ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تهیه آب شیرین
علمی

ابداع روش جدید برای نمک زدایی آب

کره زمین مدام در حال گرم شدن است و در کنار پدیده گرمایش جهانی، کارخانه‌های مختلف مدام آب غیرشرب را روانه محیط زیست می‌کنند. به همین دلیل رفته رفته ما با کمبود آب روبه‌رو می‌شویم ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۴

کره زمین مدام در حال گرم شدن است و در کنار پدیده گرمایش جهانی، کارخانه‌های مختلف مدام آب غیرشرب را روانه محیط زیست می‌کنند. به همین دلیل رفته رفته ما با کمبود آب روبه‌رو می‌شویم و همانطور که پیش از این نیز چندین و چند مرتبه شنیده‌اید، جنگ آینده به احتمال بسیار زیاد بر سر آب خواهد بود. به همین سبب دانشمندان در سرتاسر دنیا روی این موضوع کار می‌کنند که چگونه می‌توان آب شیرین را با کیفیت بهتر و پروسه‌ای سریع‌تر فراهم کرد. در جدیدترین پژوهش‌های حال حاضر دانشمندان به یک روش جدید جهت نمک‌زدایی آب دست یافتند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا بر این باورند راهی جدید برای تهیه آب شیرین ابداع کرده‌اند. این پروسه تحت عنوان « استخراج حلالی با نوسان دما» نام دارد. با استفاده از این فرآیند می‌توان آب شور کارخانه‌ها را به راحتی تصفیه کرد. آب حاصل از کارخانه‌ها و صنایع نفتی در آلوده‌سازی محیط زیست بیشتر از هر فاکتور دیگری اهمیت دارد و با این وجود بالاخره پژوهشگران توانستند این نوع آب را به خوبی تصفیه کنند و قدم مثبت دیگری جهت حفظ محیط زیست برداشته شود.

پژوهشگران با استفاده از گرما و سرما به صورت متناوب و یک نوع حلال خاص فرآیندی بهتر و کارآمدتر ابداع کردند. طی نتیجه این آزمایش، ۹۸.۴ درصد نمک از آب غیرشرب استخراج شد که در مقایسه با راهکارهای حال حاضر، رقمی بسیار پراهمیت و قابل توجه محسوب می‌شود. با اضافه کردن حلال آمینی به آب شور، حلال به علت چگالی کمترش نسبت به آب، در سطح محلول دیده می‌شود. سپس ظرف در دمای اتاق قرار می‌گیرد و در مرحله بعدی با القای گرما، حلال از فاز محلولی جدا و به انتهای ظرف روانه می‌شود. در نهایت می‌توان حلال را از آب شیرین جدا کرد.

تهیه آب شیرین

در حال حاضر آب شیرین بر پایه متد اسمز معکوس تهیه می‌شود. در روش استفاده از حلال دیگر نیازی به فشار و دمای بسیار زیاد در تکنیک اسمز معکوس نیست و می‌توان تنها با گرمای ۷۰ درجه سانتیگراد فرآیند تصفیه آب را به سرانجام رساند.

دانشمندان این پژوهش از نتایج خود احساس رضایت کرده و اعتقاد دارند این تکنولوژی می‌تواند به صنایع مختلف و همچنین مصارف شخصی کمک به سزایی کند. نتایج این پژوهش به تازگی در قالب یک مقاله پژوهشی در ژورنال معتبر Enviromental Science & Technology منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی