ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارتاپ های خارجی
تکنولوژی

بحرین و رؤیای تبدیل شدن به قطب استارتاپی منطقه با ارائه تسهیلات ویژه

بحرین برنامه ای را برای تشویق استارتاپ های خارجی به فعالیت در این کشور راه اندازی کرده تا تنور رقابت فناوری بین کشورهای منطقه بیش از پیش داغ شود. شورای توسعه اقتصادی بحرین (EDB) با راه اندازی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

بحرین برنامه ای را برای تشویق استارتاپ های خارجی به فعالیت در این کشور راه اندازی کرده تا تنور رقابت فناوری بین کشورهای منطقه بیش از پیش داغ شود.

شورای توسعه اقتصادی بحرین (EDB) با راه اندازی یک برنامه تشویقی استارتاپ ها را به فعالیت در این کشور دعوت کرده است. برنامه مذکور شامل تسریع در روند صدور ویزا، اقامت و فرایندهای ثبت کسب و کار می شود. در این طرح شتاب دهنده ها و مراکز رشد به کمک استارتاپ ها آمده و دولت هم در صورت لزوم پشتیبانی و کمک های مالی را بر عهده خواهد گرفت.

ایران از نظر فناوری در حال جا ماندن از کشورهای همسایه است

EDB شرایط بحرین را برای میزبانی از استارتاپ های خارجی نسبت به کشورهای همسایه مطلوب تر خوانده و از پذیرش سیاست های مربوط به رمزارزها و صنایع بانکداری خبر داده است:

پادشاهی بحرین به خاطر چارچوب قانونگذاری منعطف، پیشرو و چابک، به مراتب آسانتر از کشورهای دیگر فناوری‌های نوظهور مثل بانکداری آزاد و رمزارزها را در قوانین خود می گنجاند. بحرین به لطف همین ویژگی ها به عنوان کشوری برای آزمایش فناوری های مدرن شناخته می شود.

بانک مرکزی این کشور حاشیه خلیج فارس اواخر سال گذشته از کمپانی های فعال در حوزه بلاکچین دعوت کرد تا مفاهیم جدید را در این کشور آزمایش و پیاده سازی کنند. مدتی بعد صرافی رمزارز «رین» منامه مجوز تبادل ارزهای مجازی را از بانک مرکزی دریافت کرد.

 استارتاپ های خارجی

تلاش برای بهره گیری از فناوری های مدرن در خاورمیانه تنها مختص بحرین نیست و در این منطقه رقابت شدیدی برای تبدیل شدن به قطب اصلی فناوری جریان دارد. یکی از دلایل اصلی این پدیده تلاش این کشورها برای پایان وابستگی اقتصاد به نفت و گاز است.

برای مثال امارات در سال های اخیر شدیدا به دنبال استفاده از پتانسیل های بلاکچین و هوش مصنوعی در زیرساخت های شهری و مالی است. این کشور با همکاری عربستان ارزمجازی مشترکی معرفی کرده اند و همچنین در حال تدوین برنامه ای برای استفاده از رمزارزها در تبادلات مالی هستند که به افزایش شفافیت و شتاب داد و ستدها کمک می کند. وزارت پیشگیری و سلامت امارات هم یک سیستم مبتنی بر بلاکچین را برای ثبت و به اشتراک گذاری داده های سلامتی شهروندان راه اندازی کرده است.

علی رغم شتاب کشورهای منطقه به نظر نمی رسد ایران تمایل چندانی برای شرکت در این رقابت داشته باشد. هرچند رییس جمهور در جریان اجلاس سران جنبش عدم تعهد در باکو، رمزارز را ابزاری برای مقابله با تحریم های آمریکا عنوان کرد اما مواردی نظیر قطع برق مراکز ماینینگ و الزامی کردن اخذ مجوز توسط ماینرهای خانگی شرایط را به گونه ای پیش برده که استخراج کنندگان در حال خروج از کشور و مهاجرت به کشورهایی نظیر قزاقستان هستند.

«عباس آسوشه»، معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز با اشاره به بی اعتنایی دستگاه های مختلف به سند IOT تاکید کرده که در صورت ادامه روند فعلی یک دهه دیگر از آن چیزی که امروز هستیم نیز عقب مانده تر خواهیم بود چرا که دنیا با شتابی چشمگیر در زمینه فناوری های نوین رشد می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۴ آبان ۱۳۹۸

    من نمیدونم این رییس جمهور هر چی گفته کسی با کسانی اومدند برعکسش رو عملی کردند، اون از وزیر جوان که دست و پاش طرف فیلترینگ نمیره اما بعدش خودتون دیدین و ..... اینم از رمز ارزها که برای خانه هم باید بری مجوز بگیری که اقا من تو خونه توی لپتاپ برنامه نصب کردم و میخوام‌رمز ارز استخراج کنم، از ماست که بر ماست

مطالب پیشنهادی