن دائمی برخی بیماران منتهی می‌گردد.

DeepMind

به همین دلیل شرکت DeepMind تلاش کرده تا سیستمی توسعه دهد تا به کمک پزشکان آمده و روند تشخیص را قدری سرعت بخشد.

سیستم یاد شده از دو شبکه یا مرحله متفاوت برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند. اولین مرحله قطعه بندی یا تقسیم سازی نام دارد و عملکردش این است که اسکن‌های OCT را به نقشه های سه بعدی تبدیل کند تا هر قسمت با رنگ‌های مخصوص از یکدیگر جدا شوند.

DeepMind

دومین مرحله، شبکه‌ی طبقه بندی نام دارد و نقشه‌ی سه بعدی قبلی را آنالیز می‌کند تا بر اساس آن تصمیم بگیرد کدامیک از قسمت‌های سیستم عصبی چشم دچار مشکل شده. پس از آن سیستم یادشده بر اساس مشکلات موجود، لیستی از بیماری‌ها و شدت آنها منتشر می‌کند که می‌تواند پزشکان را در به کار بستن درمان مناسب یاری دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی