ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جولیان آسانژ
کسب و کار

گاردین از نقشه محرمانه روسیه برای فراری دادن جولیان آسانژ خبر داد

بنابر گزارشی که گاردین روز گذشته منتشر کرده دیپلمات های روسیه سال گذشته مذاکرات مخفیانه ای را با افراد نزدیک به جولیان آسانژ در لندن داشته اند تا به اقامت اجباری وی در این شهر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

بنابر گزارشی که گاردین روز گذشته منتشر کرده دیپلمات های روسیه سال گذشته مذاکرات مخفیانه ای را با افراد نزدیک به جولیان آسانژ در لندن داشته اند تا به اقامت اجباری وی در این شهر خاتمه داده و او را فراری دهند.

طبق یکی از نقشه های طرح ریزی شده قرار بود که بنیانگذار ویکی لیکس سوار بر یک خودروی دیپلماتیک در لندن از سفارت اکوادور خارج شده و به کشور دیگری انتقال داده شود که البته یکی از مقاصد احتمالی وی طبق اعلام منابع متعدد روسیه بوده؛ کشوری که در آن دیگر خبری از استردادش به آمریکا نخواهد بود. اما طبق گزارش گاردین به خاطر خطرات احتمالی این نقشه کنار گذاشته شده است.

اضافه کنیم که عملیات خروج جولیان آسانژ از لندن پیشتر برای شب عید سال نو ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده بود که بنابر دلایل امنیتی منتفی شد. طبق اعلام یکی از منابع آگاه رامی والژو رئیس سازمان اطلاعاتی اکوادور حدودا ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۷ سفری به لندن می کند تا روی این عملیات نظارت داشته باشد اما وقتی نقشه فرار منتفی می شود لندن را ترک میکند.

این مقام دولتی حدودا دو ماه بعد به اکوادور باز می گردد تا در خصوص دست داشتنش در پرونده آدم ربایی به سوالات مطروحه پاسخ دهد. در ادامه Lenín Moreno رئیس جمهور اکوادور نیز اعلام نمود که از جولیان آسانژ خواسته سفارت این کشور در لندن را ترک کند و با قطع دسترسی وی به اینترنت و محدود کردن شمار ملاقات کنندگانش سعی نمود که وی را تحت فشار قرار دهد.

جولیان آسانژ

اما نقش داشتن مقامات روسیه در طرح فراری دادن جولیان آسانژ از سفارت اکوادور پرسش های تازه ای را در مورد ارتباط این فرد با کرملین مطرح می کند. این نویسنده ویکی لیکس شخصیتی کلیدی در تحقیقات مستمر آمریکا روی تلاش های روسیه برای مبرا کردن خود از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دارد.

گفتنی است چندی پیش رابرت مولر مسئول انجام تحقیقات در این باره اتهاماتی را علیه چندین مقام نظامی سازمان اطلاعات روسیه مطرح کرده که تصور می شود سرورهای حزب دمکرات آمریکا را هک کرده بودند. طبق ادعای مولر ویکی لیکس بالغ بر ۵۰ هزار سند سرقت شده توسط جاسوسان روسی را منتشر کرد و این یکی از دلایل تعقیب قانونی آسانژ است.

و اما طبق نقشه فرار همانطور که در بالا به آن اشاره شده بود قرار بر این بود که سفارت اکوادور اسناد دیپلماتیک را در اختیار آسانژ قرار دهد و به موجب همین اسناد وی مصونیت دیپلماتیک دریافت می کرد و میتوانست با خودروی پلاک سیاسی آن به محل مورد انتقال داده شود. در ادامه نیز تصمیم بر این بوده که وی به روسیه منتقل شود و در آنجا زندگی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی