ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی بین‌المللی
علمی

ناسا درهای ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی توریست‌ها باز می‌کند

ناسا تا سال آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را برای سفر توریست‌ها و استفاده شرکت‌های تجاری در دسترس قرار خواهد داد. هیجان انگیز است، اما هزینه‌های اقامت در ISS به قدری بالاست که آن را برای خیلی‌ها غیر ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

ناسا تا سال آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را برای سفر توریست‌ها و استفاده شرکت‌های تجاری در دسترس قرار خواهد داد. هیجان انگیز است، اما هزینه‌های اقامت در ISS به قدری بالاست که آن را برای خیلی‌ها غیر قابل دسترس می‌کند.

بر اساس یک دستورالعمل موقت در ناسا، کمپانی‌های خصوصی می‌توانند حق استفاده از ISS را خریداری کرده و در آن به تولید، بازاریابی و آزمایش محصولاتشان بپردازند. این کمپانی‌ها حتی قادر خواهند بود از این ایستگاه برای مقاصد تجاری استفاده کنند و از تجربه و دانش فضانوردان برای تجارت خود بهره ببرند. علاوه بر همه این ها شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند فضانوردان خود را از سال 2020 به ایستگاه بفرستند. البته همه این ها در صورت پرداخت یک هزینه هنگفت ممکن خواهد بود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

مثلا هزینه روزانه اقامت یک شخص در ISS و استفاده از سیستم‌های پشتیبان حیات و سرویس بهداشتی 11250 دلار و استفاده از ذخایری مثل آذوقه، هوا، تجهیزات پزشکی و درمانی و... حدود 22500 دلار تمام می‌شود. حتی هزینه توان مصرفی در این مرکز 42 دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. بنابراین یک شب ماندن در ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود 35000 دلار هزینه در پی خواهد داشت.

از آنجا که ناسا تا به حال موضع مخالفی در برابر استفاده تجاری از ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته، می‌توان گفت این حرکت بزرگی در راستای تجاری سازی ISS به حساب می‌آید. بر خلاف ناسا، روسیه در این مورد انعطاف‌پذیرتر نشان داده و پیشتر توریست به ISS فرستاده است.

تا به حال هر شرکتی که قصد فرستادن محصولی به ISS را داشت باید ثابت می‌کرد که محصول موردنظر از لحاظ آموزشی یا علمی، حاصلی جدید برای ارائه و پیشبرد تکنولوژی فضایی دارد. هیچ محصول صرفا تجاری اجازه راهیابی به ISS را نداشت و فضانوردان این مرکز هم حق شرکت در تحقیقی که به نوعی منجر به سوددهی می‌شد را نداشتند.

تابستان سال گذشته جیم برایدنشتاین سرپرست ناسا، با تشکیل کمیته‌ای بررسی طرح تجاری سازی ISS را آغاز و اعلام کرد که چنین رویکردی می‌تواند منابع و فرصت‌های درآمد جدید برای ناسا فراهم کند. با توجه به اینکه هزینه عملیاتی ISS برای ناسا سالیانه در حدود 3 تا 4 میلیارد دلار است، این رویکرد می تواند در تامین بخشی از هزینه‌های جاری به کمک آن‌ها بیاید.

علاوه بر این ناسا می‌تواند بودجه مورد نیاز برای پروژه‌های جاه‌طلبانه پیش رو مثل ساخت ایستگاه مدارگرد قمری و برگرداندن دوباره انسان به ماه را از این طریق تامین کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی