ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازشگر غیر قابل هک
تکنولوژی

دانشمندان یک پردازنده غیر قابل هک توسعه داده اند

دانشگاه میشیگان طی بیانیه ای خبر از معرفی یک پردازنده غیر قابل هک به نام «مورفیوس» (برگرفته از سری فیلم های ماتریکس) داد. این مرکز در گفته هایش اعلام کرد: این پردازنده آغازگر دوره ای خواهد ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۵

دانشگاه میشیگان طی بیانیه ای خبر از معرفی یک پردازنده غیر قابل هک به نام «مورفیوس» (برگرفته از سری فیلم های ماتریکس) داد.

این مرکز در گفته هایش اعلام کرد:

این پردازنده آغازگر دوره ای خواهد بود که کامپیوترها به طور فعال از خود در برابر حملات دفاع خواهند کرد و راهکارهای امروزی مثل برطرف کردن باگ و انتشار پچ منسوخ خواهند شد.

این پردازنده غیر قابل هک هر ثانیه 20 بار اطلاعات و کدهایش را تغییر می دهد و به رمزگذاری آن ها می پردازد.

مورفیوس تاکنون دربرابر انواع حملات موفق عمل کرده است

مورفیوس هر چرخه ی رمزگذاری و جابجایی اطلاعات را طی 50 میلی ثانیه انجام میدهد.

«تاد آستین»، پروفسور کامپیوتر از دانشگاه میشیگان اظهار کرده این اقدامات باعث غیر قابل هک شدن این پردازنده خواهند شد. او در ادامه گفت:

فرض کنید در حال تلاش برای حل یک مکعب روبیک هستید که با هربار چشم به هم زدنتان خودش را به هم می ریزد. این چیزی است که هکرها باید با آن دست و پنجه نرم کنند؛ یک پازل حل نشدنی.

پردازشگر غیر قابل هک
شخصیت مورفیوس از فیلم ماتریکس

نکته تحسین برانگیز ماجرا اینجاست که تمامی این فعالیت ها فقط یک درصد از توان این پردازنده را درگیر خواهند کرد. شاید همه این حرف ها برای واقعی بودن زیادی خوب به نظر برسند، اما محققان این دانشگاه نمونه ای از آن ساخته اند که از خود در برابر تمام حملات شناخته شده هکرها و حتی خطرناک ترینشان مقاومت کرده است. هزینه ی این تحقیقات توسط دارپا تامین شده بود، ارگانی که روی توسعه تکنولوژی های قابل استفاده در ارتش آمریکا تمرکز دارد.

این افراد می خواهند مورفیوس راهش را به تمام ابزارها از کامپیوترها گرفته تا دستگاه های مبتنی بر اینترنت اشیا باز کند. آن ها باور دارند به این ترتیب مردم بدون نگرانی از دستگاه هایشان استفاده خواهند کرد و نگران هک شدن آن ها نخواهند بود.

همانطور که راه حل های کنونی برای کشف و برطرف کردن آسیب پذیری ها ایده آل نیستند، ادعای غیرقابل هک بودن یک پردازنده هم شاید خیلی منطقی نباشد. با توجه به ادعاهای پشت این محصول و دست داشتن دارپا در آن، احتمالا افرادی تمام توان خود را صرف کشف نقاط آسیب پذیر آن خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی