ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قصر بهشتی چینی‌ها جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد

چینی ها به تازگی از ماکت ایستگاه فضایی سرنشین دار خود با نام «تیانگونگ» یا قصر بهشتی رونمایی کرده اند که قرار است در آینده جایگزین ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) شود. [digipullqoute place="right"]قصر بهشتی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

چینی ها به تازگی از ماکت ایستگاه فضایی سرنشین دار خود با نام «تیانگونگ» یا قصر بهشتی رونمایی کرده اند که قرار است در آینده جایگزین ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) شود.

قصر بهشتی چینی ها 60 تن وزن دارد

ماکت مورد بحث که در نمایشگاه هوایی شهر ژوهای (قطب هوافضای چین) رونمایی شده، شامل یک ماژول اصلی 17 متری و دو بخش دیگر برای آزمایشات علمی بوده که انرژی خود را با استفاده از پنل های خورشیدی تأمین خواهد کرد. این مجموعه 60 تنی فضای کافی برای اقامت دائمی 3 فضانورد را داشته و امکان انجام آزمایشات مختلف زیستی و فیزیکی (گرانشی) را فراهم می کند.

بر اساس پیش بینی ها، ایستگاه فضایی چین تا سال 2022 تکمیل شده و عمر مفید حداقل 10 ساله خواهد داشت. لازم به ذکر است که ایستگاه فضایی بین المللی در سال 1998 و طی همکاری آمریکا، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن به فضا پرتاب شد و در سال 2024 میلادی بازنشسته خواهد شد.

ایستگاه فضایی

بدین ترتیب قصر بهشتی چینی ها تنها ایستگاه فضایی دائمی و عملیاتی دنیا خواهد بود که به گفته مقامات کشور چین، استفاده از آن برای تمام کشورها مجاز بوده و مؤسسات دولتی و خصوصی دنیا می توانند برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، درخواست رسمی ارائه کرده و از تیانگونگ استفاده کنند. طبق اظهارات مقامات مذکور، تا کنون 40 درخواست از 27 کشور مختلف برای چینی ها ارسال شده.

لازم به ذکر است که ابعاد ایستگاه فضایی چینی ها بسیار کوچک تر از ISS با وزن 400 تن بوده اما تا زمان توسعه و پرتاب جایگزین آن توسط کشورهای غربی، قصر بهشتی تنها سکونتگاه دائمی انسان خارج از اتمسفر زمین خواهد بود.

گفتنی است چین تا کنون میلیاردها دلار صرف برنامه های فضایی (که توسط نیروهای نظامی این کشور اداره می شود) کرده و تصمیم دارد در آینده نزدیک، نخستین فضاپیمای سرنشین دار خود را نیز روی کره ماه فرود بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی