ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تفاهم‌نامه معاونت علمی با مرکز تحقیقات اینترنت اشیا جهت توانمندسازی استارت‌آپ‌ها

«مهدی محمدی»، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتگو با دیجیاتو از رایزنی این ستاد با شهرداری و وزارت کشاورزی برای گسترش بازار محصولات شرکت‌های استارت‌آپی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

«مهدی محمدی»، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتگو با دیجیاتو از رایزنی این ستاد با شهرداری و وزارت کشاورزی برای گسترش بازار محصولات شرکت‌های استارت‌آپی فعال در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و گفت در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تحقیقات اینترنت اشیا برای برگزاری دوره‌های فشرده «شتاب دهنده اشتغال» منعقد شده است تا نیروی ماهر حوزه IoT تربیت و وارد بازار کار شود.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس این تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری و مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، تامین فضای برگزاری دوره شامل کلاس‌ها، کارگاه‌های رایانه، سالن‌های تئوری، عملی، گروهی و سمیناری‌، امکان برگزاری برخی از جلسات با حامیان در محل این ستاد، به‌کارگیری تمامی ابزارهای رسانه‌ای جهت تبلیغات یا اطلاع‌رسانی بوت کمپ و ارسال معرفی‌نامه جهت حمایت از بوت کمپ به اسپانسر مورد نظر مجری و یا جهت تبلیغ در رسانه از جمله تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

محمدی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر میزان پیشرفت استارت‌آپ‌های حوزه اینترنت اشیاء، این موضوع را از دو جهت بررسی کرد و گفت هوش مصنوعی و حوزه‌های وابسته به آن مانند IoT، بلاکچین و یادگیری ماشینی در جهان امروز بسیار مهم هستند و ما برای آشنایی بیشتر فعالان استارت‌آپی این حوزه و فرصت‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار آنها می‌گذارد، ۳ کتاب منتشر خواهیم کرد.

او اشاره می‌کند که دنیا برای خلق مدل جدیدی از کسب و کار به این سمت حرکت کرده است اما در ایران به دلیل بالا بودن هزینه‌های زیرساختی IoT و هوش مصنوعی، جذابیت اقتصادی و تجاری برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها بسیار کم است و به همین دلیل در کشورمان تنها ۲۰ شرکت استارت‌آپی در این حوزه فعالیت دارند:

«ما برنامه‌هایی برای تقویت این حوزه داریم. در ابتدا برای توانمندسازی فعالان این حوزه‌ها دوره‌های فشرده‌ای در قالب «بوت کمپ» یا شتاب دهنده اشتغال برگزار می‌کنیم که مجموعه برنامه حمایتی و اشتغالزایی است تا شرکت کنندگان پس از گذراندن دوره‌ها بتوانند وارد بازار کار حوزه IoT شوند. به همین دلیل با مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء به عنوان مجری بوت کمپ‌ همکاری داریم و به عنوان سوسبید هزینه ثبت نام شرکت کنندگان را پرداخت می‌کنیم. ضمن آنکه شرکت کنندگان و فعالان را برای همکاری به شرکت‌ها ارتباط خواهیم داد.»

موضوع دیگری که در برای استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی اهمیت دارد، بازار کار و مشتریان آنها هستند. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در این باره توضیح می‌دهد که هوش مصنوعی کاربرد‌های متفاوتی دارد که اصلی‌ترین آنها مربوط به هوشمندسازی خانه‌ها می‌شود و در نتیجه مشتریان آن عموم مردم هستند اما از آنجایی که هزینه این اپلیکیشن‌ها بسیار بالاست، هوشمندسازی خانه‌ها موضوعی لاکچری و گران قیمت به شمار می‌رود. با این حال استفاده از IoT در بخش‌های دیگری مانند صنعت نیز رواج دارد:

«استفاده از IoT در بخش صنعت موجب شکل‌گیری خطوط تولید روباتیک، زنجیره فروش خودکار و دیگر موارد می‌شود. برخی از شرکت‌ها مانند کارخانه فولاد مبارکه از این تکنولوژی برای هوشمندسازی خطوط استفاده کرده‌‌اند و این فرآیند در حال شکل گیری است. به علاوه مدیریت کاربری شهری هوشمند نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در کنترل ترافیک، آلودگی هوا و ... داشته باشد. منتها شهرداری به دلیل هزینه‌های زیاد، به صورت پایلوت در این بخش وارد شده است. کشاورزی هوشمند نیز بخش دیگری‌ست که IoT می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد.»

محمدی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه ستاد اقتصاد دیجیتال چه کمکی می‌تواند به پیشرفت استارت‌آپ‌ها داشته باشد، عنوان کرد که این ستاد در ۳ لایه می‌‌تواند موثر عمل کند. به گفته او راه اندازی بوت کمپ‌های تخصصی برای توانمندسازی نیروی انسانی IoT و دوم کمک به شکل‌گیری شتابدهنده‌های تخصصی بخش IoT است که به آنها در راه اندازی فضای فیزیکی و تامین تجهیزات فیزیکی مورد نیاز مانند تجهیزات آزمایشگاهی و لایه‌های زیرساختی سخت افزاری IoT کمک می‌‌شود: «همچنین در حال تجهیز ۳ آزمایشگاه IoT در پارک پردیس، پارک نوآوری و فناوری و ... هستیم تا خدمات خود را به استارت‌آپ‌ها ارائه دهند. ضمن آنکه با وزارت کشاورزی و شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم بازار این محصولات را گسترش دهیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

    زیر بنای همه شهر ها جاده است که وضعیتش مشخص و مضحکه (تنها همین یه مورد رو در نظر بگیریم بقیه چیزا که داغون تره) بعد ما داریم در مورد هوشمند سازی شهرها صحبت میکنیم نمیدونم دیگه واقعا حیف فقط حیف

مطالب پیشنهادی