ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگرانی بزرگ خودروسازان؛ ورشکستگی قطعی در صورت انصراف جمعی مشتریان

طی هفته های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم‌ نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن از آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان خبر ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

طی هفته های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم‌ نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن از آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان خبر داد. حال سوالی که ذهن فعالان بازار را به خود درگیر کرده این است که آیا با افزایش قیمت از سوی خودروسازان قیمت‌ ها در بازار آزاد تغییر خواهد کرد؟
در همین رابطه یک کارشناس خودرو درباره این پرسش که آیا با آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ ها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟ اعلام کرد: عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ ها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چرا که قیمت خودرو متاثر از عرضه و تقاضاست. بی‌ شک فاصله قیمت ‌ها تقاضای کاذب را به همراه دارد. اما چنانچه قیمت‌ ها از محل درب کارخانه افزایش یابد، تقاضا کاهش و افراد به صنعت خودرو به چشم سرمایه ‌گذاری نگاه نخواهند کرد.

افزایش قیمت خودرو
از طرفی خودروسازان با افزایش قیمت و تامین مواد اولیه می‌ توانند تولید را بهبود بخشند، اما از سوی دیگر گران شدن خودرو منجر به کاهش تقاضا می‌ شود و چه بسا خودروساز برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شود، چون مثلا خرید پراید ۳۵ میلیون تومانی برای مردم سخت به نظر می‌ رسد کما اینکه بسیاری از خودرو‌های داخلی در سال گذشته پس از تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بدون مشتری مانده بود. حال با افزایش قیمت قطعا خرید آن برای مصرف کننده سخت‌ تر هم می‌ شود.
فربد زاوه با بیان ‌اینکه از این پس صنعت خودرو با رکود عمیق مواجه خواهد شد، اظهارکرد

در دوران محمدرضا نعمت‌ زاده پس از دو سال ثبات قیمت، خودروسازان درخواست افزایش قیمت را دادند اما امروز پس از ۴ ماه مجددا قیمت خودروها از محل درب کارخانه افزایش ۷۰ درصدی دارد. بی ‌شک افزایش قیمت‌ ها منجربه کاهش شدید تقاضا خواهد شد.

بلاتکلیفی درباره تصمیم‌ گیری برای خودروسازان

همه فعالان چرخه صنعت خودرو معتقدند با شرایط موجود و قیمت‌ های فعلی نمی‌ توان به تولید ادامه داد و به همین دلیل زمزمه‌ های افزایش قیمت خودرو مدت هاست به گوش می‌ رسد و حتی شنیده می‌ شود سازمان حمایت بررسی‌ های خود را انجام داده و قیمت‌ های جدید را در اختیار وزارت صنعت و ستاد تنطیم بازار قرار داده است.
او درباره این پرسش که آیا ممکن است دولت برای برون رفت از رکود وام‌ های ارزان قیمت را در اختیار مردم بگذارد یا خیر؟ پاسخ داد: در دوران محمدرضا نعمت‌ زاده قیمت خودرو پژو پارس به ۲۵ میلیون تومان می‌ رسید اما امروز قیمت این خودرو به ۸۰ میلیون تومان رسیده است. سرعت افزایش قیمت ‌ها زیاد است که با ارایه وام ‌های کم بهره حل نخواهد شد. مگر اینکه دولت موجی از نقدینگی را در جامعه تزریق کند که این سیاست خود افزایش تورم را به همراه دارد.
این کارشناس خودرویی گفت: دولت در مدیریت صنعت خودرو اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است. به طوری ‌که با هر تصمیم‌ گیری مبنی بر افزایش یا عدم افزایش قیمت خودرو ها ممکن است این صنعت دچار آسیب‌ های فراوانی شود.

زاوه افزود: در حال حاضر صنعت خودرو در کما فرو رفته، ممکن است با شوک افزایش قیمت خودرو ها خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه ‌سازان را پرداخت کنند و در مقابل عرضه خودرو را به بازار افزایش دهند. اما به دنبال این تصمیم می‌توان موجی از انصراف‌ دهندگانی که در حوزه خودرو پیش ثبت نام کرده ‌اند را شاهد باشیم. چنین موجی می تواند خودروسازان را از نظر مالی با چالشی بسیار جدی مواجه کند و خطر ورشکستگی را به احتمالی قطعی تبدیل نماید.

اما فارغ از این موضوع نیز به نظر نمی رسد که افزایش قیمت ها بتواند کاهش تیراژ را جبران نمیاد. چرا که در هر حال از قدرت خرید مشتریان کاسته شده است و عرضه خودروها در تیراژ زیاد به بازار به معنای تعمیق رکود خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • vahid kheradmand
    vahid kheradmand | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    زمزمه دادن وام مجدد به گوش می رسه ...

  • hossein rafiee
    hossein rafiee | ۱۴ دی ۱۳۹۷

    به خدا اگه کسی 6 ماه خودرو نخره نمیمیره، واین صنعت دزد درش تخته میشه، دفعه قبل این مردم ساده و بعضیا هم منفعت طلب تا یه وامی اعلام کردن، با کله رفتن انبار سایپا رو که از پراید آشغال پر شده بود رو خالی کردن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی