ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تنفس در هوای آلوده کلان‌شهرها معادل کشیدن یک پاکت سیگار در روز است

محققان در جدیدترین پژوهش خود دریافتند نفس کشیدن طولانی مدت در شهرهای شلوغ و آلوده به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز برای سلامتی مضر است. پژوهشگران در تحقیق خود که در این سایت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

محققان در جدیدترین پژوهش خود دریافتند نفس کشیدن طولانی مدت در شهرهای شلوغ و آلوده به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز برای سلامتی مضر است.

پژوهشگران در تحقیق خود که در این سایت منتشر شده، متوجه شدند بیماری مزمن انسدادی ریه (emphysema) که معمولا در افراد سیگاری دیده می شود، در افراد غیر سیگاری هم دیده شده. در این تحقیق بیش از 7 هزار انسان بالغ بین 45 تا 84 سال از شش ایالت مختلف آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران برای یافتن علت بروز بیماری های ریوی در افراد غیر سیگاری، از ده سال پیش تا سال 2018 میزان آلودگی در شهرهای پرجمعیت را با آمار ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه مقایسه کردند.

پژوهشگران برای دقت بیشتر آزمایش به جای تمرکز روی یک عامل مضر در هوا، تأثیر همه مواد خطرناک را روی ریه مطالعه کردند. آنها در طول این ده سال بیش از 15 هزار اسکن ریه را بررسی کردند. نتایج تحقیق پزشکان را شوکه کرد.

سطح انسداد ریه در افراد شرکت کننده همانند فردی که به مدت 29 سال روزی یک پاکت سیگار می کشیده اعلام شد.

دکتر «Bonnie Joubert» از مؤسسه ملی بهداشت علوم زیست آمریکا (NIEHS) می گوید:

«عوامل آلوده کننده هوا مثل ازون، ذرات میکروسکوپی معلق، اکسید نیتروژن و کربن سیاه زمانی که در کنار هم قرار می گیرند، خطر بزرگ تری برای سلامتی دارند. در حالیکه ضرر این مواد به تنهایی کمتر است.»

تنها عاملی که به تنهایی خطر بیشتری برای سلامتی ریه دارد، ازون است. دکتر «Joel Kaufman» که در این تحقیق شریک بوده می گوید:

«تا پیش از این فکر می کردیم کشیدن سیگار عامل اصلی مبتلا شدن به بیماری مزمن انسدادی ریه است. اینکه ازون هم به اندازه سیگار برای ریه خطرناک است ما را غافلگیر کرد.»

آلودگی هوا یکی از بزرگ ترین عوامل سرطان ریه است. سالانه حدود 9 میلیون نفر در دنیا به دلیل تنفس هوای آلوده در کلان شهرها می میرند. تنها در ایالات متحده در سال 2011 بیش از 107 هزار نفر به دلیل تنفس هوای آلوده از بین رفتند.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی