ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روزه می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

رژیم IF که با نام روزه متناوب (Intermittent fasting) هم شناخته می‌شود می‌تواند مزایایی برای سلامت انسان در پی داشته باشد. در واقع نخوردن غذا در ساعاتی از روز و ادامه این روند به مدت ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

رژیم IF که با نام روزه متناوب (Intermittent fasting) هم شناخته می‌شود می‌تواند مزایایی برای سلامت انسان در پی داشته باشد. در واقع نخوردن غذا در ساعاتی از روز و ادامه این روند به مدت چند روز متوالی می‌تواند در پیشگیری دیابت نوع 2 موثر باشد.

این نتایج از تحقیقی که در انستیتوی آلمانی Deutsches Zentrum für Diabetesforschung انجام شده به دست آمده است. چاقی به عنوان یکی از فاکتورهای ریسک در ابتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده با این وجود تنها تعداد کمی از افراد چاق در نهایت به این بیماری مبتلا می‌شوند. در واقع فاکتورهای دیگری در ابتلا به دیابت نوع 2 موثر شناخته شده‌اند؛ مثل چربی اضافی موجود در پانکراس. این ارگان حیاتی محل حضور سلولهای بتاست که وظیفه تولید انسولین را برای کنترل قند خون به عهده دارند.

پیشگیری دیابت نوع 2

بر اساس یک تحقیق دیگر که در انستیتوی تغذیه انسانی آلمان انجام شد، موش‌های چاق مستعد دیابت نوع 2 مقادیر بیشتری چربی اضافه در پانکراس خود داشته اما موش‌هایی که به صورت ژنتیکی در برابر دیابت نوع 2 مقاوم بودند تقریبا هیچ تجمع چربی در پانکراس نداشتند.

محققان متوجه شدند که تجمع سلول‌های چربی در پانکراس موش‌های مستعد دیابت نوع 2 که در غذا خوردن آزاد بودند اتفاق افتاد اما موش‌هایی از همین دسته که با روزه متناوب به اجرای یک رژیم غذایی وادار شده‌اند تقریبا هیچگونه تجمع چربی در این ناحیه نداشتند.

با تحقیقات بیشتر مشخص شد که سلول‌های چربی اضافه در پانکراس باعث تولید بیش از حد انسولین توسط سلول‌های بتا شده و کنترل قند خون را دچار مشکل می‌کنند. در نهایت این اختلال منجر به سوختن سریعتر این سلولها می‌شود و با از بین بردن عملکرد درست آن‌ها، به دیابت نوع 2 می‌انجامد.

با این اوصاف، روزه متناوب می‌تواند یک راه حل جدید برای پیشگیری دیابت نوع 2 باشد. اما به هر حال این متد به تنهایی از این بیماری جلوگیری نمی‌کند. محققان همچنین اعلام کرده‌اند که در کنار این نوع از رژیم، کنترل کالری مصرفی طی یک زمان 48 ساعته در هر هفته هم می تواند سودبخش باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MATELF
    MATELF | ۱۲ تیر ۱۳۹۸

    لابد محققین ژاپنی کشف کردن باز?

    • Mj Kianiapp
      Mj Kianiapp | ۱۲ تیر ۱۳۹۸

      چرا مسخره های همه چیز دونی مثل شما منقرض نمیشن از دستتون راحت شیم

مطالب پیشنهادی