ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیماری سپتیسمی
تکنولوژی

سنسور مینیاتوری جدید MIT عفونت خون را در چند دقیقه تشخیص می‌دهد

پژوهشگران MIT سنسور مینیاتوری کوچکی ساخته اند که می تواند بیماری سپتیسمی یا عفونت خونی را در عرض چند دقیقه تشخیص داده و بیمار را از خطر مرگ نجات دهد. محققین مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران MIT سنسور مینیاتوری کوچکی ساخته اند که می تواند بیماری سپتیسمی یا عفونت خونی را در عرض چند دقیقه تشخیص داده و بیمار را از خطر مرگ نجات دهد.

محققین مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ابداع یک سنسور ریزسیال یا میکروفلوئیدی (Microfluidic) شده اند که می تواند سپتیسمی را در عرض ۲۵ دقیقه تشخیص دهد.این زمان به مراتب کمتر از آزمایش خون چند ساعته است و برای رساندن بیمار به درمانگاه و مداوای او کافی خواهد بود.

سپتیسمی (Sepsis) نوعی التهاب خونی کشنده در سیستم ایمنی بدن بوده که به دلیل وجود عفونت در خون بروز می کند. تشخیص به موقع این بیماری در نجات جان بیمار حیاتی است اما با ابزارهای کنونی شناسایی سریع آن سخت بوده و به ابزارهای سنگین پزشکی نیاز است.

افزایش ترشح پروتئین اینترلوکین-۶ که توسط گلبول های سفید در واکنش به التهاب خونی آزاد می شوند، در ساعات اولیه ابتلا به سپتیسمی و پیش از بروز علایم بعدی این بیماری افزایش می یابد. با آزمایش خون معمولی نمی توان اجتماع این پروتئین ها را در حالت عادی تشخیص داد ولی سنسور میکروفلوئیدی تشخیص افزایش سطح پروتئین خون را در مدت زمان کوتاه ممکن می کند.

روش های فعلی تشخیص بیماری سپتیسمی پرهزینه هستند

روش های فعلی تشخیص بیماری سپتیسمی زمانبر و هزینه بر بوده و به علت هزینه بالای نگهداری تجهیزات پزشکی، نمی توان به طور گسترده از آنها استفاده کرد. این سنسور کوچک بوده و در مقایسه با لوازم قابل حمل موجود کم هزینه تر خواهد بود. از همه مهم تر نیازی به حجم زیادی از خون برای تشخیص عفونت نیست و تنها یک قطره خون از انگشت بیمار کافی خواهد بود.

محققان در تلاشند با توسعه این سنسور و بالا بردن توانایی آن در تشخیص تراکم دیگر پروتئین های خونی، دقت و کارایی سنسور را بالا ببرند. این اختراع هنوز برای استفاده در بیمارستان آماده نبوده و باید اصلاحات متعددی روی آن انجام گیرد تا به یک محصول تجاری تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی