ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره ی Glory
علمی

دو دهه کلاهبرداری از ناسا و فروش قطعات معیوب راکت به این سازمان

وقتی پرتاب رصدخانه مدارگرد کربن (OCO) و ماهواره ی Glory ناسا به ترتیب در سال های 2009 و 2011 با ناکامی مواجه شد، این سازمان نقص در سیستم پرتاب را عامل این اتفاق عنوان کرد. در آن زمان کلاهک ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

وقتی پرتاب رصدخانه مدارگرد کربن (OCO) و ماهواره ی Glory ناسا به ترتیب در سال های 2009 و 2011 با ناکامی مواجه شد، این سازمان نقص در سیستم پرتاب را عامل این اتفاق عنوان کرد. در آن زمان کلاهک راکت ها که در برگیرنده ی ماهواره ها بودند نتوانستند به شکل موفقیت آمیز از بدنه راکت جدا شوند.

حال بازرسی از «برنامه پرتاب های ناسا» LSP، مشخص کرده که این نقص ناشی از آلومینیوم بی کیفیت به کار رفته در این راکت ها بوده؛ در واقع شرکت تامین کننده‌ی این آلومینیوم ها به نام Sapa Profiles دو دهه اطلاعات جعلی به ناسا تحویل داده و از این سازمان کلاهبرداری کرده است.

سود بیشتر و پنهان کاری انگیزه های این شرکت بوده اند

LSP به همراه بخش بازرسی کل ناسا و وزارت دادگستری آمریکا متوجه شده اند شرکت مذکور نتایج تست پروفیل های آلومینیوم را دستکاری می کرده. کارمندان این کمپانی به مدت ۱۹ سال نتایج مبنی بر رد شدن پروفیل ها در تست کیفیت را عوض کرده یا استانداردهای الزامی را زیر پا می گذاشتند. برای مثال سرعت تست را افزایش داده یا از نمونه هایی استفاده می کردند که ابعادشان با محصول نهایی تفاوت داشت. سپس خریداران از جمله سازمان های دولتی را متقاعد می کردند که از استانداردهای لازم برخوردارند.

ظاهرا انگیزه این شرکت دستیابی به سود بیشتر و پنهان‌سازی کیفیت پایین محصولاتش بوده، و از آنجایی که تولیدات و سود بیشتر به پاداش گرفتن کارمندان منجر می شده، آن ها نیز همکاری های لازم را به عمل می آوردند.

ماهواره ی glory و oco
رصدخانه مدارگرد کربن که قرار بود سطح دی اکسید کربن جو زمین را از فضا پایش کند

«جیم نورمن»، رئیس بخش پرتاب های ناسا درباره اهمیت بالای صداقت تامین کننده ها برای این سازمان گفت:

ناسا به صداقت صنایعی که در زنجیره تامینش فعال هستند تکیه می کند. ما همیشه آزمایش های خودمان را انجام می دهیم اما قادر نیستیم تک تک قطعات را بررسی کنیم. به همین دلیل مجبوریم هزینه هایی به تامین کنندگان برای تست قطعاتی که برای ما تهیه می کنند، بپردازیم تا بررسی را خودشان انجام دهند. اگر این آزمایشات با دقت انجام نشوند یا در نتایج آن ها دست برده شود ماموریت ها موفقیت آمیز نخواهند بود. در این مورد ماموریت Taurus XLs که به دلیل از بین رفتن رصدخانه مدارگرد کربن و ماهواره Glory ناکام ماند، باعث شد هزینه 700 میلیون دلاری ناسا و سال ها کار دانشمندان روی این پروژه به هدر برود. در این مورد اعتماد ما به تامین کننده به بدترین شکل ممکن مورد سو استفاده قرار گرفت.

کمپانی تامین کننده که حالا Hydro Extrusion Portland نام دارد مسئول نابودی رصدخانه مدارگرد کربنی و ماهواره ی Glory شناخته شده و باید 46 میلیون دلار جریمه بپردازد؛ که البته در مقابل ضرر وارده به ناسا رقم ناچیزی محسوب می شود. این شرکت همچنین از عقد قرارداد با کلیه سازمان های دولتی آمریکا منع شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Digik
    Digik | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    دمبال سود بیشتر بودن تقریبا پودر شدن

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    به وجود امدن شرکت های خصوصی پرتاب کننده موشک به فضا مثل اسپیس ایکس احتمالا این نوع مشکلات برای همیشه حل خواهد کرد

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    بیشرفهای عوضی

مطالب پیشنهادی