ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آسیا ست
تکنولوژی

چین بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا راکت پرتاب کرده است

سازمان فضایی چین در هفته های اخیر به خاطر رونمایی از برنامه های فضانوردی طولانی مدت خود خبرساز بوده است. از این برنامه ها می توان به راه اندازی منطقه اقتصادی زمین-ماه تا سال 2050 ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

سازمان فضایی چین در هفته های اخیر به خاطر رونمایی از برنامه های فضانوردی طولانی مدت خود خبرساز بوده است. از این برنامه ها می توان به راه اندازی منطقه اقتصادی زمین-ماه تا سال 2050 اشاره کرد که در صورت موفقیت، به این کشور اجازه خواهد داد در آینده قوانین سفرهای اکتشافی فضایی را دیکته کند.

برخی از کارشناسان می گویند چین که در 16 سال گذشته 6 سفر فضایی انسانی ترتیب داده، توانایی احداث ایستگاهی بزرگ در نزدیکی مدار زمین، ارسال فضانورد به ماه، نمونه برداری از مریخ و ماموریت های دیگر را در یک یا چند دهه آینده خواهد داشت.

چین پیشرو در پرتاب های مداری در سال 2019
راکت Long March 3

واضح است که دولت چین برنامه های طولانی مدتی در سفرهای فضایی داشته و در حال قدم برداشتن در مسیر تبدیل شدن به قدرت جهانی در این زمینه است. یکی از دستاوردهای مهم این کشور در این زمینه، انجام موفقیت آمیز پرتاب های مداری (Orbital Launch) بوده است.

سال 2018، این کشور 35 پرتاب مداری را در دستور کار قرار داده بود و در نهایت موفق شد 39 پرتاب را انجام دهد. در همان سال ایالات متحده و روسیه هر کدام به ترتیب با 29 و 20 پرتاب، پشت سر این کشور قرار گرفتند. این موضوع سبب شد تا چین برای اولین بار از نظر تعداد پرتاب های مداری موفقیت آمیز، در جایگاه نخست قرار گیرد.

چین تاکنون در سال جاری میلادی موفق شده 27 پرتاب مداری را انجام دهد. پس از این کشور روسیه (19 پرتاب) و ایالات متحده (16 پرتاب) در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند. البته هنوز یک و ماه و نیم دیگر به پایان سال 2019 باقی مانده و احتمال دارد ایالات متحده شش پرتاب دیگر انجام دهد.

البته برنامه فضایی چین بدون مشکل نبوده و سازمان فضایی این کشور پس از فاجعه راکت March 5 که ژوئیه 2017 اتفاق افتاد، به دنبال به خدمت گرفتن دوباره آن است. این کشور در مقایسه با آمریکا و روسیه که هر کدام یک پرتاب ناموفق در سال 2018 و 2019 داشته اند، سه پرتاب ناموفق داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mohamadamak
    mohamadamak | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

    چرا آنقدره چین و روسیه رو ستایش میکنید جیره خوار کمونیست هستین آیا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی