ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زمین در پنج سال گذشته گرم ترین دوران تاریخ خود را سپری کرده است

طبق جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد، کره زمین در پنج سال گذشته گرم ترین دوران تاریخ خود را سپری کرده و با روندی بی سابقه به گرم تر شدن ادامه می دهد. گزارش مذکور که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

طبق جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد، کره زمین در پنج سال گذشته گرم ترین دوران تاریخ خود را سپری کرده و با روندی بی سابقه به گرم تر شدن ادامه می دهد.

گزارش مذکور که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تهیه شده نشان می دهد بین سال های 2015 تا 2019 زمین به طور متوسط 1.1 درجه سلسیوس نسبت به دوره پیش از انقلاب صنعتی (قرن نوزدهم و بیستم میلادی) گرم تر شده و دمای آن 0.28 درجه سلسیوس نسبت به سال های 2011 تا 2015 بالاتر رفته است. فعالیت های بشر عامل اصلی گرم تر شدن زمین هستند.

در ادامه گزارش به روند انتشار بی سابقه گاز دی اکسید کربن ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و همچنین افزایش روند بالا آمدن سطح دریاها و اسیدی شدن آنها اشاره شده است. این موارد نشان می دهند اقدامات کنونی برای متوقف کردن روند گرم تر شدن زمین کافی نبوده و باید اقدامات جدی صورت گیرد.

سال 2016 نزدیک به دویست کشور با امضای توافق پاریس (Paris Agreement) در چهارچوب تعهدنامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) برای نگه داشتن میزان گرم تر شدن زمین به زیر 2 درجه سلسیوس تا سال 2100 همکاری خود را اعلام کردند. با این وجود اما تخمین زده می شود دمای کره زمین تا سال 2100 سه درجه سلسیوس افزایش پیدا خواهد کرد.

«Pep Canadell»، یکی از نویسندگان گزارش مذکور و محقق تغییرات اقلیمی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) در کشور استرالیا ضمن اعلام نگرانی از روند گرم تر شدن زمین، به کشورها توصیه کرده در سیاست های خود تغییرات فوری ایجاد کنند:

«گزارش جدید زنگ خطر را برای دولت ها، کسب و کارها و نهادهای مردمی به صدا در آورده و آنها را به اقدامات جدی و هدفمند در رابطه با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دعوت می کند.»

جمعه هفته قبل میلیون ها دانش آموز از 160 کشور دنیا با آمدن به خیابان ها اعتراض خود را نسبت به گرم شدن زمین نشان داده و صدای خود را به گوش نهادهای مسئول رساندند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی