ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طولانی ترین تایم لپس زمین به مناسبت ۲۰ سالگی ایستگاه فضایی بین المللی [تماشا کنید]

به تازگی الکساندر گرست، فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا توانسته طولانی‌ترین تایم لپس از زمین را فیلمبرداری کند. این فضانورد با تصاویر گرفته شده از ایستگاه فضایی بین المللی، تایم لپسی ۱۵ دقیقه‌ای تدوین کرده ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

به تازگی الکساندر گرست، فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا توانسته طولانی‌ترین تایم لپس از زمین را فیلمبرداری کند. این فضانورد با تصاویر گرفته شده از ایستگاه فضایی بین المللی، تایم لپسی ۱۵ دقیقه‌ای تدوین کرده که تغییرات لحظه‌ای کره‌ خاکی را به نمایش می‌گذارد.

چهاردهم مهرماه، این فضانورد آلمانی طی چند ساعت، ۲۱ هزار عکس از زمین گرفته تا ویدیوی یاد شده را با آنها تهیه کند. بد نیست بدانید ایستگاه فضایی بین المللی طی ۹۰ دقیقه می‌تواند یک بار کامل دور زمین بچرخد و ویدیوی یاد شده تقریباً دو مرتبه این اتفاق را به نمایش می‌گذارد. بدین ترتیب دو مرتبه تمامی نقاط زمین جلوی چشم کاربر قرار می‌گیرد.

نقطه‌ی ابتدایی این فیلم، کشور تونس بوده و پس از آن ایتالیا و قسمتی از اروپا نمایان می‌شود. سپس شب از آن راه می رسد و ویدیو با نمایش گذاشتن چراغانی شبانگاهی کشور چین ادامه پیدا می‌کند.

در قسمتی از این ویدیو، شما می‌توانید رعد و برق طوفان را در آسمان اقیانوس آرام مشاهده کنید. علاوه بر این نقشه‌ای در گوشه‌ی پایینی چپ تصویر قرار گرفته که مشخص می‌کند در همان لحظه، کدام نقطه از زمین به نمایش گذاشته می‌شود.

جالب است بدانید ۲۰ نوامبر سال ۱۹۹۸ میلادی مصادف با ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۷۷، اولین ماژول ایستگاه فضایی بین المللی با نام زاریا به فضا فرستاده شد و این ویدیو تقریباً همزمان با تولد بیست سالگی ایستگاه فضایی بین المللی منتشر شده است. هفته گذشته نیز ناسا، آژانس فضایی اروپا و دیگر شرکت‌ های فضایی جهان جشنی بدین منظور برگذار کردند.

ایستگاه فضایی بین المللی به طور کلی بزرگ است اما اخیراً ساکنین آن موفق شده اند با کمک بازوی رباتیک پیشرفته، یک سفینه‌ی باری به نام Cygnus را به آن اضافه کنند. این فضاپیما که شنبه‌ هفته گذشته با راکت Antares به آسمان فرستاده شده بود، قرار است چندین ماه کنار ایستگاه فضایی بین المللی مستقر شود واندازه‌ی آن را قدری بزرگتر از قبل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی