ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی
تکنولوژی

آغاز رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی؛ نتایج فعلاً عمومی نیست

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی و ارائه دهنده نماد اعتماد الکترونیکی، رتبه بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کرده است. روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر می‌دهد که با بررسی ۳ ماهه نحوه تعاملات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۰

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی و ارائه دهنده نماد اعتماد الکترونیکی، رتبه بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کرده است.

روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر می‌دهد که با بررسی ۳ ماهه نحوه تعاملات و چگونگی پاسخگویی کسب‌وکارهای اینترنتی به شکایت‌های دریافتی،  امتیازدهی اولیه انجام شده و صرفاً برای خود خدمات دهندگان قابل مشاهده است. این در حالیست که هنوز عموم مردم از امتیاز کسب‌وکارهای اینترنتی مطلع نیستند.

«جعفر محمدی» نایب رییس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید یکی از ایراداتی که همواره بر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وارد بوده، این است که هیچ‌وقت پاسخ مناسبی به شاکیان کسب‌وکارهای اینترنتی که داراری ای‌نماد هستند داده نمی‌شود.

به نظر محمدی احتمالا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال حاضر سیستمی برای رتبه‌بندی طراحی کرده و لازم است تا در ابتدای کار بازخوردهای این اقدام را بررسی کند و پس از رفع ایرادات احتمالی نتایج را در اختیار عموم قرار دهد:

«به عنوان مثال بدانند که کسب و کارها چقدر آن را می‌پذیرند و شکایات وارده تا چه‌ اندازه وارد است. در واقع تا زمانی‌که بازخوردی نگرفته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند، انتشار آن در میان عموم مردم می‌تواند تاثیرات مخربی داشته باشد. بنابراین منطقی‌ست تا مراحل آن را کامل انجام دهند و پس از حصول نتیجه قطعی آن را منتشر کنند. ولی اگر قرار باشد که نتایج همیشه در اختیار صاحبان کسب و کار بماند و مردم به آنها دسترسی نداشته باشند، این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت چون صاحبان مشاغل اینترنتی خودشان می‌دانند که چه نظارت و عملکردی نسبت به شکایات مشتریان‌شان دارند.»

رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی

ایراد دیگری که محمدی به این کار وارد می‌کند این است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که خودش را متولی صدور مجوز مشاغل اینترنتی می‌داند، نباید کسب و کارهای اینترنتی را رتبه‌بندی کرده و به آنها امتیاز بدهد. به عقیده محمدی درصورتیکه در آینده به این ارزیابی‌ها ایرادی وارد شود و یا در یکی از این کسب‌وکارها که رتبه‌بندی شده‌اند، تخلفی صورت گیرد، مردم و مشتریان اعتماد خود را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که یک نهاد متولی‌است، از دست خواهند داد و بهتر است که بخش خصوصی عهده‌دار این کار شود.

«میلاد جهاندار» کارشناس حوزه فناوری و فین‌تک نیز در گفتگو با دیجیاتو عملکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را در صدور ای‌نماد که یکی از اصلی‌ترین وظایف این مرکزست بسیار ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید نظرات مردم در فضای مجازی حاکی از عملکرد ضعیف این سازمان جهت رسیدگی به شکایات کاربران است و حالا ورود این مرکز به این موضوع جای سوال دارد.

جهاندار معتقد است که پروژه ای‌نماد با شکست مواجه شده‌ و این موضوع که مرکز توسعه تجارت الکترونیک قصد دارد در جایگاه کارشناس قرار گرفته و مشاغل اینترنتی را رتبه‌بندی کند، بسیار عجیب است، ضمن آنکه این امکان برای کاربران وجود دارد که در پلتفرم‌های مختلف نظرات خود را در مشاغل اینترنتی بیان کنند:

«در شرایطی که کشور در تحریم به‌سر می‌برد و برای تامین بودجه با مشکلات فراوانی روبروست تعریف و اجرای این پروژه ناراحت کننده‌است چراکه نتیجه این پروژه تنها برای صاحب کار قابل مشاهده‌ و مشخص نیست خروجی این بررسی در برای چه کسانی خواهد بود و چه تاثیرگذاری خواهد داشت. اجرای این پروژه‌ها تنها اتلاف منابع و بی‌نتیجه است.»

گفتنی‌ست صاحبان کسب و کارها می‌توانند از طریق پنل کاربری خود در سامانه ای‌نماد به بخش مدیریت کسب و کار رفته و با کلیک بر روی دکمه «تغییرات امتیاز»، میزان امتیاز دریافتی حاصل از ارزیابی عملکرد خودشان در پاسخگویی به شکایات و سایر جزئیات مربوطه را مشاهده کنند. همچنین کسب و کارها می‌توانند هرگونه نقطه نظر یا پیشنهادات خود را از طریق درج تیکت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی با محوریت رتبه بندی منعکس کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۴ آذر ۱۳۹۷

    دقت کردید هیچ چیزمون مثل هیچ جای دنیا نیست ؟
    دنیا شانس اورد ما کدخدای اونا نیستیم

    پارک ژوراسیک می‌شد

مطالب پیشنهادی