ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محدودیت دسترسی به شبکه های اجتماعی در سریلانکا به دنبال انفجارهای دیروز در این کشور

روز گذشته چندین انفجار در پایتخت سریلانکا رخ داد که تلفات زیادی در پی داشت. حال پس از این اتفاق، رسانه‌های محلی و سایت نظارتی Netblocks گزارش می‌دهند که دولت سریلانکا دسترسی به شبکه‌های اجتماعی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

روز گذشته چندین انفجار در پایتخت سریلانکا رخ داد که تلفات زیادی در پی داشت. حال پس از این اتفاق، رسانه‌های محلی و سایت نظارتی Netblocks گزارش می‌دهند که دولت سریلانکا دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و حتی یوتیوب را محدود کرده و ساکنین این کشور فعلاً نمی‌توانند به این سایت‌ها سر بزنند.

دیروز مراسم عید پاک مسیحیان بود و به همین دلیل شش انفجار هم زمان با هم سه کلیسا و سه هتل را در «کلمبو» پایتخت سریلانکا هدف قرار دادند. ساعاتی بعد پلیس تایید کرد که دو انفجار دیگر هم در مناطقی بیرون از شهر کلمبو رخ داده است. در همین حین یک بمب نیز در نزدیکی  فرودگاه بین‌المللی کلمبو خنثی شد.

گزارش شده که طی این حملات جمعاً بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حداقل ۴۵۰ نفر مجروح شدند. گفته شده این حملات یک علمیات هماهنگ شده بوده و توسط یک گروه تروریستی برنامه ریزی شده است.

حال به نظر می‌رسد که به دستور دولت، ساکنین سریلانکا دیگر اجازه استفاده از فیسبوک، فیسبوک مسنجر، اینستاگرام، واتس‌اپ، وایبر و یوتیوب را تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت.

مشاور رییس جمهور سریلانکا Harindra Dassanayake، به خبرنگاران نیویورک تایمز اعلام کرده که ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کاملاً به صورت یک جانبه گرفته شده و جلسه‌ای برای وضع قانون آن برگزار نشده است.

این تصمیم بدین علت گرفته شده که در پی انفجارات اخیر، اطلاعات غلط و نادرستی منتشر نشود و سوداگران نتوانند از این موقعیت برای ترویج خشونت، نفرت و نژادپرستی استفاده کنند. در حال حاضر مشخص نیست که این محدودیت تا چه زمان ادامه خواهد داشت اما مشخصاً تاریخی برای این مسئله اعلام خواهد شد.

البته تصمیم دولت سریلانکا در فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، کار عجیبی نیست چرا که طی حملات تروریستی نیوزیلند که اسفندماه رخ داده بود، شبکه‌های اجتماعی به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شده بودند و ویدیو‌های مربوط به آن حادثه نیز از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف حذف شد. کار حتی به جایی کشید که وبسایت‌های منتشر کننده ویدیوی کرایست چرچ در نیوزیلند نیز فیلتر شدند.

حال دولت سریلانکا سعی کرده روندی پیشگیرانه‌ را انتخاب کند تا از وقوع مشکلات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این کشور جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی