ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده های موبایل
تکنولوژی

کوالکام روی پردازنده های جایگزین ARM سرمایه گذاری می کند

گجت هایی که از آن ها استفاده می کنیم مانند ساعت های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند و موبایل ها همگی از پردازنده های موبایل مبتنی بر دستورالعمل x86 اینتل یا Arm استفاده می کنند. با این ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

گجت هایی که از آن ها استفاده می کنیم مانند ساعت های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند و موبایل ها همگی از پردازنده های موبایل مبتنی بر دستورالعمل x86 اینتل یا Arm استفاده می کنند. با این حال دستورالعمل متن باز RISC-V در حال جلب نظرات به سوی خود است، و یکی از بزرگان این صنعت یعنی کوالکام هم قرار است از شرکت توسعه دهنده آن پشتیبانی کند.

SiFive قادر به طراحی چیپست های جدید در بازه های یک تا سه ماهه است

بنا بر گزارش نشریه The Information، کمپانی طراحی چیپست SiFive در دور آخر جذب سرمایه اش موفق به کسب 65.4 میلیون دلار پول از طرف کمپانی های مطرحی چون کوالکام شده است، این اقدام غول ساکن سن دیگو را به جمع دیگر بزرگان سرمایه گذار روی این صنعت یعنی سامسونگ و اینتل اضافه می کند. اما چه چیزی باعث خاص شدن SiFive و RISC-V می شود؟

این شرکت قرار است با دیگر کمپانی های فعال در حوزه تکنولوژی برای طراحی چیپست هایی بر اساس دستورالعمل متن باز RISC-V همکاری کند. طبق این گزارش SiFive قادر به طراحی چیپست های جدید در بازه های زمانی یک تا سه ماهه است؛ برای مثال طراحی یک چیپست جدید مبتنی بر Arm حداقل یک سال زمان می برد. نکته جالب توجه اینجاست که SiFive به مشتریان وعده داده نمونه چیپست ها را طی تنها چند هفته به آن ها تحویل خواهد داد.

پردازنده های موبایل

چیپست های RISC-V عموما در دستگاه های مبتنی بر اینترنت اشیا، میکرو کنترلرها و شبکه ها استفاده می شوند؛ اما از آن ها در ابزارهای پوشیدنی مانند Huangshan Number One ساخت شیائومی نیز استفاده شده است. ابزارهای پوشیدنی به اندازه اسمارت فون ها نیازمند قدرت پردازشی نیستند و دستورالعمل های Arm فعلا یکه تاز این حوزه محسوب می شوند.

اما دستورالعمل متن باز RISC-V به قدری این شرکت را نگران کرده که سال گذشته وبسایتی بر علیه آن به راه انداخته بود؛ اگرچه مدتی بعد آن را به علت اعتراضات کارمندان خودش غیر فعال کرد.

به هرحال سرمایه گذاری یکی از بازیگران بزرگ صنعت پردازنده های موبایل یعنی کوالکام در SiFive نشان دهنده آینده روشن RISC-V در این حوزه است. اقدامات Arm برای سرکوب کردنش هم نشان می دهند که اصلی ترین رقیبش هم در آن پتانسیل می بیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    بلاخره رقيب سوم پيدا شد....

    من جاي مديران اينتل بودم، اين كمپاني رو ميخريدم براي رقابت موثر با arm

مطالب پیشنهادی