ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهمترین محصولات معرفی شده در کامپیوتکس ۲۰۱۹

کامپیوتکس ۲۰۱۹ هنوز به پایان نرسیده اما غول های فناوری قبلا برجسته ترین دستاوردهای خود را روی سن برده اند. از مهم ترین خبرهای این نمایشگاه می توان به پردازنده های ۷ نانومتری AMD، چیپست های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

کامپیوتکس ۲۰۱۹ هنوز به پایان نرسیده اما غول های فناوری قبلا برجسته ترین دستاوردهای خود را روی سن برده اند. از مهم ترین خبرهای این نمایشگاه می توان به پردازنده های ۷ نانومتری AMD، چیپست های نسل دهم اینتل، اولین لپ تاپ 5G دنیا، پردازشگر گرافیکی قدرتمند انویدیا و لپ تاپ های با طراحی نوآورانه اشاره کرد که در ادامه به معرفی مختصر هریک از آنها پرداخته ایم.

 کارت گرافیک و پردازنده های ۷ نانومتری AMD

AMD با تکیه بر پردازنده های رایزن و پردازشگرهای گرافیکی وگا در سال های اخیر اینتل و انویدیا را به چالش کشیده و با معرفی کارت گرافیک های سری رادئون RX 5000 این رقابت را به سطح جدیدی نیز رساند.

هرچند این شرکت جزییات زیادی را درباره این کارت ها منتشر نکرد اما اندک اطلاعات منتشر شده هم از قدرت بالای این قطعات حکایت دارند. سری رادئون RX 5000 بر پایه معماری ۷ نانومتری Navi طراحی شده و نسبت به نسل قبلی چیپ های وگا تا ۱.۵ برابر عملکرد بهتری دارد. کامپیوتکس ۲۰۱۹

علاوه بر این در یک چالش رو در رو با کارت انویدیا RTX 2070 که حین اجرای Strange Brigade صورت گرفت، تا ۱۰ درصد عملکردی بهتر از خود نشان داد.

این کمپانی در زمینه پردازنده نیز بیکار نماند و با رونمایی از نسل سوم چیپست‌ های سری رایزن نخستین پردازنده‌های ۷ نانومتری دسکتاپ دنیا را به رخ رقیبانش کشید. این سری شامل ۵ پردازنده جدید است که بر پایه معماری ذن ۲ طراحی شده و نه تنها از نظر توان پردازشی کارایی بالاتری دارند، بلکه مصرف انرژی نیز در آنها کاهش یافته است.

برای مثال پردازنده رایزن 9 3900X به عنوان پرچمدار این سری با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته پردازشی (thread)، توان گرمایی ۱۰۵ وات و سرعت بوست ۴.۶ گیگاهرتز نه تنها چیپست اینتل Core i9-9920X را از نظر کارایی به چالش می کشد بلکه کمتر از نصف آن قیمت دارد. رایزن 5 3600 نیز به عنوان مدل پایه این سری تنها ۱۹۹ دلار آب می خورد.

پردازنده های نسل دهم اینتل و پروژه آتنا

اینتل پس از مدت ها انتظار سرانجام از نسل دهم پردازنده های خود با عنوان سری «آیس لیک» رونمایی کرد. این خانواده شامل چیپ های i3-1005 ، i5-1035 و i7-1065 است که بر پایه معماری ۱۰ نانومتری توسعه یافته اند و همین فاکتور تضمین کننده کارایی بالاتر و مصرف انرژی کمتر نسبت به نسل قبل است.

پردازنده های نسل دهم اینتل حداکثر ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی دارند و سقف سرعت کلاک آنها از ۴.۱ گیگاهرتز فراتر نمی رود. توان طراحی گرمایی این خانواده برابر ۹، ۱۵ و ۲۸ وات است و برای اجرای وظایفی نظیر پردازش هوش مصنوعی و گرافیکی بهینه شده اند. 

از دیگر ویژگی های آنها باید به پشتیبانی از تاندربولت ۳ و وای فای ۶ اشاره کرد که روی کاغذ نرخ انتقال ۱ گیگابیت در ثانیه را به ارمغان می آورد.

این کمپانی همچنین اهداف اولیه خود برای «پروژه آتنا» (Project Athena) را نیز مشخص کرد که شامل ارائه قابلیت های جدید و نوآوری در طراحی کامپیوترها می شود. از دیگر الزامات طرح اینتل باید به کاهش زمان بارگذاری سیستم تا حد یک ثانیه، ظرفیت بالای باتری در حد شارژدهی حداقل ۱۶ ساعته، پشتیبانی از شارژ سریع، وای فای ۶، LTE گیگابایتی و تشخیص صدا از فاصله طولانی اشاره کرد.

لپ تاپ های با نمایشگر دوگانه اینتل

خودنمایی های اینتل در کامپیوتکس ۲۰۱۹ به پردازنده های قدرتمند و پروژه آتنا محدود نمی شد و این شرکت از دو لپ تاپ کانسپت Twin River و Honeycomb Glacier با نمایشگر دوگانه نیز رونمایی کرد.

Twin River به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهز شده و در آن از صفحه کلید سنتی خبری نیست اما اینتل کیبوردی بی سیم را نیز با آن همراه کرده که می توان روی پنل دوم قرار داد. با قرار دادن لپ تاپ در حالت عمودی رابط کاربری نیز تغییر حالت داده و به حالت مناسب برای مطالعه کتاب در می آید. 

اینتل یک پردازنده چهار هسته ای سری U را به صورت قطری روی مادربورد تعبیه کرده است. جنس بدنه ترکیبی از پلی استر، پلی آمید و پارچه لیکرا است و دفع حرارت نیز با کمک با تعبیه لوله های فوق نازک و طراحی اختصاصی مادر بورد میسر شده است.

Honeycomb Glacier اما بیشتر با تمرکز با گیمینگ طراحی شده و در کنار نمایشگر اصلی ۱۵.۶ اینچی به یک پنل ۱۲.۳ اینچی مجهز شده. این پنل بالاتر از کیبورد قرار گرفته و حین اجرای بازی در نمایشگر اصلی، برنامه های چت و استریم محتوا را به نمایش در می آورد. 

از دیگر ویژگی های این لپ تاپ باید به پردازنده Core i9، کارت گرافیک انویدیا جی فورس 1070 و لولای دومی اشاره کرد که برای تنظیم ارتفاع نمایشگر ثانویه بکار می رود.

شاید این دو محصول هرگز رنگ بازار را به خود نبینند اما تولیدکنندگان می توانند به عنوان یک مرجع و پایه برای طراحی مدل های دیگری از آنها بهره ببرند.

تاییدیه RTX Studio انویدیا و کارت های گرافیک جدید

انویدیا هم با دست پر به کامپیوتکس ۲۰۱۹ آمده بود و در کنار معرفی تاییدیه RTX Studio برای لپ تاپ ها، از کارت های گرافیک جدید کوادرو RTX نیز رونمایی کرد. 

تاییدیه RTX Studio برای تولیدکنندگان محتوا طراحی شده و دستیابی به آن چندان کار ساده ای نیست. لپ تاپ های جدید برای دریافت نشان RTX Studio باید حداقل دارای ویژگی هایی زیر باشند:

  • پردازنده اینتل Core i7 (از سری H و توان طراحی حرارتی 45 وات)
  • پردازشگر گرافیکی انویدیا جی فورس RTX 2060 یا کوادرو RTX 3000
  • 16 گیگابایت رم
  • نمایشگر 1080p یا 4K
  • حافظه ذخیره سازی 512 گیگابایت SSD
  • طراحی Max-Q

این کمپانی همچنین از پردازشگرهای گرافیکی جدید کوادرو RTX رونمایی کرد که قدرت قابل توجهی را به لپ تاپ ها تزریق می کنند. قوی ترین مدل این خانواده کوادرو RTX 5000 است که با ۱۶ گیگابایت رم امکان جابجایی بین اپ های سنگین با حداقل لگ را فراهم می سازد.

همکاری لنوو و کوالکام برای توسعه نخستین لپ تاپ 5G

هنوز مدت زیادی از باز شدن پای فناوری 5G به موبایل ها نگذشته و حالا نوبت به دنیای لپ تاپ ها رسیده است. این لپ تاپ که در قالب پروژه Limitless و با همکاری کوالکام و لنوو توسعه یافته از سال آینده وارد بازار می شود. 

لپ تاپ 5G لنوو با حاشیه های باریک و سخت افزار قدرتمند شباهت زیادی به یوگا C630 دارد. این محصول منحصر به فرد به چیپست ۷ نانومتری اسنپدراگون 8cx با هشت هسته پردازشی، ۱۰ مگابایت حافظه کش و مودم X55 5G مجهز شده است. این چیپست در آزمایش های صورت گرفته کارایی برتر خود نسبت به پردازنده های اینتل Core i5 را اثبات کرده است.

پردازش های گرافیکی نیز بر عهده چیپست آدرنو 680 Extreme قرار دارد که در کنار پردازنده مذکور نوید کارایی چشمگیری را هم از نظر پردازش و هم از نظر سرعت اتصال می دهد.

لپ تاپ جذاب ایسوس

کامپیوتکس ۲۰۱۹ محفلی برای به رخ کشیدن توان شرکت ها در پیاده سازی ایده های جدید است و چه چیزی بهتر از لپ تاپ های جذاب؟

ایسوس در این زمینه با دست پر به میدان آمده و از لپ تاپ ZenBook Pro Duo با دو نمایشگر 4K رونمایی کرده. این شرکت در کنار پنل ۱۵ اینچی اصلی با نسبت تصویر 16:9 یک نمایشگر ثانویه IPS با نسبت تصویر 32:9 را نیز بالای کیبورد تعبیه کرده که ScreenPad Plus نامیده می شود. این لپ تاپ همچنین به پردازنده هشت هسته ای اینتل Core i9 و کارت گرافیک انویدیا جی فورس RTX 2060 مجهز شده است.

قطعات و لوازم جانبی

کامپیوتکس ۲۰۱۹ برای کسانی که ترجیح می دهند به جای خرید لپ تاپ آماده خودشان یک پی سی را سرهم کنند نیز خبرهای خوبی دارد.

برای مثال MSI سری جدیدی از مادربوردهای x570 را با پشتیبانی از پردازنده های رایزن ۳، PCIe 4، سیستم خنک کنندگی چیپ فعال و وای فای ۶ برای برخی مدل ها معرفی کرده است.

AORUS نیز از یک SSD دو ترابایتی با نرخ خوانش ۵ هزار مگابیت بر ثانیه رونمایی کرد. Corsair هم از قافله جا نمانده و یک SSD سازگار با PCIe 4.0 را معرفی کرده است. در نهایت باید به لوازم جانبی جذاب ریزر اشاره کرد که با ست کیبورد، ماوس، هدست خود تحسین بسیاری را برانگیخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی