ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ پژو 405، پارس و سمند 1800

به منظور آنکه بتوان توان خروجی پیشرانه را از طریق گیربکس به سوی محورها (پلوس ها) و نهایتا چرخ ها انتقال داد، بایستی یک عامل واسطه میان فلایویل و جعبه‌دنده وجود داشته باشد تا بشود ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

به منظور آنکه بتوان توان خروجی پیشرانه را از طریق گیربکس به سوی محورها (پلوس ها) و نهایتا چرخ ها انتقال داد، بایستی یک عامل واسطه میان فلایویل و جعبه‌دنده وجود داشته باشد تا بشود از طریق آن نیروی موتور را به شفت ورودی گیربکس منتقل نمود. همچنین نیاز است تا بتوان هنگام تعویض دنده‌ها، نیروی ورودی به گیربکس را به صورت موقت قطع نمود تا عمل تعویض دنده به راحتی صورت پذیرد.

دیسک و صفحه کلاچ پژو

دیسک و صفحه کلاچ همان عامل واسطه هستند که خلا میان پیشرانه و جعبه‌دنده را به خوبی پر می نمایند. این دو بر روی فلایویل سوار شده و به آن می‌چسبند؛ شفت گیربکس وارد حلقه دندانه‌دار میانی صفحه کلاچ شده و بدین ترتیب نیروی چرخشی میل‌ لنگ از طریق فلایویل به صفحه کلاچ و در نتیجه به شفت ورودی گیربکس انتقال می‌یابد.

پس ورود نیروی موتور به گیربکس و گذر از میان چرخ‌دنده های مختلف، در نهایت این نیرو از طریق دیفرانسیل به پلوس‌ها و چرخ ها روان شده و آنها را به گردش در می‌آورد.

اما بایستی بدانید که عمر دیسک و صفحه کلاچ محدود است و معمولا در بهترین حالت حدود 250 هزار کیلومتر دوام می‌آورد.

ماده تیره رنگ (لنت) نصب شده روی صفحه کلاچ، بعد از مدتی در اثر کارکرد ساییده شده و ضخامت خود را به تدریج از دست می‌دهد تا اینکه نهایتا به جایی می‌رسد که قادر به ایجاد اصطکاک لازم به منظور انتقال نیروی موتور به گیربکس نیست و اصطلاحا گفته می‌شود که صفحه کلاچ تمام شده است. در این حالت موتور و گیربکس هر دو سالم هستند اما خودرو حرکت نخواهد کرد یا اینکه به سختی قادر به حرکت است.

دیسک و صفحه کلاچ پژو

همچنین گاهی اوقات فنرهای روی صفحه کلاچ و یا فنر خورشیدی دیسک آسیب دیده و یا می‌شکنند و مکانیزم کلاچ به طور کامل از کار می‌افتد.

سفت شدن پدال کلاچ، لرزش غیرعادی در شروع حرکت، شنیده شدن صدای شبیه سایش میان دو قطعه و کاهش محسوس شتاب خودرو، از جمله نشانه‌های وجود نقص در دیسک و صفحه کلاچ است.

دیسک و صفحه کلاچ پژو

امروز قصد داریم تا هزینه‌های مرتبط با تعویض دیسک و صفحه کلاچ پیشرانه را 1800سی سی پژو (xu7) که در خودروهای پژو ۴۰۵، پارس و سمند مورد استفاده قرار گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم. جدول زیر هزینه‌های مرتبط با تعویض دیسک و صفحه کلاچ این موتور این پیشرانه را بیان نموده است.

دیسک و صفحه کلاچ پژو 405

توصیه می‌شود کلیه کاسه نمدهای آببند نصب شده روی گیربکس را نیز هنگام باز شدن دیسک و صفحه تعویض نمایید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

 نام قطعه میانگین قیمت (هزارتومان)
کیت کامل دیسک و صفحه کلاچ پژو405، پارس و سمند سری 1800 540-1150
صفحه کلاچ 230-300
بلبرینگ کلاچ 105-185
اجرت تعویض 140-220

نکته: گرچه بهتر است دیسک و صفحه به طور کامل تعویض گردد اما در صورت سالم بودن دیسک، پس از مشورت با تعمیرکار می‌توانید صرفا نسبت به تعویض صفحه و بلبرینگ کلاچ اقدام نمایید تا هزینه‌ تعمیر خودرویتان کاهش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • riofarina
    riofarina | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    کاش یه راهکار پیدا بشه برای تشخیص جنس تقلبی، طبق 206 فابریک حدود 55 هزار کیلومتر برام کار کرد، بعد خرابی طبق امیرنیا گرفتم براش همش 2 هزار کیلومتر برام کار کرد، آخرشم نفهمیدم مشکل طبق ایرانی بود یا هموم طبق ایرانی هم تقلبی بود، چون میگفتن امیرنیا بهترین جنس بازار هستش. ? ?

    • Safa313
      Safa313 | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

      احتمال زیاد تقلبی بوده . من چهل هزار کیلومتر پیش طبق های چپ و راست رو امیرنیا انداختم (برا ۲۰۶) و گوش شیطون کر تا الان مشکلی نداشته . اگه حالشو داشتی از سایت امیرنیا شماره تماس پیدا کن و باهاشون تماس بگیر و موضوعو پیگیری کن . چون طَبق قطعۀ ارزونی هم نیست که بسادگی از خرابیش بشه گذشت . دیگه حتی قطعه ایرانی رو باید از نمایندگی قطعه ساز یا از فروشندۀ کاملا مطمئن خرید . وضعیت حسابی دزدبازار شده . حتی روغن موتور پارس که میخواستم بخرم از سایتش نمایندگیشو پیدا کردم و رفتم خریدم چون با این چیزا نمیشه شوخی کرد و اگه جنس تقلبی به آدم بندازن آسیبش جبران ناپذیر خواهد بود .

  • mohammad reza
    mohammad reza | ۲۵ مهر ۱۳۹۸

    ممنون بابت اطلاعات ?

  • hamed_a
    hamed_a | ۲۵ مهر ۱۳۹۸

    خیلی دقت کنید جنس تقلبی زیاد شده.دانکن ژاپن انداختم فقط یک روز کار کرد.بعد فهمیدم اصلا ژاپن جنس نمیزنه واسه ۲۰۶

مطالب پیشنهادی