ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین هواپیما با انرژی یونی با موفقیت به پرواز درآمد [تماشا کنید]

محققان دانشگاه MIT موفق شدند یک هواپیمای یونی که هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارد را به پرواز در بیاورند. این هواپیما که حدود ۵ متر عرض دارد با استفاده از سیم‌های شارژ کننده با ولتاژ کافی ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

محققان دانشگاه MIT موفق شدند یک هواپیمای یونی که هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارد را به پرواز در بیاورند. این هواپیما که حدود ۵ متر عرض دارد با استفاده از سیم‌های شارژ کننده با ولتاژ کافی (۴۰،۰۰۰ ولت) در آسمان باقی می‌ماند.

به این شکل که این سیم‌ها الکترون‌ها با بار منفی را از مولکول‌های هوا دریافت می‌کنند که به سرعت به سمت الکترود‌های با بار منفی در عقب هواپیما جذب می‌شوند. برخورد ناشی از باد یونی -که به تازگی ایجاد شده- نیروی پرتاب کافی برای در حال پرواز نگه داشتن هواپیما را فراهم می‌نماید.

هواپیمای بادی-یونی سالها بود که در تئوری قابلیت اجرا شدن داشت اما مدل‌های واقعی طراحی شده نمی‌توانستند قدرت کافی برای پرواز را داشته باشند. راه حل در این پروژه این بود که محققان موفق شدند منبع تولید کننده‌ی مناسب انرژی برای این پرواز را بیابند.

البته هنوز خیلی خیلی زود است که بتوانید استفاده از این تکنولوژی را در آسمان مشاهده کنید. این نمونه تنها توانست حدود ۶۰ متر در یک سالن ورزشی پرواز کند و فضای زیادی برای الکترود نیاز داشت تا بتواند انرژی مورد نیازش را تامین نماید.

تولید هواپیمایی که به طور کامل قابل کنترل و بهینه باشد شاید تا سال‌ها به تحقق نپیوندد. اما به هر حال ساخت این نوع هواپیما‌ها تا حد زیادی می‌تواند مفید باشد. عدم اعمال آلودگی -البته به جز آلودگی صوتی- یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این نوع هواپیما‌ها محسوب می‌گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۱ آذر ۱۳۹۷

    خب یه توپ رو هم با این لانچر پرت کنن همین قدر میره جلو!

مطالب پیشنهادی