ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشتی نوح دیجیتالی با ۱.۵ میلیون نمونه DNA از گونه های مختلف ساخته می‌شود

قرار است برای اولین بار، نمونه‌ی دی ان ای ۱.۵ میلیون گونه‌ی مختلف جانوری، گیاهی، پروتوزوئید و قارچ موجود روی زمین، کنار هم جمع آوری شود. محققان انگلیسی قصد دارند بدین شکل یک کشتی نوح دیجیتالی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

قرار است برای اولین بار، نمونه‌ی دی ان ای ۱.۵ میلیون گونه‌ی مختلف جانوری، گیاهی، پروتوزوئید و قارچ موجود روی زمین، کنار هم جمع آوری شود. محققان انگلیسی قصد دارند بدین شکل یک کشتی نوح دیجیتالی بسازند تا در زمان مناسب سراغش رفته و بتوانند اکوسیستم زیستی را دوباره به راه بیندازند.

دانشمندان امیدوارند که این پروژه، پایه‌های سیستمی را بنا کند که آنها بتوانند به کمک آن، تنوع زیستی گیاهان و جانوران را در کره‌ی زمین حفظ نمایند. علاوه بر این کارشناسان باور دارند که این پروژه می‌تواند درک صحیحی از تنوع زیستی موجودات کره زمین به ارمغان آورد.

موسسه‌ی Wellcome Sanger با همکاری موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن، پروژه یاد شده را بر عهده گرفته است. دکتر «تیم لیتلوود» سرپرست قسمت علوم زیستی موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن خاطر نشان کرده است:

«به طور کلی تاریخچه‌ی چگونگی تکامل و سازگاری هر ارگانیسم حاضر روی کره زمین می‌تواند جالب باشد. حال هر کس به غذا، بیماری یا شکل گیری ژنیتکی موجودات علاقه داشته باشد، می‌تواند سراغ این نمونه های دیجیتالی برود.»

این پروژه که درخت زندگی داروین (Darwin Tree of Life Project) نام گرفته روز یازدهم آبان ماه به صورت رسمی معرفی شده است. بدین ترتیب تقریباً ۶۶ هزار گونه زیستی بریتانیایی در این پروژه کنار هم جمع آوری شده تا روند تکامل آنها به نمایش گذاشته شود.

این موزه از کمک متخصصان برای جمع آوری نمونه های مختلف و ارائه راهکارهای مختلف برای این موضوع استفاده کرده تا بتواند نمونه دی ان ای گروه‌های ارگانیسمی مختلف را در این کشتی نوح دیجیتالی جمع آوری کند.

البته این اولین باری نیست که برای ساخت یک بانک DNA از تمامی گونه‌های جانوری موجود، تلاشی صورت می‌گیرد. چندی پیش پژوهشگران سعی کرده بودند که یک کپی یخ زده از DNA موجودات زنده روی زمین تهیه کنند. این پروژه CryoArks نام داشت و روی آن، ۱.۳ میلیون دلار سرمایه گذاری شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    حالا چرا اسمشو گذاشتن کشتی نوح؟
    مسخره هستش

مطالب پیشنهادی