ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

زندگی و مرگ تاثیر گذار نیکی لائودا بر صنعت خودروسازی و دنیای موتور اسپرت

دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی فرمول یک و اسطوره‌ی دنیای موتوراسپرت، سه شنبه 31 اردیبهشت ماه در 70سالگی چشم از جهان فروبست. نیکی لائودا نماد استقامت و پشت کار برای ورزش‌کاران جهان محسوب می‌شود. برای علاقه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی فرمول یک و اسطوره‌ی دنیای موتوراسپرت، سه شنبه 31 اردیبهشت ماه در 70سالگی چشم از جهان فروبست. نیکی لائودا نماد استقامت و پشت کار برای ورزش‌کاران جهان محسوب می‌شود.
برای علاقه مندان به مسابقات فرمول یک لائودا همیشه اهمیت ویژه‌ای داشته است. این راننده‌ی اتریشی در سال ۱۹۴۹ متولد شد و در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴ عنوان قهرمانی فرمول یک را به دست آورد. همچنین لائودا ۲۵ مرتبه فاتح مسابقات جایزه بزرگ شد و ۵۴ بار روی سکو رفت.در سال ۱۹۷۶ و هنگام برگزاری جایزه ‌بزرگ آلمان، یکی از تلخ‌ترین حوادث دنیای فرمول یک اتفاق افتاد. لائودا با خودرو فراری در پیست مشهور نوربرگ ‌رینگ دچار حادثه شد و شعله‌های آتش پیرامون او را فراگرفت. لائودا هنگام حادثه بیهوش نبود و حتی بعد از خروج از خودرو، توانست روی پا بایستد؛ اما به شدت آسیب دید. نیمه‌ی راست صورتش با سوختگی شدید مواجه شد و حتی بخش زیادی از ابرو و پلک چشم و گوش راستش، از بین رفت. علاوه بر اندام بیرونی، لائودا به سوختگی ریه نیز دچار شد تا تنفس بدون دستگاه در روزهای ابتدایی بعد از حادثه، برای او دشوار و همراه با درد شدید باشد. او دچار سوختگی درجه سه شد و سر و صورتش زخم‌هایی برداشت که اثر آن‌ها تا آخر وی عمر باقی ماند.
او تنها چهل روز پس از آن حادثه به پیست مسابقه برگشت و در گراندپری مونزا در ایتالیا چهارم شد. لائودا در حالی آن مسابقه را تمام کرد که زخم‌هایش سر باز کرده بودند و کلاه ایمنی‌ او خون آلود بود. در پایان مسابقه که تلاش کرد کلاه ایمنی‌ اش را بردارد، متوجه شد که کلاه به بانداژ سرش چسبیده است و مجبور شد یکی از آن‌ها را پاره کند.در آن زمان نیکی لائودا وانمود کرده بود که شرایط مناسبی دارد اما بعدها در زندگینامه‌اش نوشت که جراحاتش در حدی بود که به سختی می‌توانست رانندگی کند.
قبل از مسابقه نهایی در ژاپن لائودا با سه امتیاز پیشتاز مسابقات بود. روز مسابقه بارانی سیل‌آسا می‌بارید و لائودا با گفتن این که شرایط ایمن نیست، از ادامه دادن مسابقه منصرف شد.
لائودا گفت در نتیجه آن تصادف، به "هراس" مبتلا شده بود، هرچند که بعدها از این تصمیم افسوس خورد. اعضای تیم فراری تلاش کردند او را متقاعد کنند مسابقه دهد ولی لائودا قبول نکرد. در نتیجه جیمز هانت با کسب رتبه سوم و یک امتیاز بیشتر از لائودا قهرمان شد.
به دنبال از دست دادن قهرمانی سال ۱۹۷۶ در آخرین گام، لائودا در سال ۱۹۷۷ با وجود اختلاف با انزو فراری قهرمان شد. عدم حمایت کامل تیم پس از تصادف نوربرگ‌رینگ بر رابطه مالک و راننده تیم سایه افکنده بود. نیکی لائودا سال ۱۹۷۷ فقط تا قطعی شدن قهرمانی‌اش در تیم ماند و در دو مسابقه نهایی شرکت نکرد.

هالیوود داستان رقابت لائودا و هانت را به تصویر کشید. گرچه در فیلم آن‌ها به غلط دشمن همدیگر نشان داده شدند در حالی که در دنیای واقعی دوستانی نزدیک بودند.
لائودا شخصیتی خاص داشت. مردی رک و منطقی بود اما همواره طنزی در حرف ‌هایش بود و ذهنی مستقل داشت.
لائودا سال ۲۰۰۳ خط هوایی نیکی را راه اندازی کرد. لائودا به عنوان مفسر ورزشی فرمول یک با شبکه‌های تلویزیونی همکاری می‌کرد تا این که در سپتامبر ۲۰۱۲ به عنوان مدیر غیر اجرایی تیم مرسدس انتخاب شد. او نقشی کلیدی در استخدام لوئیس همیلتون در اواخر همان فصل داشت.

نیکی لائودا

نیکی لائودا در اواخر عمر با مشکلات جسمی متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد؛ در اوت ۲۰۱۸ او مجبور به پیوند ریه شد. بعد از تشخیص ابتلا به آنفولانزا در ایام کریسمس ۲۰۱۹، در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد. روزنامه های اتریشی در روزهای اخیر گزارش داده اند که او در سوئیس دیالیز کلیه انجام داده است. سرانجام این قهرمان پس از سال ها مبارزه دار فانی را وداع گفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir M Zadeh
    Amir M Zadeh | ۲ خرداد ۱۳۹۸

    RIP niki? ?

مطالب پیشنهادی