ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی کپلر به پایان عمر خود رسید

تلسکوپ فضایی کپلر که طی دوره فعالیت خود هزاران سیاره و ستاره را شناسایی کرده بود، سرانجام برای همیشه بازنشست خواهد شد. این تلسکوپ که در سال 2009 به فضا پرتاب شد، بیش از 2600 ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

تلسکوپ فضایی کپلر که طی دوره فعالیت خود هزاران سیاره و ستاره را شناسایی کرده بود، سرانجام برای همیشه بازنشست خواهد شد.

این تلسکوپ که در سال 2009 به فضا پرتاب شد، بیش از 2600 سیاره خارج از منظومه شمسی را برای انسان‌ها شناسایی کرده است. اسفند ماه سال گذشته، ناسا اعلام کرده بود که کپلر تنها برای چند ماه دیگر سوخت کافی دارد و به‌زودی ارتباطش با زمین قطع خواهد شد. پیش از این هم با از کار افتادن یکی از مکانیزم‌های این تلسکوپ فضایی کهنه‌کار در سال 2013، بسیاری از دانشمندان از ادامه فعالیت آن قطع امید کردند.

پیش از این و طی ماه‌های اخیر، فضانوردان چندباری به کپلر برای باقی ماندن سوخت در مخزن‌هایش استراحت داده بودند اما سرانجام ناسا اعلام کرد که سوخت این تلسکوپ به پایان رسیده و ماموریت ۹ ساله‌اش سرانجام به پایان رسیده است.

کپلر
کپلر تا کنون نزدیک به 700 گیگابایت اطلاعات به زمین ارسال کرده است.

امکان بازگشت کپلر به خاطر پایان یافتن سوختش وجود ندارد و از آن‌جایی که این تلسکوپ در فاصله ۱۵۲ میلیون کلیومتری زمین قرار دارد، ناسا به جای منفجر کردنش، آن را به حال خود رها خواهد کرد.

این تلسکوپ طی دوران فعالیت خود دستاورد‌های مهمی را از خود به جای گذاشته است. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های اخیر کپلر به پیدا کردن ۲۰ سیاره جدید که احتمال امکان سکونت در آن‌ها وجود دارد بر می‌گشت. در بین این ۲۰ سیاره، یکی از آن‌ها «KOI-7923.01» نام داشت که دارای سال های 395 روزه و با اندازه 97 درصد زمین است که باعث می‌شوند این سیاره ناشناخته بسیار شبیه کره خاکی ما باشد.

البته نگرانی خاصی در مورد پایان کار کپلر وجود ندارد و ناسا از همین حالا جایگزین آن را مشخص کرده و چند ماهی می‌شود که تلسکوپ فضایی Transiting Exoplanet Survey Satellite همانند پدر‌خوانده‌اش مشغول پیدا کردن سیاره‌های زمین در خارج از منظومه شمسی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی