ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از رویداد سامیکس تهران

دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری (سامیکس - Sumix) در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این همایش «پویا کندری» مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی در سخنرانی خود خبر از پذیرش ۱۶ ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۳

دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری (سامیکس - Sumix) در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این همایش «پویا کندری» مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی در سخنرانی خود خبر از پذیرش ۱۶ استارت‌آپ، ۳ شرکت دانش‌بنیان و اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰۰ نفر داد و گفت، خدمات این شتاب‌دهنده در حوزه فین‌تک‌ها تخصصی‌تر است و در حال حاضر ظرفیت پذیرش ۱۶ استارت‌آپ جدید وجود دارdد.

همچنین در این نشست «کوروش پرند» رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از بررسی طرحی برای ایجاد تغییر الگوریتم اشتغالزایی خبر داد که در آن وزارت کار و وزارت علوم و فناوری همکاری دارند. او همچنین از تکمیل شدن ساختمانی برای پذیرش و استقرار استارت‌آپ‌ها خبر داد که الان حدود ۶۰ درصد آن با سرمایه‌گذاری «هاب» و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تکمیل شده‌است.

به گفته پرند این دانشگاه در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون تومانی روی ۴ طرح استارت‌‌آپی را دارد که باید به مرحله آماده شدن و وارد بازار شدن محصول رسیده باشند و به علاوه پتانسیل نفوذ به بازار را داشته باشد.

در بخش دیگر این نشست «باقر صمدی»، مدیرکل توسعه محصولات و خدمات ایرانسل در مورد ۳ اقدام اساسی این اپراتور یعنی ایجاد زیرساخت و توانمندسازی برای استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم روی استارت‌آپ‌ها و همکاری با تولید کنندگان محتوا، توضیح داد.

به گفته صمدی این اپراتور API خود و زیرساخت فنی هاست، کلاد و .. را برای امنیت توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی و سایر شرکت‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد: «سرمایه گذاری گروه اینترنتی ایران روی استارت‌آپ‌های اسنپ، اسنپ فود و اسنپ تریپ در حال افزایش است. مورد دیگر پیام‌رسان گپ است که با هدف تامین ریزساخت فنی و ورود به بازار بین‌المللی روی آن سرمایه‌گذای شده‌است.»

معرفی کوتاه ۵ استارت‌آپ «الو پارک» ارائه دهنده سرویس رزرو آنلاین جای پارک، «هوم» کلید الکترونیک، «دری کوین» کوین کیف پول اکترونیک، «زوپ» ارائه دهنده مشاوره پزشکی آنلاین و «لوکوبوک» اپلیکیشنی برای نویسندگان و افراد اهل مطالعه، بخش دیگر این نشست بود که برای جذب سرمایه با یکدیگر رقابت کردند.

پنل بررسی «چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» هم که یکی از مهمترین قسمت های این نشست بود که با حضور «ژوبین علاقبند» مدیر عامل اسنپ، «رضا کلانتری نژاد» مدیر عامل کارخانه نوآوری، «باقر صمدی» مدیرکل توسعه محصولات و خدمات ایرانسل و «فرشید گل‌زاده» مدیر عامل سابق فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه برگزار شد.

علاقبند به‌عنوان مدیر یکی از استارت‌آپ‌هایی که در جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق بوده‌، عنوان کرد که جذب سرمایه موجب به وجود آمدن قوانین حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی FIPA که سود و امنیت سرمایه طرف خارجی را تضمین می‌کند، شده است. مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی موضوع دیگری بود که علاقبند در مورد آن صحبت کرد:

«در حال حاضر مشکلات بانکی بین‌المللی و انتقال ارز وجود دارد. همچنین سرمایه‌گذاران خودشان باید در صرافی‌ها به دنبال تبدیل ارز باشند. بهتر است ساز و کاری برای تسهیل این روند ارائه شود.»

علاقبند در پاسخ به این سوال که چرا اسنپ وارد بورس نمی‌شود و آیا این از نداشتن شفافیت مالی اسنپ سرچشمه می‌گیرد، گفت:‌ «ورود به بورس زمان مناسب خود را نیاز دارد.»

او همچنین در ادامه تاکید کرد که وارد شدن سرمایه‌گذار در شرایط فعلی منافع زیادی دارد که ورود تکنولوژی یکی از آنهاست و در نتیجه بهتر است از ورود آنها در هر سطحی استقبال کنیم.

کلانتری‌نژاد هم درباره جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد که بهتر است ورود سرمایه گذار خارجی در زمان توسعه محصول و بدون واگذاری مدیریت باشد چراکه درصورت واگذاری مدیریت انگیزه برای کارآفرین داخلی از بین خواهد رفت. او همچنین توصیه کرد که بهتر است در مراحل اولیه رشد از توان سرمایه‌گذاران داخلی استفاده شود.

به عقیده او جذب سرمایه‌گذار خارجی در شرایط فعلی ریسک بالایی دارد چراکه در نهایت نفع بردن آنها در این سرمایه‌گذاری به شرایط ایران بستگی دارد. به علاوه سرمایه گذاران تمام تکتولوژی و تجربیات خود را وارد نمی‌کنند بلکه بخشی از آن را وارد می‌کنند. برای همین نیز بهتر است به مدل‌های قبلی سرمایه گذاری آنها در سایر کشورها دقت کرد.

عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران توسط گلزاده مطرح شد. او توضیح داد که بعد از برجام صاحبان کسب و کار انتظار داشتند که سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شوند اما این اتفاق نیفتاد و سرمایه سیاسی که بعد از برجام کسب کرده بودیم هدر رفت:

«ما باید واقع بین باشیم. الان زمان مناسبی برای جذب سرمایه گذار خارجی نیست چون شرایط سختی داریم که به بحران تبدیل شده است. در آمریکا ماهانه روی ۵۰۰ هزار استارت‌آپ و در اروپا ماهانه ۵۰ هزار استارت‌آپ سرمایه‌گذاری می‌شود اما این رقم در ایران بسیار کم است. مثلا در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کردیم که آمادگی پذیرش ۴ استارت‌آپ را داریم. بنابراین نباید منتظر تحولی بزرگ در آینده باشیم.»

او به تجربه خود در همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد تا برند رفاه مجددا احیا شود اما در این میان با عدم درک درست مشکل و نیاز بازار از سوی استارت‌آپ‌ها و همکاری با اینفلوئنسرها و تیم‌های توسعه مواجه شده‌است.

صمدی در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی دو موضوع را مورد توجه قرار داد، اول آنکه ورود آنها برابر با ورود تکنولوژی، مدیریت و تجربه خواهد بود و دوم آنکه رقبا نیز مجبور می‌شوند خود را به روز کنند و تکنولوژی‌شان را به روز کنند و همین به نفع مردم است. طبق گفته‌های صمدی اپراتور ایرانسل در دهه ۸۰ با صلاح‌دید دولت وقت، سرمایه‌گذار خارجی جذب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Asadi
    Reza Asadi | ۴ بهمن ۱۳۹۷

    من به آینده ایران خیلی امید دارم...ما میتونیم پیشرفت های خیلی زیادی از حوزه استارت آپ ها و نرم افزار ها داشته باشیم

  • saeed ramazany
    saeed ramazany | ۴ بهمن ۱۳۹۷

    شرکت هاب که نوشتین ۷۰ میلیون تومن، در واقع ۷۰۰ میلیون تومن میده به ازای ۵ تا ۲۵٪ سهام استارتاپ. آقای پرند هم همین ۷۰۰ رو گفت. همچنین ۳۰۰ میلیون بعد اون هم وام قابل تبدیل به سهام میده و ۱۰۰ میلیون وام معمولی. یعنی جمعا ۱.۱ میلیارد تومن.

مطالب پیشنهادی