ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت رکورد جدید توسط «استارمن» و تسلا رودستر؛ اولین گردش کامل به دور خورشید

رودستر قرمز رنگ تسلا و راننده آن یعنی «استارمن» (Starman) در رکوردی جدید، پس از گذشت 577 روز و طی مسافت بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کیلومتر، اولین دور کامل را به دور ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

رودستر قرمز رنگ تسلا و راننده آن یعنی «استارمن» (Starman) در رکوردی جدید، پس از گذشت 577 روز و طی مسافت بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کیلومتر، اولین دور کامل را به دور خورشید زدند.

متاسفانه فرصت دیدن استارمن و حرکت او در فضای بیکران را نداریم؛ چون زمین در حال حاضر در طرف مخالف خورشید قرار گرفته. این یعنی باید تا پنجم نوامبر 2020 (15 آبان 1399) برای نزدیک شدن او و خودروی قرمز رنگ وی به زمین منتظر بمانیم. جالب است بدانید در نتیجه این سفر بسیار طولانی، گارانتی تقریبا 58 هزار کیلومتری تسلا رودستر بیش از 21 هزار مرتبه باطل شد و این روند تا دهه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

موقعیت استارمن در فضا

سایت whereisroadster حرکت تسلا رودستر و راننده آن را در فضا دنبال می کند. طبق اطلاعات این سایت استارمن پس از گردش به دور خورشید، با سرعت 42854 کیلومتر بر ساعت (11.90 کیلومتر بر ثانیه) در حال رفتن به سمت مریخ است.

استارمن مسیر درازی در پیش دارد و باید برای رسیدن به این سیاره مسافتی 112 میلیون کیلومتری را طی کند. استارمن و تسلا رودستر قبلاً توانسته بودند بیشترین مسافت طی شده توسط ماشین را نیز به نام خود ثبت کنند.

داستان سفر استارمن و تسلا رودستر به فضا جالب است؛ در روز چهارشنبه هجدهم بهمن ماه سال 1396 شرکت اسپیس ایکس راکت فالکون هوی را به فضا پرتاب کرد. مهندسین اسپیس ایکس نمی خواستند این راکت را خالی به فضا بفرستند. از طرفی دوست نداشتند در صورت بروز حادثه، محموله ای گرانقیمت مثل ماهواره را از دست بدهند.

استارمن و تسلا رودستر هنگام قرارگیری در محفظه بار راکت فالکون هوی و آغاز سفری طولانی

ایلان ماسک که دنبال کاری هیجان انگیزتر و الهام بخش تر بود، در اقدامی نمادین یک خودروی تسلا رودستر را برای ارسال با راکت فالکون هوی انتخاب کرد. یک مانکن نیز به عنوان راننده این خودرو انتخاب شد و «استارمن» نام گرفت.

استارمن سفری بسیار آرام و به دور از هرگونه ترافیک و هیاهو به مقصد مریخ خواهد داشت. تخمین زده می شود آنها تا سال 2047 به زمین بر نخواهند گشت. البته شاید تا آن زمان با پیشرفت تکنولوژی بشر بتواند آنها را در فضا ملاقات کرده و دستی برایشان تکان بدهد. ناسا امیدوار است تا سال 2030 یا پس از آن بشر را به مریخ بفرستد.

اقداماتی مانند فرستادن خودرو به فضا پیش از آنکه جنبه علمی داشته باشد، بیشتر برای بلندپروازی های شخصی انجام گرفته شده است. با معطوف شدن توجه کشورها به فضا مثل تشکیل ارتش فضایی توسط فرانسه، نیاز به تدوین قوانین جدید برای نحوه استفاده از فضا حس می شود. چرا که دیگر قوانین فضایی فعلی جوابگو نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی