ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای پاس‌کاری در فیفا 19 [تماشا کنید]

فیفا از دوران «بازی کن و لذت ببر» خودش در گذشته خیلی فاصله گرفته و این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که صرفاً برای سرگرمی بازی کند. گیم پلی فیفا هر سال چالش‌برانگیزتر از سال ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

فیفا از دوران «بازی کن و لذت ببر» خودش در گذشته خیلی فاصله گرفته و این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که صرفاً برای سرگرمی بازی کند. گیم پلی فیفا هر سال چالش‌برانگیزتر از سال گذشته شده و به مرور المان‌هایی به آن اضافه می‌گردد که از دیدگاه عموم بازی کردن را سخت‌تر کرده و از دیدگاه تخصصی مسیر تبدیل شدن به یک شبیه ساز برتر و حتی یک eSport واقعی را دنبال می‌نماید.

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در این مسیر احساس شده و بسیار حیاتی و مهم نیز به شمار می‌رود، پیشرفت مکانیزم پاس دادن و در مجموع ساخت موقعیت در فیفا است؛ همانطور که می‌دانید دیگر خبری از جهت دهی ساده و پاس دادن راحت با دکمه ضربدر یا X نیست و دقت بسیار زیادتری از آنچه تصورش را دارید طلب می‌شود.

پاس‌کاری در فیفا 19 روش‌های متعددی برای بازی سازی و تدارک حملات فراهم می‌کند؛ تسلط بیشتر و آموختن انواع ترفندهای این امرِ مهم دقیقاً به معنای پیشرفت واضح در بازی کردن و ورود به مرحله جدیدی از گیم پلی است. در نتیجه در این مطلب سعی داریم با آموزش دقیق تکنیک‌های پاس دادن و توضیحی کوچک درباره هرکدام به شما کمک کنیم تا جای ممکن بیشتر از بازی خود لذت برده و کمتر دچار اشتباه شوید. با دیجیاتو همراه باشید.

در اختیار داشتن طیف وسیعی از روش‌های پاس‌کاری به بازیکن امکان می‌دهد تا نسبت به شرایط هر لحظه از مسابقه رفتار کرده و همینطور هوشمندانه‌تر عمل نماید. از ساده‌ترین پاس‌های نزدیک گرفته تا سانترهای خطرناک و بلند، شرایط مختلف می‌تواند گاه به نفع تیم خودی تمام شود و گاهی نیز ممکن است زیان به دنبال داشته باشد.

پاس‌کاری در فیفا 19 به صورت کلی دشوار به نظر می‌رسد و اگر کاربر نتواند دقیقاً به کنترلرش زاویه دهد، احتمال خطا رفتن آن پاس و از بین رفتن موقعیت خیلی بالا می‌رود، ولی روشن کردن گزینه Assisted Passing (کمک خودکار در پاس‌کاری) می‌تواند نتیجه بهتری به ارمغان بیاورد. هرچند اگر به قدری ماهر شوید که در حالت Manual بازی سازی خوبی داشته باشید، دستاورد کل تیم از هر لحاظ بهتر خواهد بود.

تسلط در این روش تاکتیکی بیش از هرچیزی به مالکیت هرچه بیشتر توپ منجر می‌شود؛ درست همانند باشگاه بارسلونا در زمان مربیگری پپ گواردیولا که با پاس‌کاری‌های مداوم موسوم به تیکی تاکا، امان از روزگار تمام باشگاه‌های جهان درآورده بودند و همیشه موفق ظاهر می‌شدند. به علاوه اینکه این مسئله خسته شدنِ مدافعان حریف و در نتیجه موقعیت‌های مناسب‌تر را سبب می‌گردد.

پاس زمینی ساده (Ground Pass)

معمول ترین سبک پاس دادن است؛ کافی است دکمه X یا A را در عین نگه داشتن جهت مناسب فشار دهید تا پاس روی زمین به سمت هم‌تیمی داده شود. کمتر یا بیشتر نگه داشتن این نوع از دکمه پاس تاثیر چندان زیادی روی سرعت آن نگذاشته و بیشتر روی رسیدن توپ به نفر نزدیکتر یا دورتر تاثیر می‌گذارد.

پاس سرضرب (One Touch Pass)

کنترل متفاوتی نسبت به پاس ساده زمینی ندارد؛ تنها تفاوتش در این است که نرخ نگه داشتن دکمه به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست و می‌بایست حتماً یک لحظه قبل از رسیدن توپ به یار زده شده تا فوراً عمل کند. گفتنی است این نوع از پاس‌کاری سریع بیشتر در یک سوم هجومی زمین و برای باز کردن خطوط دفاعی حریف کاربرد دارد.

پاس یک و دو (One-Two Pass)

نسخه‌ای تکامل یافته از پاس‌کاری سرضرب به شمار می‌رود؛ در این تاکتیک فردی که پاس نخست را می‌دهد بلافاصله شروع به دویدن به سمت دروازه حرف کرده و یار دریافت کننده توپ را فوراً در موقعیتی مناسب به نفر اول برمی‌گرداند. برای انجام این عمل لازم است همزمان با فشردن دکمه X یا A، دکمه L1 یا LB را نیز نگه دارید.

پاس محکم (Driven Pass)

دکمه‌های لازم برای دادن یک پاس محکم و بلند، نگه داشتن همزمان R1 و X یا RB و A است؛ این نوع پاس در مواردی کاربرد دارد که یار خودی در فاصله‌ای نسبتاً دور حضور داشته و رساندن توپ به وی می‌تواند در روند بازی سازی و یا حفظ مالکیت اثرگذار باشد. ناگفته نماند قطع مسیر توپ در این گونه پاس برای حریف بسیار دشوار است و در محوطه جریمه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاس کات-بک باشد.

پاس نمایشی (Flair Pass)

اگرچه هرگونه فعالیت نمایشی در دنیای فوتبال در شمار تاکتیک های غیرکاربردی قرار می‌گیرد، اما پاس‌هایی که به عنوان Flair در فیفا 19 زده می‌شوند، اغلب اوقات می‌توانند سرنوشت یک موقعیت را تغییر دهند. برای این منظور می‌بایست L2 و X یا LT و A را به صورت همزمان کلیک کنید تا مثلاً در شرایط ایده آل پاسِ پشتِ پا داده و هم‌تیمی خود را صاحب توپ کنید.

سانتر (Cross یا Lobbed Pass)

کنترل لازم برای این تاکتیک ساده و مشهور فشردن دکمه مربع در پلی استیشن و X در ایکس باکس است. نرخ نگه داشتن این دکمه در میزان ارسال توپ بسیار اثرگذار است؛ به عنوان مثال برای تعویض کردن جناح بازی حداقل می‌بایست 3 درجه قدرت توپ را پُر نمایید.

سانتر محکم (Driven Lobbed Pass)

دقیقاً عملکردی مشابه با پاس محکم دارد با این تفاوت که می‌توان توپ را از بالای سر یا با حفظ ارتفاع از کنار بدن مدافعین حریف و با سرعت عبور داد. این سبک تاکتیکی بیشتر از همه در هنگام حمله و برای رساندن توپ به موقعیت مناسب در شلوغی محوطه جریمه کاربرد دارد؛ ناگفته نماند برای انجام دادن آن می‌بایست دکمه های R1 و مربع یا RB و X را بفشارید.

سانتر مرتفع (High Lob Pass)

جهت انجام این دست از سانترها می بایست دکمه‌های L1 و مربع یا LT و X را به صورت همزمان کلیک کنید و نسبت به اندازه‌ای که قصد دارید توپ فرستاده شود، نوار ضربه را پُر نمایید. گفتنی است سرعت انتقال توپ در این سبک پاس‌کاری در فیفا 19 پایین است و هنگام حمله چندان موفق واقع نمی‌شود.

سانتر کوتاه و نمایشی (Scooped Lob Pass)

این نوع از پاس هوایی زمانی بیشترین کاربرد را دارد که یار خودی در فاصله‌ای نزدیک حضور داشته و می‌تواند در موقعیتی خطرناک قرار بگیرد؛ به عنوان مثال از این سانتر می‌توان به جای پاس کات-بک نیز استفاده نمود. علاوه بر این اگر بازیکن پا به توپ از توانایی دریبل بالایی برخوردار باشد، حرکات نمایشی را نیز چاشنی این سانترها خواهد کرد. برای انجام این تاکتیک دکمه‌های L2 و مربع یا LT و X را همزمان فشار دهید.

پاس در عمق (Through Ball Pass)

یکی از معروف ترین روش‌های بازی سازی در دنیای فوتبال به شمار می‌رود که در واقع توپ را به موقعیتی جلوتر از هم‌تیمی فرستاده و وی مجبور به دویدن به سمت حریف می‌شود و در نتیجه موقعیت خطرناکی صورت خواهد گرفت. برای این منظور کافی است دکمه مثلث در پلی استیشن یا Y در ایکس باکس را بفشارید. فراموش نکنید این تاکتیک معمولاً هنگام حمله کاربرد دارد و در خطوط دفاعی استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

پاس در عمق محکم (Threaded Through Ball Pass)

کنترل لازم برای انجام پاس در عمق محکم، فشردن همزمان دکمه R1 با مثلت یا RB با Y است که در واقع توپ را با شدت بسیار بیشتری به محوطه خالی جلوی هم تیمی می‌فرستد؛ قطع کردن مسیر این گونه توپ‌ها توسط حریف بسیار دشوار است و از طرفی می‌تواند موقعیت‌های بسیار مناسبی ساخته و پرداخته نماید، ولی با این حال سعی کنید در پُر کردن نرخ شدت ضربه زیاده روی نکنید تا توپ به دروازه‌بان حریف نرسد.

 پاس در عمق هوایی (Lobbed Through Ball Pass)

برای فرستادن پاس در عمق از بالای سر مدافعان حریف می‌بایست دکمه های L1 و مثلث یا LB و Y را همزمان بفشارید تا توپ جلوتر از مهاجمی که اقدام به دویدن کرده بیافتد و احتمالاً با دروازه‌بان حریف تک به تک شوید. هرچه مدافعان تیم مقابل کوتاه‌قدتر باشند، احتمال موفقیت بالاتر است و همیشه باید حواستان باشد نوار قدرت پاس را زیاد پُر نکنید، چون در این صورت بدون شک توپ به دروازه‌بان روبرو می‌رسد.

یادگیری و تسلط به هرکدام از این روش های پاس‌کاری در فیفا 19 در مجموع کیفیت بازی کردن شما را ارتقا می‌بخشد. برای تمرین تاکتیک‌های دوازده‌گانه یاد شده بهتر است مدتی از مسابقات غیرحساس استفاده کنید و وقتی احساس نمودید به کیفیت لازم دست پیدا کرده‌اید، خودتان و حریفانتان را در مسابقات حساسی مثل FUT Champions به چالش بکشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی